تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بیماری تب برفکی یا FMD (Foot and Mouth disease) یک بیماری ویروسی واگیردار است که انواعی از حیوانات نشخوار کننده مانند گاو، گوسفند و بز را درگیر می کند. حیوانات پرورش یافته نسبت به نژادهای مرسوم بیشتر مستعد درگیری بیماری هستند. این بیماری در حیوانات بالغ به ندرت کشنده است اما در حیوانات نابالغ میزان مرگ و میر به نسبت شدید است.

تب برفکی به واسطه تب و ضایعات تاول مانند در لب و زبان، دهان، نوک پستان و بین سم­ها شناخته می ­شود. این بیماری باعث کاهش شدید تولید می­شود و حیوانات حتی بعد از بهبود یافتن نیز، همچنان دارای ضعف و کاهش راندمان می­باشند.

انتقال و گسترش

ویروس FMD در تمام ترشحات بدن و مدفوع حیوانات درگیر حضور دارد. همچنین انتقال ویروس از طربق آئروسل­های تنفسی هم قابل توجه است. انتقال ویروس (Morbidity) در جمعیت­های مستعد به 100% هم می­رسد. ویروس می­تواند از چهار روز قبل از نمود علائم بیماری در شیر و مایع منی حضور پیدا کند.

علائم بالینی

شدت علائم بسته به نوع سویه ویروس، میزان مواجهه با ویروس، سن و نوع حیوان و وضعیت سیستم ایمنی از خفیف تا شدید متفاوت است. شاخص­ترین علامت این بیماری تاول یا وزیکول­هایی روی بینی، زبان یا لب­ها، داخل محوطه دهانی، نوک پستان و بین سم­ می­باشد. علائم دیگر شامل تب، بی­حالی، افزایش ترشح بزاق، بی­اشتهایی و کاهش وزن می­باشند.

مرگ می­تواند قبل از نمود علائم بیماری به دلیل التهاب عضله قلب (Myocarditis) رخ دهد.

تشخیص

با توجه به نمود علائم بالینی می­توان مشکوک به FMD شد. اگرچه تنها با توجه به علائم نمی­توان این بیماری را از سایر بیماری­های وزیکولار مانند استوماتیت وزیکولار (Vesicular stomatitis) تفریق داد.

تائید تشخیص با انجام تست­های آزمایشگاهی مربوطه امکان پذیر است.

پیشگیری و کنترل

به صورت کلی تأمین امنیت زیستی برای جلوگیری از ورود و گسترش ویروس باید در مقدمه کار دامداران و گله داران قرار گیرد.

با توجه به وضعیت بیماری می­توان از واکسیناسیون بهره برد.

درمان

هیچ درمان قطعی برای بیماری FMD وجود ندارد اما می­توان برای کاهش شدت و بهبود ضایعات از محصولی مانند ماریمند 5 (Marimend 5) استفاده کرد. این اسپری صد در صد طبیعی بوده و ترمیم کننده انواع زخم­های حفره دهان، حلق، لثه و زبان در گاو و گوسفند و بز می­باشد. این محصول دارای ترکیبات کالاندولا (همیشه بهار)، شیرین بیان و پروپولیس است که با ایجاد یک لایه محافظ روی زخم و جراحات، درد و سوزش آن­ها را کاهش می­دهد. و از رشد میکروب جلوگیری می­ کند. سرعت بخشیدن به روند ترمیم زخم ها به بازگشت سریع تر حیوان به تغذیه نرمال و درنتیجه بهبود عملکرد و تولید خواهد شد.