تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

درمان بیماری های شایع سگ و گربه – قسمت دوم

اضطراب و نگرانی در سگ و گربه ها چه اثراتی بر سلامت آنها دارد؟

مشکلات رفتاری در ارتباط با ترس و اضطراب در حیوانات خانگی امری رایج است. عواملی که می توانند باعث ترس و اضطراب در سگ و گربه ها شوند، عبارتند از: مسافرت با ماشین، هواپیما یا قطار، صدا های بلند مثل آتش بازی یا رعد و برق و …، هنگام مراجعه به کلینیک یا بیمارستان های دامپزشکی، اضطراب جدایی و … .

مشکلات رفتاری ناشی از ترس و اضطراب در سگ و گربه ها علاوه بر اینکه بر رابطه آنها با انسان ها و حتی سایر حیوانات اثر می گذارد، بر سلامت آنها نیز اثرات قابل توجهی دارد. یک عامل استرس زای کوچک و کوتاه می تواند تغییرات نوروشیمیایی طولانی مدتی در سگ و گربه ها به جای بگذارد.

با توجه به اینکه تحریک سیستم هیپوتالاموس-هیپوفیز- آدرنال (HPA) توسط عوامل استرس زا در مقایسه با تحریک سیستم سمپاتیک، پاسخ های طولانی تری ایجاد می کند؛ بنابراین عوامل استرس زایی که به طور اختصاصی سیستم سمپاتیک را تحریک می کنند، اثرات کوتاه تر و کمتری بر سلامت سگ و گربه ها دارند در حالی که آنهایی که به خصوص در دراز مدت و بی وقفه سیستم HPA را تحریک می کنند، می توانند اثرات مخربی بر سلامت و رفاه حیوانات خانگی داشته باشند.

makiandampars - anxiety in dogs

معمولا سگ و گربه هایی که در معرض استرس مزمن هستند، طول عمر کوتاه تری دارند. استرس و اضطراب منجر به افزایش استرس اکسیداتیو، فعالیت کمتر تلومراز و طول کوتاه تر تلومراز می شود که خود منجر به تسریع مرگ سلولی و پیری می شود. هم چنین تعداد دفعات و شدت بیماری هم در این حیوانات بیشتر می گردد زیرا ترس و اضطراب میزان رخداد اختلالات ایمنی، هورمونی و عصبی را افزایش می دهند. بنابراین کمک به کاهش استرس و نگرانی در سگ و گربه ها می تواند در سلامت و افزایش طول عمر آنها اثر داشته باشد. برای این منظور می توان از آرام بخش گیاهی نوروکالم استفاده نمود. این محصول بر پایه مواد موثره موجود در سنبل الطیب و بادرنجبویه فرموله شده است. اثرات سنبل الطیب بر سیستم عصبی مانند کاهش اضطراب و استرس و تاثیرات آن بر فعالیت های بیولوژیکی همچون کاهش فشار خون و ضربان قلب، تنظیم سطح چربی خون، فعالیت ضد میکروبی و اسپاسمولیتیک پیش تر شناخته شده است. ترکیبات موثره این گیاه شامل والرنیک اسید، والنول، والپوتریات ها و آلکالوئیدها هستند. اسید والرنیک به‌عنوان جزء اصلی ضد اضطراب در عصاره سنبل الطیب شناخته می شود. با این حال، مطالعات نشان می دهد که سایر ترکیبات، مانند بورنئول، لیگنان ها و فلاونوئیدها نیز فعالیت ضد اضطراب و آرام بخشی را نشان می دهند.

مطالعات متعددی برای روشن شدن مکانیسم های دخیل در اثرات فارماکولوژیک این عصاره ها انجام شده است. مولکول انتقال دهنده عصبی گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) بازدارنده اصلی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. GABA برای عملکرد طبیعی مغز بسیار مهم است و کاهش غلظت آن با چندین بیماری عصبی مرتبط است. به دلیل وجود سد خونی مغزی، GABA نمی تواند به راحتی وارد سیستم عصبی مرکزی شود، بنابراین مهار GABA آمینوترانسفراز، آنزیمی که مسئول تخریب آن است، سبب تنظیم مقادیر GABA در سیستم عصبی مرکزی می شود.

سنبل الطیب از طریق بهبود آزادسازی GABA و مهار تخریب آن بواسطه مهار GABA-transaminase سبب افزایش سطح این انتقال دهنده عصبی می گردد. اسید والرنیک گیرنده های GABA را تعدیل یا فعال کرده و از این طریق فعالیت ضد اضطرابی خود را اعمال می کند.

داده‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عصاره سنبل الطیب می‌تواند از طریق تعدیل تغییرات در گردش نوراپی نفرین و سروتونین در آمیگدال و هایپوکامپ مغز، و از طریق کنترل سطوح پلاسمایی کورتیکوسترون، پاسخ‌های استرس را سرکوب کند. قابل ذکر است که اثرات ضد تشنجی عصاره سنبل الطیب نیز در آزمایشات مختلف اثبات شده است. عصاره این گیاه سبب محافظت نورون ها از پراکسیداسیون لیپیدی بدنبال آسیب های اکسیداتیو می شود. والنئومرین (Valeneomerin) نیز از جمله سایر ترکیبات موثره این گیاه بوده که دارای خاصیت محافظت کنندگی اعصاب در برابر استرس اکسیداتیو می باشد.

خواص بیولوژیکی گیاه بادرنجبویه را می توان با حضور و اثر ترکیبات فعال زیستی مانند ترپنوئیدها، رزمارینیک اسید و آنتی اکسیدان های فنولیک مرتبط دانست. مطالعات نشان داده است که اثرات ضد اضطراب بادرنجبویه وابسته به دوز بوده و ترکیبات موثره رزمارینیک اسید، تری ترپن های پنتا سیکلیک و اسیدهای اولئانولیک و اورسولیک مسئول آن هستند. رزمارینیک اسید همچنین دارای خواص دارویی گسترده ای برای مهار  GABA آمینوترانسفراز (GABAT) است.

به طور خلاصه عصاره بادرنجبویه دارای دو مکانیسم اثر می باشد: مورد اول خاصیت GABAergic آن می باشدکه سبب مهار گابا آمینوترانسفراز می شود و دیگری خاصیت کولینرژیک آن است که استیل کولین استراز را مهار کرده و توانایی گیرنده های کولینرژیک مغز را افزایش می دهد. همچنین قابل ذکر است که بادرنجبویه نیز مانند سنبل الطیب دارای فعالیت محافظت کنندگی عصبی بوده و به عنوان مثال از آپوپتوز سلولی ناشی از 3،4-متیلن دی اکسی مت آمفتامین در پاسخ به رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. این گیاه به دلیل داشتن محتوای اسید رزمارینیک دارای اثرات ضد التهابی نیز می باشد. از جمله سایر اثرات گیاه بادرنجبویه می توان به فعالیت ضد دیابتی بالقوه و محافظت از سلول های β پانکراس(مرتبط با ترکیب اسید اولئانولیک)، اثرات ضد چربی خون از طریق مهار سنتز کلسترول، و خواص ضدالتهابی ناشی از محتوای اسید رزمارینیک اشاره نمود. همچنین فعالیت ضدمیکروبی بادرنجبویه (مرتبط با محتوای آلدئیدها، کتون ها و مونوترپن ها) و اثرات ضد ویروسی آن (مرتبط با اسیدهای پلی فنولیک و مشتقات آنها) اثبات شده است. بنابراین برای کاهش استرس و نگرانی در سگ و گربه ها می توان از نوروکالم با دوز 0.5 میلی لیتر (10 قطره) به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بدن استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

نقش دستگاه گوارش در سگ و گربه چیست و چه بیماری هایی دستگاه گوارش را درگیر می کنند؟

دستگاه گوارش سگ و گربه وظیفه هضم و جذب خوراک را بر عهده دارد و غذای خورده شده را به مواد مغذی که برای انرژی، رشد سلولی و ترمیم بافتی لازم است، تبدیل می کند.

مشکلات گوارشی از جمله شایع ترین اختلالاتی می باشند که در حیوانات خانگی اتفاق می افتند. با اینکه اغلب اوقات این مشکلات ساده و جزئی می باشند، اما گاهی اوقات نشان دهنده یک وضعیت مهم و جدی می باشند. معمولا اختلالات گوارشی در سگ و گربه ها به دلیل خوردن غذای نامناسب یا عفونت ها اتفاق می افتند ولی خوردن ترکیبات سمی، بیماری های التهابی و سرطان ها هم می توانند اختلالات گوارشی جدی ایجاد کنند.

makiandampars - gastrointestinal diseases in cats

معمولا علائمی که در بیماری های گوارشی مشاهده می شوند، عبارتند از: بی اشتهایی، اسهال، استفراغ، مدفوع خونی، درد، بی قراری و کاهش وزن.

