تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مشکلات گوارشی سگ ها; فواید پروبیوتیک ها

مشکلات گوارشی محدود به انسان ها نبوده و حیوانات نیز می توانند به آن دچار شوند. اسهال، یبوست، زور زدن بیش از حد در هنگام دفع، ترشح بیش از حد بزاق دهان، برگشت غذا و استفراغ، از دست دادن اشتها، درد شکم، نفخ و خونریزی روده همگی نشانه های وجود مشکلات گوارشی در سگ ها می باشد. اگر چه برخی از این علائم مانند استفراغ، اسهال و کاهش وزن می توانند ناشی از بیماری های دیگری باشند که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند. از این رو مراجعه به دامپزشک جهت تشخیص مشکل اصلی و درمان حائز اهمیت است. از جمله شایع ترین بیماری های گوارشی در سگ ها شامل انتریت حاد، کولیت، یبوست، اسهال، نارسایی پانکراس و سو جذب روده کوچک می باشند. سلامت دستگاه گوارش حیوان تا حد زیادی به فلور میکروبی آن بستگی دارد.

فلور میکروبی به جمعیت میکروب های طبیعی دستگاه گوارش گفته می شود که پس از تولد شکل گرفته و برای عملکرد آن ضروری هستند. تغییرات فلور میکروبی دستگاه گوارش در سگ ها می تواند منجر به بروز اسهال، آلرژی، چاقی، تضعیف ایمنی، دردهای شکمی، نفخ، باد معده، ناراحتی های معده و بوی بد دهان شود. عوامل مختلفی می توانند ترکیب طبیعی فلور میکروبی روده را تحت تاثیر قرار داده که از جمله مهمترین آن ها شامل مصرف آنتی بیوتیک ها، تغییر در رژیم غذایی یا نوع خوراک حیوان، مصرف رژِیم غذایی پر کربوهیدرات، خوردن خوراک فاسد، از شیر گرفته شدن حیوان، استرس، انگل ها و سایر عفونت ها می باشد.

پروبیوتیک ها میکروب های مفید دستگاه گوارش هستند که در صورت استفاده صحیح در مقدار مناسب، اثرات مثبتی بر سلامت حیوان خواهند داشت. پروبیوتیک ها به عملکرد هضم و جذب مواد غذایی در روده کمک می کنند. این میکروب های مفید در تولید و جذب ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین تقویت سیستم ایمنی حیوان نقش دارند. از طرفی پروبیوتیک ها با جایگزین شدن در دستگاه گوارش و تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر از رشد باکتری ها مضر جلوگیری کرده و سبب رشد باکتری های مفید می شوند. در نتیجه استفاده صحیح از پروبیوتیک های مناسب می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی و کمک به درمان آن ها بسیار موثر باشد.