تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

تنها گذاشتن گربه در خانه

برخلاف این پذیرش عمومی که گربه ها موجودات مستقلی اند و وابستگی شدیدی به صاحبین خود ندارند؛ گربه ها به دلیل بازیگوشی و کنجکاوی زیاد به مراقبت مداوم نیاز دارند. در حقیقت گربه ها برای تنها گذاشته شدن در خانه محدودیت زمانی خاصی دارند و باید به تدریج و با آموزش مداوم؛ آن ها را برای مواجهه با این موقعیت آماده کرد.

تنها ماندن گربه در خانه کار درستی است؟

گربه ها طی تاریخ و با اصلاح ژنتیکی برای زندگی در کنار ما و ماندن در خانه سازگار شده اند. اما این به هیچ وجه به معنی درست بودن رها کردن گربه و تنها گذاشتن آن برای چند روز یا چند هفته نیست، کاملاً بر عکس! گربه ها موجودات بازیگوشی هستند و بسیاری از اجسام خارجی مانند نخ، پارچه های توری، لوازم التحریر کوچک، حشرات مرده، بند کفش و … برای آن ها جذاب است و اگر دور از چشم ما این حشرات یا اشیاء را بخورند به مشکلاتی از قبیل ابتلا به انواع انگل، انسداد های گوارشی، التهاب مری، معده و روده مبتلا میشوند. این موضوع میتواند به قیمت جان آن ها تمام بشود.

حتی اگر تمام امکانات لازم را فراهم کنید، تنها ماندن در خانه برای گربه هایی که به تنهایی عادت ندارند، استرس بسیار شدیدی ایجاد میکند که موجب کاهش سطح ایمنی و در نهایت فراهم آمدن زمینه برای ابتلا به انواع بیماری میشود.

makiandampars - cat alone at home

در موقعیت های خاص میتوانیم گربه را در خانه تنها بگذاریم؟

تنها گذاشتن حیوانات در خانه مثل تنها گذاشتن کودک در خانه است؛ ممکن است بدون عواقب خاصی به اتمام برسد و البته میتواند عواقب جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشد. به هر حال برای همه ی ما پیش می آید که مجبور به تنها گذاشتن دلبندمان در خانه باشیم.

 اگر مجبور به این کار شدید این توصیه ها را جدی بگیرید:

  • پیش از هر چیز باید بدانید که بازه ی زمانی تنهایی گربه ها نباید از یک شبانه روز فرا تر برود و بهتر است کمتر از هشت ساعت باشد. در غیر این صورت بهتر است گربه را به پانسیون یا افراد مطمئن و مورد اطمینان خود بسپارید.
  • به اندازه ی کافی آب شیرین و خنک و غذا در دسترس گربه و در مناطق مختلف خانه بگذارید.
  • اگر گربه شما بالغ نشده؛ آن را در خانه تنها نگذارید
  • ظرف خاک کافی برای گربه بگذارید. گربه ها حیوانات وسواس و تمیزی هستند و به بهداشت محل دفع اهمیت زیادی میدهند.
  • گربه ها را در اتاق یا فضاهای کوچک حبس نکنید. مطمئن باشید در ها باز است و با وزش باد و حرکت اتفاقی گربه بسته نمیشوند.
  • میتوانید با تهیه ی درخت گربه و اسباب بازی های ایمن گربه را در مدت تنهایی سرگرم نگه دارید.
  • بهتر از قبل از تنها گذاشتن گربه حداقل یک دوز نوروکالم مصرف کنید. این کار تاثیر استرس را به حداقل می رساند
  • مطمئن باشید تمام پنجره ها و راه های گریز از خانه یا پرش از ارتفاع بسته و مسدود هستند.
  • حتما چندین مرتبه به مدت کوتاه گربه را تنها بگذارید تا هم با توجه به خلق و خوی حیوان بهترین شیوه های مراقبه از آن را متوجه شوید و هم این که یک باره برای هشت ساعت تا یک روز تنهایی، گربه را با بحران و استرس جدایی مواجه نکنید.
  • میتوانید از دستگاه توزیع فرومون استفاده کنید. البته این دستگاه قیمت به نسبت بالایی دارد.
  • شاید فکر بدی نباشد که یک رادیو را به صورت روشن و با صدای کم در یکی از اتاق ها بگذارید. این کار به گربه این حس را میدهد که تنها نیست!

چه عواملی در امکان تنها گذاشتن گربه نقش دارند؟

  • میزان وابستگی گربه به شما
  • زمانی که گربه با شما وقت میگذراند
  • وجود سایر حیوانات خانگی در خانه
  • خلق و خوی حیوان
  • وضعیت سلامت جسمی
  • سن گربه

بعد از گذشتن دوره ی تنهایی چه کار کنیم؟

ممکن است بعد از این که به خانه بر میگردید با یک محیط شلوغ و نامرتب یا تغییر رفتار گربه مواجه شوید. این موضوع میتواند چند دلیل داشته باشد:

  1. عصبانیت گربه و نشان دادن اعتراض: ممکن است گربه با آسیب به وسایل عصبانیت و نارضایتی خود را نسبت به تنها ماندن در خانه نشان دهد.
  2. سر رفتن حوصله گربه و کلافگی: اگه ابزار بازی و فضای کافی در اختیار گربه نباشد ممکن است دچار کلافگی بشود
  3. اضطراب تنهایی و همراهی مداوم شما: ممکن است پس از بازگشت از سفر گبه شما مدام کنار شما باشد یا به محض رفتن شما به سمت در دچار استرس بشود. این ها نشانه های مربوط به اضطراب جدایی است.
  4. نشانه گذاری خانه: گربه ها میتوانند با ادرار کردن روی هر وسیله ای که بوی شما را بدهد دلخوری خود را از تنها ماندن نشان دهد.
  5. نظافت و لیس زدن افراطی: اگر گربه پس از مدتی تنها بودن مدام خودش را لیس بزند احتمالا این رفتار بازتابی از استرس ناشی از دوره ی تنهایی است

لطفا در صورت دیدن این رفتارها عصبانی نشوید، واکنش های پرخاشگرایانه، داد زدن و دعوا کردن با گربه چیزی بجز تحمیل استرس مضاعف نیست.

با او مهربان باشید. در کنارش بمانید و این اطمینان را به او بدهید که در کنارش خواهید ماند. غذا یا تشویقی مورد علاقه گربه را تهیه کنید و دل او را به دست بیاورید.

میتوانید برای کاهش استرس جدایی از نوروکالم و برای رفع آثار مخرب آن از ایمونوپروپوفیت استفاده کنید. این کار آرامش گربه ی شما را به او باز میگرداند و از اثر مخرب استرس بر ایمنی بدنش جلوگیری میکند.

 

برای اطلاعات بیشتر نوروکالم اینجا کلیک کنید.

برای خرید نوروکالم اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر ایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید. 

برای خرید ایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید.