تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عفونت ادراری مقاوم در سگ و گربه ها؛ علت و راه حل

فهرست مطالب

در مقاله عفونت ادراری در سگ و گربه به عامل ایجاد کننده عفونت های ادراری، علائم و درمان آن اشاره کردیم. گاهی این عفونت ادراری علیرغم درمان، مجددا تکرار میشود. این تکرار عفونت ممکن است با همان میکروارگانیسم قبلی، میکروارگانیسم جدید و یا باکتری مقاوم شده به آنتی بیوتیک رخ بدهد.

در ادامه به بررسی انواع عفونت های ادراری مقاوم در سگ و گربه و علت و درمان آن می پردازیم. میتوانید برای اطلاعات بیشتر به عفونت مجاری ادراری در گربه و عفونت ادراری سگ مراجعه کنید.

عفونت ادراری مقاوم در سگ و گربه ها

عفونت ادراری مقاوم عفونتی است که بهبود نمی یابد یا اینکه مدتی علائم آن برطرف میشود اما کمی بعد از سر گرفته میشوند.

انواع عفونت ادراری مقاوم

عفونت ادراری مقاوم می تواند به صورت عود کننده (relapsing) یا عفونت مجدد (reinfection) رخ بدهد.

عفونت ادراری مقاوم عود کننده (relapsing)

عفونت ادراری مقاوم عود کننده در واقع تکرار عفونت ادراری پس از قطع درمان و با همان ارگانیسم قبلی است. مثلا سگی که به عفونت ادراری با ای کلای مبتلا شود و بعد از قطع درمان باز هم علائم درگیری ادراری با همین باکتری را نشان دهد؛ دچار عفونت ادراری مقاوم و عود کننده شده است. این مسئله بسیار جدی است زیرا میتواند نشان دهنده بروز مقاومت آنتی بیوتیکی باشد. درمان این نوع از عفونت های ادراری کار ساده ای نیست.

عفونت ادراری مقاوم مجدد (reinfection)

عفونت ادراری مقاوم مجدد در واقع تکرار عفونت ادراری پس از قطع درمان و با یک ارگانیسم جدید است. مثلا سگی که به عفونت ادراری با ای کلای (E.coli) مبتلا شود و بعد از قطع درمان با یک نوع استرپتوکوکوس (Streptococcus) آلوده میشود؛ دچار عفونت ادراری مقاوم و مجدد شده است.این وضعیت نشان دهنده نقص سیستم ایمنی میزبان و یا نقص آناتومیک/عملکردی دستگاه ادراری است. 

عفونت جدید ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از عفونت قبلی رخ دهند و معمولاً با درمان های استاندارد روتین از بین می‌روند.

چه چالش هایی در برخورد با عفونت های عود کننده داریم؟

عفونت‌های مکرر و مقاوم دستگاه ادراری یکی از ناامیدکننده‌ترین چالش‌هایی است که دامپزشکان دام‌های کوچک با آن مواجه هستند زیرا در بسیاری موارد نیاز به آنتی بیوتیک درمانی طولانی دارند. از طرفی سرپرستان به دلیل ادرار کردن حیوان در جاهای مختلف خانه کلافه میشوند. لزوم مراجعه مداوم به دامپزشک و هزینه های درمان نیز به این کلافگی می افزاید.

شکست درمان و بروز عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها نیز از دیگر چالش های مقابله با عفونت های ادراری مقاوم سگ ها و گربه هاست.

راه حل ما برای برطرف کردن عفونت های ادراری مقاوم در سگ و گربه ها چیست؟

بهتر است برای پیشگیری و حل عفونت های ادراری مقاوم در سگ و گربه ها به موارد زیر توجه کنید:

  • بهتر است به محض مشاهده علائم عفونت ادراری به دامپزشک مراجعه کنید. شناسایی و درمان این بیماران برای جلوگیری از عواقب جدی تری مانند پیلونفریت، پروستاتیت، آسیب کلیوی یا سپسیس مهم است.
  • حیوان خود را به صورت دوره ای چکاپ کنید تا بیماری های زمینه ای او را بشناسید. توصیه می‌شود در بیماران مبتلا به هیپرآدرنوکورتیکیسم و ​​دیابت یا حیواناتی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها و سیکلوسپورین مصرف میکنند یا در حال شیمی‌درمانی هستند، کشت ادرار به صورت دوره‌ای انجام شود.
  • برای حفظ سلامت کلیه و دستگاه ادراری گربه و سگ و جهت پیشگیری از بروز عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک می توان از داروی گیاهی لاوارن کمک گرفت.

برای اطلاعات بیشتر لاوارن اینجا کلیک کنید.

برای خرید لاوارن اینجا کلیک کنید.

  • میتوانید برای پیشگیری از عفونت، کاهش بروز مقاومت آنتی بیوتیکی و کم تر شدن دوز مصرفی آنتی بیوتیک های شیمیایی؛ از آنتی بیوتیک گیاهی آریوبیوتیک استفاده کنید.
بیشتر بدانید
ورم پستان در گاوهای شیری; مقاومت به آنتی بیوتیک ها
عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین