تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مقاومت ضد میکروبی چه مشکلاتی برای سلامت عمومی به همراه دارد؟

دارو های ضد میکروبی از جمله آنتی بیوتیک ها، دارو های ضد ویروس، ضد انگل و ضد قارچ برای درمان عفونت ها و بیماری های مختلف ضروری هستند و به خصوص آنتی بیوتیک ها از جمله رایج ترین دارو های مورد استفاده می باشند. علت اصلی مقاومت ضد میکروبی (AMR) استفاده بیش از حد یا نادرست از این داروها می باشد.

makiandampars - antibiotic resistance

مقاومت ضد میکروبی چه ضرر هایی می تواند داشته باشد؟

مقاومت ضد میکروبی سبب گسترش و انتشار میکروارگانیسم های مقاوم به دارو در سراسر دنیا می شود و هیچ آنتی بیوتیک و دارویی هم برای درمان آنها موثر نخواهد بود.

گسترش مقاومت ضد میکروبی باعث می شود تا عفونت های رایج به سختی با دارو های ضد میکروبی موجود درمان شوند یا حتی اصلا درمان نشوند که این موضوع منجر به افزایش طول دوره درمان، افزایش زمان بستری شدن، هزینه های درمانی بیشتر و بیماری های شدید تر و حتی مرگ می شود.

هم چنین از آنجاییکه این ترکیبات قادر به از بین بردن عفونت نخواهند بود، عفونت در بدن باقی مانده و به افراد دیگرمنتقل می شود؛ بنابراین مقاومت ضد میکروبی در گسترش و انتشار بیماری ها نیز نقش مهمی دارد.

سازمان بهداشت جهانی مقاومت ضد میکروبی را جزء 10 خطر اصلی برای سلامت جهانی دسته بندی کرده است. مقاومت ضد میکروبی سلامت و رفاه انسان ها و حیوانات، محیط زیست، امنیت خوراک و تغذیه و پیشرفت و توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در سال 2019 میلادی تخمین زده شد که 1.27 میلیون مرگ در سراسر دنیا به طور مستقیم با عفونت های مقاوم به دارو در ارتباط بوده است و تخمین زده می شود که تا سال 2050 میلادی، سالی 10 میلیون مرگ به این دلیل اتفاق بیفتد.

مقاومت آنتی بیوتیکی هم چنین می تواند از طریق کاهش تولیدات، افزایش هزینه های درمان و افزایش فقر بر اقتصاد هم اثرات منفی داشته باشد.

اگر مشکل مقاومت ضد میکروبی کنترل نشود، تا دهه آینده می تواند سالی 3.4 میلیارد دلار خسارت وارد کند و 24 میلیون نفر را دچار فقر شدید کند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطرات ناشی از مقاومت ضد میکروبی هستند؟

  • افرادی که شیمی درمانی می کنند، زیرا ایمنی ضعیف تری دارند و بیشتر در معرض عفونت ها می باشند.
  • افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، زیرا التهابی که در این بیماری وجود دارد بر قابلیت مقابله سیستم ایمنی با عفونت ها تاثیر منفی می گذارد.
  • افرادی که جراحی های سنگین داشته اند و در معرض عفونت محل جراحی هستند.
  • افرادی که پیوند عضو یا مغز استخوان داشته اند، زیرا سیستم ایمنی این افراد به کمک دارو تضعیف شده، در نتیجه بیشتر در معرض عفونت می باشند.

با توجه به اهمیت بالای مشکل مقاومت ضد میکروبی و اثرات منفی آن بر سلامت، رفاه، اقتصاد و …. بنابراین یافتن راه حلی مناسب برای این مشکل و تحقیق و مطالعه برای پیدا کردن روش های موثر، ایمن و جایگزین امری ضروری و مهم می باشد.