تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عوارض مصرف طولانی مدت یا نادرست آنتی بیوتیک در حیوانات خانگی

آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های عفونت زا، جان بسیاری از انسان ها و حیوانات را نجات می دهند. برخی آنتی بیوتیک ها از ارگانیسم های زنده مانند کپک ها، قارچ ها و … تشکیل شده اند و برخی دیگر در آزمایشگاه و به طور مصنوعی ساخته می شوند.

آنتی بیوتیک ها از جمله داروهای پر مصرف در دامپزشکی محسوب می شوند و دسته بندی های مختلفی دارند که هر دسته روی گروه خاصی از باکتری ها موثر است و مکانیسم اثر آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

آنتی بیوتیک ها هیچ گونه تاثیری بر ویروس ها نداشته و به درمان عفونت های ویروسی کمکی نمی کنند.

گاهی اوقات ممکن است در عفونت های ویروسی نیز به منظور پیشگیری از عفونت های ثانویه باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز شود که کاری اشتباه است زیرا می تواند به ایجاد و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی منجر گردد.

علی رغم اثرات مثبت آنتی بیوتیک ها، مصرف زیاد این داروها یکسری  عوارض و مشکلات نیز به همراه دارد.

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها در سگ و گربه ها چیست؟

مصرف آنتی بیوتیک در سگ و گربه ممکن است با یکسری عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، عفونت های قارچی و واکنش های آلرژیک همراه باشد. اما عارضه مهم تری که متعاقب استفاده طولانی مدت یا نادرست از آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد، بروز مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد.

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها بتوانند در مقابل آنتی بیوتیک هایی که باید آنها را از بین ببرند، زنده بمانند در نتیجه در صورت عفونت با این باکتری ها، بیماری به سختی درمان می شود. یکی از مواردی که سبب بروز این عارضه می شود، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می باشد زیرا به مرور زمان باکتری های حساس به آنتی بیوتیک از بین رفته و باکتری هایی که به آن مقاوم و در ابتدا تعدادشان هم کم بوده، تکثیر و به جمعیت غالب تبدیل می شوند.

makiandampars - antimicrobial resistance

یکی دیگر از عواملی که در بروز مقاومت آنتی بیوتیکی نقش دارد این است که به محض برطرف شدن علائم بیماری در سگ یا گربه، مصرف آنتی بیوتیک هم قطع شود. در حقیقت آنتی بیوتیک ها اول باکتری هایی که حساس تر بوده را از بین می برند اما تعداد کمی از باکتری ها که مقاوم تر هستند، باقی می مانند. در این حالت این باکتری ها که هنوز زنده مانده اند، با قطع آنتی بیوتیک بدون هیچ سختی و مشکلی تکثیر شده و افزایش می یابند. گاهی اوقات این روند آن قدر ادامه می یابد تا در نهایت یک جمعیت باکتریایی کاملا مقاوم به آنتی بیوتیک تشکیل شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که باکتری های مقاوم می توانند ژن و اطلاعات مقاومت را به یکدیگر نیز منتقل کنند.

نکته مهم این است که باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک یا ژن های مقاومت می توانند به انسان هم منتقل شده و سبب ایجاد عفونت های مقاوم به درمان در انسان شوند.

آیا مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک در سگ و گربه سبب اختلال در فلور میکروبی آنها می شود؟

آنتی بیوتیک های شیمیایی نمی توانند باکتری های مفید دستگاه گوارش را از باکتری های مضر و بیماری زا تشخیص دهند. به همین دلیل علاوه بر باکتری های بیماری زا، باکتری های مفید دستگاه گوارش را هم از بین برده و سبب بر هم خوردن تعادل فلور میکروبی می شوند. در نتیجه متعاقب آن اختلالات و عفونت های گوارشی اتفاق می افتد. برای برطرف نمودن این مشکل می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک دکستران می باشد و علاوه بر کمک به بازگشت تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش، به تقویت ایمنی نیز کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. 

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.