برخی از بیماری های شایع گوارشی در سگ و گربه ها عبارتند از:

  • عفونت با پارو ویروس سگ ها (Canine parvovirus)
  • عفونت با کرونا ویروس روده ای گربه ها (Feline enteric coronavirus)
  • بیماری پن لکوپنی گربه ها
  • التهاب روده بزرگ (کولیت)
  • یبوست
  • نفخ
  • التهاب معده (گاستریت)
  • سرطان های دستگاه گوارش
  • انسداد و پیچ خوردگی های لوله گوارش
  • زخم های گوارشی
  • التهاب معده و روده خون ریزی دهنده (hemorrhagic gastroenteritis)
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • سوء جذب
  • انگل های گوارشی (مثل کرم های گرد، نواری، قلابدار، کوکسیدیا و ژیاردیا)

با توجه به وظایف دستگاه گوارش، هر عاملی که باعث اختلال در سلامت و عملکرد این دستگاه شود، سلامت عمومی حیوان را هم به خطر می اندازد؛ در نتیجه حفظ سلامت دستگاه گوارش به منظور حفظ سلامت عمومی امری ضروری می باشد. برای بهبود عملکرد گوارشی در سگ و گربه می توان از محصول کاملا گیاهی کوکسی فیت ال استفاده نمود. این محصول بر پایه مواد موثره موجود در جفت بلوط (تانن)، سیر (آلیسین) و آرتمیزیا آنوا (آرتمیزنین) فرموله شده است. تانن ها در واقع متابولیت ثانویه گیاهان بوده و به عنوان سیستم دفاعی شیمیایی گیاه در برابر هجوم پاتوژن ها و حشرات محسوب می شوند. تانن ها فعالیت های بیولوژیکی زیادی دارند که برخی از آن ها در سلامت حیوانات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

تانن ها دارای فعالیت ضد میکروبی در مقابل باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و مخمرها بوده و فعالیت ضد میکروبی خود را از طریق مکانیسم های مختلفی از جمله مهار آنزیم های خارج سلولی میکروب ها، کاهش دسترسی میکروب ها به سوبستراهای مورد نیاز جهت رشد و یا از طریق مستقیم و با مهار فسفریلاسیون اکسیداتیو، خارج کردن یون های فلزی از دسترس میکروب ها و یا تشکیل کمپلکس با غشا سلولی باکتری ها که سبب تغییرات مورفولوژیکی در دیواره سلولی و افزایش نفوذ پذیری غشا می گردد، اعمال می کنند.

تانن ها به دلیل توانایی ایجاد کمپلکس با آنزیم های انگلی و یون های فلزی که برای حیات انگل های پروتوزوآ (تک یاخته) مانند گونه های آیمریا، توکسوپلاسما، تریکومونیازیس (خوره کبوتر) و … ضروری هستند و همچنین تحریک سیستم ایمنی اثر ضد پروتوزوایی خود را اعمال می کنند. عصاره پوست درخت کاج که سرشار از تانن های متراکم است، با کاهش اسپورولاسیون اووسیست های آیمریا باعث مهار چرخه زندگی آنها می شود. گمان می رود که تانن های متراکم با نفوذ به دیواره اووسیست و آسیب به سیتوپلاسم، آنزیم های درون سلولی مسئول فرآیند اسپورولاسیون را غیرفعال می کنند. به علاوه اثرات ضد کرمی تانن ها هم اثبات گشته است. هم چنین تانن دارای اثرات تنظیم ایمنی و ضد التهابی نیز می باشد و به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی خود، ضایعات روده ای ناشی از این انگل ها را نیز کاهش می دهد. اثرات ضد اسپاسم تانن‌ها منجر به تعدیل حرکات روده و کاهش سرعت عبور مواد غذایی و در نتیجه افزایش جذب می شود تانن ها به دلیل دارا بودن اثرات ضد میکروبی قوی، بر روی چندین گونه پاتوژن باکتریایی و ویروسی و همچنین سموم آنها موثر بوده و برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های روده ای، انتریت و اسهال استفاده می‌شوند. کاهش وقوع بیماری های گوارشی، تعدیل حرکات روده و کاهش لود میکروبی، درکنار افزایش قابلیت هضم خوراک، باعث بهبود عملکرد گوارشی می شود که به طور مستقیم بر سلامت و رفاه حیوانات خانگی تأثیر می گذارد.

