تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

سلامت دستگاه گوارش سگ و گربه ها

8 آگوست به عنوان روز جهانی گربه ها شناخته می شود. این روز علاوه بر اینکه نشان دهنده دوستی و صمیمیت بین انسان ها و گربه ها می باشد، یک یادآوری جهت مراقبت و حمایت از سلامت و رفاه آنها نیز محسوب می شود. به همین جهت در این مطلب قصد داریم مروری بر اهمیت سلامت دستگاه گوارش در حفظ سلامت و رفاه عمومی این حیوانات همراه و دوست داشتنی داشته باشیم. 

سلامت دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی در سلامت کلی و عمومی سگ و گربه ها دارد.

مانند انسان، در سگ و گربه ها نیز دستگاه گوارش محل اصلی هضم و جذب غذا و دفع مواد زائد است، و غذای خورده شده را به مواد مغذی مورد نیاز برای تامین انرژی، رشد سلولی و ترمیم بافتی تبدیل می کند. به علاوه دستگاه گوارش در کنترل تعادل مایعات بدن، انتقال الکترولیت ها به جریان خون، بازیافت و بازجذب مواد مغذی ضروری بدن و ایمنی نیز نقش مهمی دارد.

بنابراین هر عاملی که باعث بیماری و اختلال در دستگاه گوارش سگ و گربه ها شود، می تواند سلامت عمومی و کلی حیوان را به خطر بیندازد.

makiandampars - digestive health in cats and dogs

چه عواملی بر سلامت دستگاه گوارش سگ و گربه ها اثر می گذارند؟

  • رژیم غذایی: غذای بی کیفیت، آلرژی غذایی و رژیم نامتعادل می توانند بر سلامت دستگاه گوارش سگ وگربه ها اثر داشته باشند.
  • استرس: استرس های طولانی مدت می توانند منجر به بر هم خوردن تعادل فلور میکروبی حیوانات خانگی و در نتیجه بروز اختلالات گوارشی و ایمنی شوند.
  • سن: افزایش سن می تواند موجب کاهش ترشح آنزیم های گوارشی و حرکات لوله گوارش شود و از این طریق بر سلامت آن تاثیر بگذارد.
  • دارو ها: برخی از دارو ها، مثل آنتی بیوتیک ها، می توانند باعث اختلال در جمعیت فلور میکروبی شده و بنابراین عملکرد گوارشی را مختل کنند.
  • بیماری های زمینه ای: مثل دیابت، مشکلات کلیوی، بیماری های خود ایمنی و …
  • عفونت ها: مثل انواع عفونت های ویروسی، انگلی، باکتریایی و …

اختلالات شایع در دستگاه گوارش سگ و گربه ها کدامند؟

  • گاستروانتریت: که به معنی التهاب روده و معده است و در اثر عفونت های ویروسی، باکتریایی و انگلی اتفاق می افتد.
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس): که منجر به اختلال در تولید و ترشح آنزیم ها و هورمون های گوارشی می شود.
  • بیماری التهابی روده (IBD): که همان التهاب مزمن دستگاه گوارش است.
  • آلرژی های غذایی: به معنی پاسخ بیش از حد ایمنی به یک ماده غذایی است که منجر به اسهال، استفراغ و خارش پوستی می شود.
  • انگل های گوارشی: از جمله کرم ها و انگل های تک یاخته هم می توانند سبب اختلال در عملکرد گوارشی شوند و علائمی از قبیل اسهال، کاهش وزن و مو های نامرتب و غیر طبیعی داشته باشند.

علائم بالینی اختلال در عملکرد دستگاه گوارش سگ و گربه ها کدامند؟  

  • اسهال
  • استفراغ
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • نفخ

راه حل

برای پیشگیری یا تسریع بهبود اختلالات گوارشی می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این سین بیوتیک حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران می باشد. لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است که در کانت بالا در روده جایگزین شده و سبب تنظیم و تقویت فلور میکروبی روده سگ و گربه ها می شود و از این طریق به حفظ سلامت و بهبود دستگاه گوارش آنها کمک می کند. به علاوه با رقابت و تولید اسید های چرب و اسیدی کردن محیط روده، جلوی رشد و تکثیر عوامل بیماری زا را می گیرد و از عفونت های گوارشی جلوگیری می کند. هم چنین باعث حفظ یکنواختی سد روده ای و تقویت ایمنی می گردد. دکستران نیز نسبت به اسید معده و نمک های صفراوی مقاوم است و بدون تغییر به روده می رسد و در آنجا فقط منجر به رشد و تکثیر باکتری های مفید می شود. به علاوه با تحریک سیستم کمپلمان، ایمنی سگ و گربه را هم تقویت می کند. از سین بیوتیک MLC بعد از استفاده از آنتی بیوتیک ها هم می توان برای بازگشت سریع تر تعادل فلور میکروبی استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

هم چنین به منظور بهبود عملکرد گوارشی، پیشگیری و درمان آنتریت ها و انگل های گوارشی نیز می توان از محصول کاملا گیاهی کوکسی فیت ال استفاده نمود. این محصول حاوی ترکیبات موثره گیاهان جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا می باشد. آرتمیزیا دارای اثرات ضد انگلی گسترده است. همچنین آپوپتوز سلول های آلوده شده میزبان را تسهیل می کند و سبب کاهش پاسخ های التهابی در مقابل عفونت می گردد. به علاوه گیاه آرتمیزیا آنوآ حاوی ترکیباتی است که به حفظ میکروفلور طبیعی دستگاه گوارش و در نتیجه افزایش جذب نیتروژن و بهبود عملکرد گوارشی کمک می کنند.

تانن نیز مهم ترین ماده موثره موجود در جفت بلوط می باشد که دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در نتیجه سبب بهبود محیط دستگاه گوارش می شود. تانن ها با مکانیسم های مختلف ضد باکتریایی خود، سبب بهبود آنتریت های باکتریایی می شوند. هم چنین تانن ها می توانند باعث حفظ یکنواختی سد روده ای شوند و با ورود به جریان خون، سلول های ایمنی را برای مقابله با عفونت ها تنظیم کنند.

ترکیبات گوگرد دار موجود در سیر از قبیل آلیسین نیز دارای خواص ضد میکروبی گسترده ای می باشند که می توانند اثرات منفی ناشی از عفونت های میکروبی را کاهش دهند. به علاوه اثرات ضد انگلی هم دارد. بنابراین استفاده از کوکسی فیت ال می تواند در درمان اختلالات گوارشی سگ و گربه ها موثر باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.