تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

یکی از علل شایع مرگ و میر در بین گربه ها ابتلا به ویروس لوسمی گربه سانان یا Feline Leukemia Virus ( FeLV) از خانواده رتروویروس و هم خانواده ویروس عامل ایدز در گربه ها می باشد. این ویروس در ایران شیوع بالایی دارد و سبب ایجاد بدخیمی در سلولهای خونی می‌گردد به همین علت آن را ویروس سرطان خون (لوسمی) گربه ها می نامند.

ارگان هایی همچون تیموس، طحال، گره های لنفاوی و مغز استخوان ارگان های هدف این بیماری هستند یکی از مهمترین اثرات این ویروس تضعیف سیستم  ایمنی و کاهش سیستم دفاعی بدن گربه ها است، که زمینه ساز ابتلای گربه ها به عفونت های ثانویه قارچی، انگلی و باکتریایی می باشد. FeLV فقط گربه ها را درگیر می کند و سگ ها یا سایر حیوانات  به آن مبتلا نمی شوند.

ویروس در بزاق، ترشحات بینی، ادرار، مدفوع و شیر گربه های آلوده وجود دارد لذا از طریق ترشحات از گربه آلوده به گربه دیگر (از طریق ظروف و خاک مشترک) منتقل می شود. انتقال ویروس از طریق جفت مادر به جنین نیز انجام می شود اما، معمولا باعث سقط یا مرگ زود هنگام توله گربه ها می شود، در صورتی که توله زنده بماند در تمام مدت عمرش بدلیل ضعف سیستم ایمنی دچار بیماری می گردد.

این نکته قابل توجه است که بچه گربه ها نسبت به گربه های بالغ بسیار مستعد ابتلا به عفونت FeLV هستند. بنابراین در صورت مواجهه بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارند.

علائم :

در مراحل اولیه عفونت، ممکن است گربه ها علائمی از بیماری را  نداشته باشند،به اصطلاح ویروس در مرحله ی خفته است ولی با گذشت زمان، سلامتی گربه آلوده به تدریج تحت تاثیر قرار می گیرد.

از آنجایی که این ویروس به مغز استخوان حمله میکند، حیوان مبتلا ممکن است دچار آنمی، ضعف سیستم ایمنی می شود و عفونت های ثانویه گردد و علائم کاهش اشتها، ضعف، بی حالی، اسهال،کم خونی، بزرگی گره های لنفاوی، تب، عفونت های مثانه و دستگاه تنفس، مشکلات تولید مثلی و مشکلات عصبی (عدم تعادل ) را ازخود نشان دهد.

تشخیص:
تشخیص قطعی بیماری از طریق مشاهده ی علائم امکان پذیر نیست. دامپزشکان در صورت مواجهه با علائم بالینی بیماری، از کیت های مخصوص استفاده می کنند، به این ترتیب که از حیوان مشکوک چند قطره خون گرفته و با استفاده از کیت در عرض چند دقیقه وجود یا عدم وجود ویروس را مشخص می کنند.

در صورتی که ۲ تست به فاصله ۳۰ روز انجام شود و هر ۲ تست منفی باشد می توان حیوان را پاک در نظر گرفت. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، نیاز به انجام آزمایشات پیچیده تری برای اثبات بیماری هست.

پیشگیری و درمان

از آنجا که بیماری های ویروسی درمان قطعی ندارد بنابراین روش‌های پیشگیرانه بسیار مهم هستند. از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

  • واکسینه نمودن گربه‌های در معرض خطر در برابر FeLV (واکسن آن  در ایران موجود نیست)
  • عقیم نمودن گربه ها جهت کاهش تمایل به خروج از منزل
  • انجام آزمایشات سالانه پس از ۶ ماهگی
  • جدا کردن گربه آلوده به ویروس از سایر گربه ها
  • ضدعفونی کامل تمامی ظروف مورد استفاده گربه
  • مراجعه سریع به دامپزشک در صورت مشاهده هرگونه علامت و وضعیت مشکوک

راه دیگر کنترل بیماري، افزایش توان دفاعی بدن توسط بعضی داروهاست. داروي تقویت کننده سیستم ایمنی ایمونوپروپوفیت Immuno Propophyt دارویی کاملا طبیعی بوده که براي کنترل بیماري لوسمی گربه ها (FeLV) نیز کاربرد دارد. براي پیشگیري از ضعف سیستم ایمنی در صورت تشخیص بیماري لوسمی گربه ها و بروز علائم بیماري می توان از این دارو استفاده نمود. این داروي موثر علاوه بر افزایش سیستم ایمنی بدن در درمان حمایتی علائم گوارشی و تنفسی نیزموثر است وبه طور قابل توجهی کیفیت زندگی گربه مبتلا به سرطان خون (FeLV) را افزایش می دهد