آرتمیزیا آنوآ و ترکیب فعال آن آرتمیزینین دارای اثر ضد پروتوزوآیی هستند. آرتمیزینین با از بین بردن ترکیبات پراکسید آهن دار و تولید ترکیبات فعال اکسیژن (ROS)  باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در انگل های تک یاخته می شود. ترکیبات ROS با ممانعت از اسپورولاسیون و تشکیل دیواره سلولی، باعث تداخل در چرخه زندگی این انگل ها می شوند. کاهش دفع اووسیست می تواند به کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال و گسترش آن کمک نماید. علاوه بر این، آرتمیزیا آنوا دارای مقدار زیادی ترکیبات فیتوبیوتیک، فلاونوئیدها و ترکیبات فنولی است که در حفظ تعادل میکروبیوتا و جذب نیتروژن نقش بسزایی دارد. بهبود میکروبیوتای روده منجر به افزایش هضم غذا و جذب مواد مغذی و بهبود پاسخ ایمنی ذاتی و اکتسابی در حیوانات خانگی می شود.

آلیسین ماده موثره موجود در سیر است که با غیر فعال کردن آنزیم های پاتوژن ها که حاوی گروه تیول می باشند بطور موثری باعث مهار اسپرولاسیون انگل های پروتوزوآ می شود.  آلیسین همچنین سبب بهبود جذب مواد مغذی از طریق بهبود مورفولوژی پرزهای روده کوچک می گردد. سیر به دلیل اثرات ضدالتهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی خود، مقادیر آلبومین، گلوبولین و پروتئین های سرم را افزایش داده و به ترمیم ضایعات روده ای کمک می کند.

در مجموع محصول گیاهی کوکسی فیت ال منجر به بهبود ساختار و عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود هضم و جذب مواد مغذی و پیشگیری و درمان عفونت های گوارشی می گردد و می توان از آن با دوز 1 میلی لیتر (20 قطره) به ازای هر 5 کیلوگرم وزن بدن استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها و سین بیوتیک ها چه اثراتی بر حیوانات خانگی دارند؟

پروبیوتیک ها یک جمعیت میکروبی مفید و زنده هستند که برای حفظ سلامت حیوانات خانگی استفاده می شوند. در حقیقت پروبیوتیک ها با تغییر و تنظیم فلور میکروبی دستگاه گوارش اثرات مثبت خود را ایفا می کنند. برخی از فواید مصرف پروبیوتیک ها در حیوانات خانگی عبارتند از: حفظ تعادل و سلامت فلور میکروبی دستگاه گوارش، پیشگیری از اسهال، جلوگیری از رشد پاتوژن ها و جلوگیری از بیماری التهابی روده (IBD).

همان طور که پیشتر ذکر شد اختلالات گوارشی در سگ ها بسیار شایع می باشد و با صرف نظر از علت اولیه، اکثر اختلالات گوارشی با اسهال حاد یا مزمن و در برخی موارد همراه با استفراغ و بی اشتهایی دیده می شوند. در این حالت استفاده از پروبیوتیک ها در سگ ها منجر به تسریع بهبود اسهال می شود. هم چنین استفاده از پروبیوتیک در سگ ها سبب بهبود وضعیت و قوام مدفوع، بهبود اشتها و حتی بهبود وضعیت روانی آنها می شود. از آنجایی که سگ ها علاوه بر گوشت و پروتئین، از کربوهیدرات هم تغذیه می کنند، بنابراین استفاده از پروبیوتیک می تواند قابلیت هضم فیبر را هم در آنها افزایش دهد. هم چنین غلظت آمونیاک مدفوع را هم کم می کند. استفاده از پروبیوتیک در سگ ها منجر به افزایش جمعیت باکتری های اسید لاکتیک و کاهش جمعیت کلستریدیا ها و برخی باکتری های گرم منفی می شود. به علاوه موجب بهبود مقدار گلوکز، پروتئین تام، کلسترول و آلانین ترانس آمیناز در نمونه خون می گردد. پروبیوتیک ها هم چنین می توانند فعالیت فاگوسیتیک و انفجار متابولیک گلبول های سفید خون را افزایش داده و از این طریق ایمنی را هم بهبود بخشند. از دیگر اثرات مثبت مصرف پروبیوتیک ها در سگ ها می توان به بهبود مصرف خوراک و وزن گیری روزانه اشاره کرد.

