تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها در اسب

آنتی بیوتیک های سیستمیک به طور رایج برای کنترل و درمان بیماری های عفونی اسب ها استفاده می شوند. با این که این داروها برای درمان عفونت های باکتریایی در اسب ها مفید و موثرند اما اغلب صاحبان آنها از این دارو ها به طور صحیح استفاده نمی کنند.

استفاده بیش از حد و نادرست از آنتی بیوتیک ها مشکلات زیادی برای سلامت اسب ها ایجاد می کند که یکی از مهم ترین آنها ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد. ولی علاوه بر آن، این داروها به صورت فردی و حتی در صورتی که به درستی مصرف شوند هم می توانند عوارضی، به خصوص بر روی عملکرد گوارشی اسب ها، داشته باشند.

makiandampars - antibiotics side effects in horses

استفاده از آنتی بیوتیک ها در اسب چه عوارضی می تواند به همراه داشته باشد؟

مصرف آنتی بیوتیک در اسب ها می تواند عوارض مختلفی مانند اختلالات عصبی، پیدایش میکروب های مقاوم به دارو و اختلالات گوارشی به همراه داشته باشد. کاهش مصرف خوراک و بی اشتهایی، آلرژی و اسهال نیز از جمله شایع ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها می باشند.

سایر عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

  • کولیت
  • آسیب به گوش داخلی
  • مشکلات کلیوی
  • به هم خوردن ریتم طبیعی قلب
  • مشکلات مفصلی
  • عدم تعادل
  • تشنج
  • آسیب به اعصاب محیطی
  • و ….

معمولا مصرف آنتی بیوتیک تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش اسب ها را به هم می زند و زمینه را برای رشد باکتری های بیماری زا و مضر فراهم می کند.

در روده اسب ها جمعیتی از باکتری های مفید زندگی می کنند که در تخمیر علوفه خورده شده و عمل هضم نقش مهمی دارند. این جمعیت میکروبی به شدت به آنتی بیوتیک ها حساس می باشند و در اثر آنها از بین می روند. هم چنین آنتی بیوتیک ها با به هم زدن تعادل فلور میکروبی منجر به رخداد کولیت می شوند. در این حالت می توان از سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن دکستران می باشد و علاوه بر اینکه سبب بازگرداندن سریع تعادل فلور میکروبی می شود، ایمنی را هم تقویت می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

مقاومت آنتی بیوتیکی در اثر استفاده از آنتی بیوتیک در اسب ها چگونه ایجاد می شود و چه خطراتی دارد؟

علاوه بر عوارض جانبی فردی آنتی بیوتیک ها که گفته شد، استفاده بی رویه و نادرست از آنتی بیوتیک ها سبب پیدایش و تکثیر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در بین اسب ها می گردد که این موضوع به طور کلی درمان عفونت های باکتریایی را در آنها با مشکل رو به رو می کند. باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می توانند عفونت های شدیدی ایجاد کنند که درمان آنها بسیار زمان بر و پر هزینه است و حتی ممکن است سبب تلف شدن حیوان گردد. به علاوه کنترل شیوع این بیماری ها نیز بسیار دشوار می باشد.

می توان گفت مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک مهم ترین اثر منفی استفاده بیش از حد و نادرست از این داروها در اسب می باشد. زیرا این باکتری های مقاوم می توانند به اسب های دیگر یا حتی انسان منتقل شده و عفونت های مقاوم به درمان ایجاد کنند یا حتی ممکن است ژن های مقاومت خود را به سایر باکتری ها منتقل کرده و آنها را نیز مقاوم کنند. به همین دلیل باید به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها باشیم.