تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نقش جرب قرمز طیور در انتشار بیماری ها

انگل خارجی درمانیسوس گالینه که به اسم های جرب قرمز (red mite) و شپشک طیور هم شناخته می شود، زیان بار ترین انگل برای مرغ های تخم گذار محسوب می شود و شیوع زیادی هم بین آنها دارد. آلودگی پرندگان با جرب قرمز مشکلاتی جدی برای سلامت و رفاه آنها و حتی سلامت عمومی ایجاد می کند و تولید تخم مرغ را هم کاهش می دهد.

makiandampars - poultry red mite

پرنده در صورت آلودگی با جرب قرمز می تواند هر شب بیش از 3% حجم خون بدنش را از دست بدهد. در موارد شدید آلودگی هم ممکن است پرنده در اثر کم خونی تلف شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد جرب قرمز طیور اینجا کلیک کنید.

نقش جرب قرمز در انتقال و انتشار بیماری ها به چه صورت است؟

برخی از انگل های خارجی از جمله جرب قرمز می توانند حامل سایر بیماری های طیور باشند. به همین دلیل آلودگی با این انگل ها منجر به شیوع و گسترش بیماری های مختلف در گله و کاهش عملکرد تولیدی می شود و از این طریق خسارات زیادی به بار می آورد.

برخی از مهم ترین بیماری هایی که توسط جرب قرمز انتقال می یابند عبارتند از:

  • سالمونلا
  • پاستورلا
  • کلامیدیا
  • اشرشیا کولی
  • آبله طیور
  • نیوکاسل
  • آنفلوآنزای پرندگان
  • و …

شپشک طیور می تواند به مدت طولانی میزبان بسیاری از ویروس ها و باکتری ها باشد. برای مثال باکتری پاستورلا تا 2 ماه پس از خونخواری جرب هم چنان در بدن آن زنده باقی می ماند و قادر به ایجاد بیماری در طیور است.

در طی خونخواری جرب قرمز، ویروس ها و باکتری های بیماری زا از بدن پرنده وارد جرب می شوند. جرب از این عوامل بیماری زا در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت کرده و به زنده ماندن آنها کمک می کند. سپس این میکروب ها در داخل جرب تکثیر شده و از طریق نیش آن و یا بلعیده شدنش (هنگامی که مرغ در حال نوک زدن به پرهایش است) به سایر طیور منتقل می شوند و آنها را بیمار می کنند.

نکته مهم دیگر این است که جرب های ماده ای که حامل ویروس ها و باکتری ها شده اند، می توانند این میکروب ها را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. از طرفی جرب ها می توانند مدت زمانی طولانی بدون خونخواری زنده بمانند و حتی بین دو دوره نیز در محیط باقی مانده و می توانند این عفونت ها را به پرنده هایی که در دوره جدید وارد گله می شوند، منتقل کنند.

در صورتی که میزبان اولیه جرب قرمز، یعنی طیور، در محیط نباشد این جرب ها شروع به خونخواری از سایر پستانداران مانند انسان می کنند؛ بنابراین می توانند باعث انتقال بیماری به انسان هم بشوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش جرب قرمز در انتقال بیماری های عفونی طیور اینجا کلیک کنید.

چگونه می توان با جرب درمانیسوس گالینه مقابله نمود؟

با توجه به نقش شپشک طیور در انتقال بیماری ها در گله می توان گفت که یکی از روش های موثر برای کنترل بیماری های عفونی در گله، از بین بردن جرب قرمز می باشد. برای این منظور می توان از داروی کاملا گیاهی مایتوفید پلاس استفاده نمود. این محصول به صورت پودر مخلوط در خوراک بوده و از عصاره گیاهان اکالیپتوس، آویشن، بابونه و سیر تشکیل شده است. مصرف مایتوفید پلاس تمایل جرب به خونخواری از پرنده را کاهش می دهد و با دور کردن جرب از بدن پرنده سبب اختلال در چرخه زندگی آن می شود. به علاوه این محصول دارای اثرات ضد التهابی، ضد انگلی و تقویت کننده سیستم ایمنی بوده و سبب بهبود عملکرد گله می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.