از آنجایی که فلور میکروبی روده تاثیر زیادی بر سلامت و یا بیمار شدن میزبان دارد، بنابراین حفظ سلامت و تعادل آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. عوامل بسیاری می توانند بر ترکیب فلور میکروبی اثر بگذارند که یکی از مهم ترین آنها سن می باشد. بر اساس نتایج مطالعات ترکیب فلور میکروبی روده سگ ها با افزایش سن تغییر می کند و تعداد باکتری های مفیدی مثل لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم کاهش می یابد. بنابراین می توان از پروبیوتیک ها برای تنظیم جمعیت فلور میکروبی کمک گرفت.

گربه ها نیز میلیارد ها باکتری زنده در بدن خود دارند که عمدتا در روده هایشان مستقر هستند. جمعیت باکتریایی بدن هر گربه با گربه های دیگر متفاوت است و بسته به رژیم غذایی، وضعیت سلامت و سبک زندگی تغییر می کند. در زمان های استرس و عفونت، تعادل میکروبیوم به هم می خورد و تعداد باکتری های مضر بیش از حد افزایش پیدا می کند که خود منجر به مشکلات گوارشی از قبیل کاهش اشتها، اسهال، استفراغ و تغییرات مدفوع می شود. استفاده از پروبیوتیک ها در گربه ها یکی از بهترین روش ها برای تامین باکتری های مفید در بدن گربه است. پروبیوتیک ها می توانند pH مدفوع و غلظت اندوتوکسین در پلاسما را هم کاهش دهند، از اسهال جلوگری کنند و منجر به افزایش تعداد لنفوسیت ها و تنظیم ایمنی در گربه ها شوند. حتی مصرف پروبیوتیک در گربه هایی که مبتلا به التهاب دهان و لثه می باشند، سبب بهبود علائم می گردد و زخم، التهاب و درد حفره دهانی کاهش پیدا می کند و ریزش بزاق حذف می شود. هم چنین استفاده از پروبیوتیک در گربه های مبتلا به التهاب مثانه ایدیوپاتیک (FIC) به دلیل اثرات باکتریسیدال، ضد التهابی و تنظیم ایمنی، منجر به بهبود این گربه ها می شود. در گربه ها نیز مانند سگ ها با افزایش سن ترکیب جمعیت میکروبی روده تغییر می کند، بنابراین استفاده از پروبیوتیک در آنها می تواند مفید و کمک کننده باشد.

استفاده از پری بیوتیک ها در دامپزشکی در مقایسه با مصرف پروبیوتیک ها، امری جدید تر می باشد. پری بیوتیک ها مواد غیر قابل هضمی می باشند که توسط میکروارگانیسم های روده متابولیزه می شوند و ترکیب و یا فعالیت فلور میکروبی روده را تنظیم می کنند و از این طریق اثرات فیزیولوژیکی مثبتی برای میزبان به ارمغان می آورند. افزودن پری بیوتیک به خوراک سگ و گربه ها علاوه بر تنظیم فلور میکروبی روده، از آنها در برابر عفونت ها نیز محافظت می کنند.

به منظور بهره مندی از این اثرات مثبت می توانید از سین بیوتیک MLC، محصول ماکیان دام پارس، استفاده نمایید. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک دکستران الیگوساکارید می باشد.

به طور کلی می توان گفت فروکتوالیگوساکارید ها (FOS)، مانان الیگوساکارید (MOS) و دکستران الیگوساکارید (DOS) رایج ترین پری بیوتیک های مورد استفاده محسوب می شوند. در گذشته تصور می شد فروکتوالیگوساکارید ها به طور اختصاصی فقط توسط باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک مصرف شده و باعث تحریک و تکثیر آنها می شوند اما مطالعات جدید نشان داده اند که این الیگوساکارید به طور غیر اختصاصی توسط سایر باکتری ها از جمله باکتری های پاتوژن نیز تخمیر شده و به رشد و تکثیر آنها هم کمک می کند. مانان الیگوساکارید نیز توسط آنزیم های گوارشی تجزیه شده و از بین می رود. اما دکستران الیگوساکارید در برابر آنزیم های گوارشی، اسید های صفراوی و اسید شیردان مقاوم بوده و بدون آسیب به روده می رسد و در آنجا تنها باکتری های تولید کننده آنزیم دکستراناز مانند باکتری های مفید تولید کننده اسید لاکتیک از آن استفاده کرده و  به دنبال رشد این باکتری ها و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر توسط آن ها، محیط روده اسیدی شده و مانع رشد باکتری های پاتوژن می شود. دکستران الیگوساکارید همچنین محرک کمپلمان های ایمنی بوده و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند.

باکتری لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است و می تواند بدون آسیب از محیط اسیدی دستگاه گوارش عبور کرده و در کانت بسیار بالا در روده جایگزین شود و اثرات مثبت خود را ایفا کند. می توانید از سین بیوتیک MLC با دوز 5 گرم در روز برای سگ های کوچک و گربه ها و یا 10 گرم در روز برای سگ های بزرگ استفاده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

زخم ها و ضایعات دهانی در سگ و گربه ها چگونه ایجاد می شوند و برای درمان آنها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

زخم ها و ضایعات دهانی در سگ و گربه ها ممکن است به عنوان یک عارضه موضعی در نظر گرفته شوند، اما در حقیقت می توانند مشکلات عمومی و جدی برای این حیوانات ایجاد کنند زیرا معمولا این ضایعات دردناک بوده و در نتیجه تمایل سگ و گربه ها به غذا خوردن را کاهش می دهد. این ضایعات می توانند در لثه ها، سقف دهان، لب ها، زبان، قسمت داخلی گونه ها و حتی حلق ایجاد شوند و از جمله مشکلات شایع در گربه ها محسوب می شوند.

برخی از عواملی که می توانند باعث بروز ضایعات دهانی در سگ و گربه ها شوند عبارتند از:

  • کمپلکس گرانولومای ائوزینوفیلی در گربه ها
  • عفونت گربه ها با هرپس ویروس ها
  • عفونت گربه ها با کلسی ویروس
  • عفونت با ویروس لوکمی گربه ها (FeLV)
  • makiandampars - stomatitis in pet animalsعفونت با ویروس نقص ایمنی گربه ها (FIV)
  • بیماری های مرتبط با ایمنی مثل پفیگوس وولگاریس
  • نارسایی های کلیوی
  • التهاب دهان و لثه
  • سرطان ها
  • آسیب های فیزیکی و شیمیایی

با توجه به تاثیر زخم ها و ضایعات دهانی بر سلامت عمومی سگ و گربه ها لازم است که بعد از تشخیص و برطرف نمودن علت اولیه ایجاد کننده این ضایعات، به بهبود سریع تر زخم های دهانی کمک کنیم. برای این منظور می توان از اسپری کاملا طبیعی ماریمند 7 استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه کالاندولا، شیرین بیان و پروپولیس می باشد. مواد موثره عصاره های این ترکیبات در فرمولاسیون اسپری ترمیم زخم های دهانی ماریمند 7 به صورت سینرژیسم با یکدیگر عمل کرده و با افزایش اپیتلیزاسیون و رگ زایی، کاهش التهاب، مهار رادیکال های آزاد و جلوگیری از رشد میکروب ها در ناحیه آسیب دیده به روند ترمیم زخم های ناحیه دهان و حلق در انواع حیوانات خانگی کمک می کنند. هم چنین می توان از ماریمند 7 برای بهبود زخم های ناشی از جراحی های دهان و دندان و پس از کشیدن دندان ها هم استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

چگونه می توان زخم ها و ضایعات پوستی را در سگ و گربه ها مدیریت کرد؟

پوست و پوشش موی سگ وگربه ها در حقیقت یک سد دفاعی در برابر مواد شیمیایی، عوامل استرس زای محیطی و حتی عوامل بیماری زا عمل می کند. هم چنین در تنظیم دمای بدن، ذخیره مواد مغذی و حفظ آب بدن نیز نقش دارد. بنابراین حفظ سلامت آن اهمیت زیادی دارد. زخم های باز، سوختگی ها، زخم های پس از جراحی، گزش انگل های خارجی، عفونت های قارچی، آلرژی ها، بیماری های خود ایمنی و …. برخی از عواملی هستند که سلامت و یکنواختی پوست را به خطر انداخته و به اولین سد دفاعی بدن آسیب می رساند. در نتیجه برای بهبود سریع تر زخم ها و ضایعات پوستی می توانید پس از تمیز نمودن زخم، 3 تا 5 مرتبه در روز از اسپری طبیعی ساناورا استفاده نمایید. این محصول بر پایه ترکیبات موثره عصاره های کالاندولا، آلوئه ورا و پروپولیس فرموله شده است.  این ترکیبات داراي خواص گسترده ضد التهابي، ضد باكتريایی، ضد قارچي و آنتي اكسيدانی بوده و با تقويت سيستم ايمنی، تحريک سنتز كلاژن و افزايش اپيتليزاسيون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.