تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بیماری کلی باسیلوز طیور؛ علائم، پیشگیری و درمان

کلی باسیلوز یک عفونت موضعی یا عمومی است که عامل آن باکتری ای کلای می باشد و در گله های طیور سراسر جهان مشاهده می شود. ای کلای معمولا جوجه های با سن 4 تا 6 هفته را بیمار می کند و مسئول درصد بالای تلفات در گله های طیور می باشد.

کلی باسیلوز به شکل های مختلفی از جمله سپتی سمی حاد کشنده، التهاب کیسه های هوایی، التهاب پریکارد قلب، سلولیت،  التهاب مجاری تخم بر، التهاب ناف و عفونت کیسه زرده و … بروز می کند.

makiandampars - E-coli

کلی باسیلوز یکی از رایج ترین و زیان بار ترین بیماری های باکتریایی طیور در سراسر جهان می باشد.

انتقال کلی باسیلوز

باکتری ای کلای به طور طبیعی در لوله گوارش طیور زندگی می کند. هم چنین در آب، غذا، بستر، مواد دفعی، ذرات گرد و غبار و … وجود دارد. این باکتری می تواند از طریق تنفس، کلواک و مجرای تولید مثلی و آسیب و جراحات پوستی منتقل شود. هم چنین از آنجاییکه این باکتری به طور طبیعی در لوله گوارش وجود دارد، بنابراین هرگونه آسیب به مخاط روده می تواند منجر به ورود این باکتری به جریان خون و ایجاد بیماری شود. همین طور بیماری هایی مانند کوکسیدیوز و آنتریت های عمومی، مصرف آنتی بیوتیک ها و تغییرات ناگهانی جیره نیز می توانند موجب به هم خوردن تعادل فلور میکروبی و رشد و تکثیر بیش از حد باکتری های ای کلای و ایجاد بیماری شود.

علائم بالینی کلی باسیلوز طیور

علائم بالینی کلی باسیلوز بسته به سن پرنده، ارگان درگیر شده و وجود بیماری های همزمان متغیر است. معمولا علائمی که در این بیماری دیده می شوند اختلالات تنفسی، بی اشتهایی و رشد ضعیف می باشند. پرنده های جوان ممکن است در اثر این عفونت تلف شوند ولی در صورت زنده ماندن التهاب کیسه های هوایی، التهاب پرده پریکارد قلب و تخلیه لنفوسیتی بورس فابریسیوس و تیموس (از جمله بافت های لنفاوی پرنده) و در نتیجه تضعیف ایمنی اتفاق می افتد.

 در طیور تخم گذار نیز با التهاب مجاری تخم بر منجر به کاهش تولید تخم مرغ می شود و یکی از شایع ترین علل تلفات در طیور تخم گذار تجاری و گله های مادر است.

به طور کلی در این بیماری ممکن است دستگاه های تنفسی، گوارشی، پوست، تولید مثلی و ایمنی را درگیر می کند.

پیشگیری و درمان کلی باسیلوز

برای پیشگیری از این بیماری باید اقدامات مدیریتی مانند تغذیه مناسب، تهویه مناسب، تقویت ایمنی، اقدامات امنیت زیستی و رعایت بهداشت به خوبی صورت پذیرد.

می توان برای تقویت ایمنی طیور به منظور پیشگیری از بیماری از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره های شیرین بیان، اکیناسه (سرخارگل) و پروپولیس می باشد. مواد موثره موجود در این ترکیبات دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد التهابی و … می باشند و با تقویت ایمنی سلولی و همورال منجر به افزایش مقاومت طیور در برابر بیماری شده و در صورت ابتلا نیز سبب بهبودی سریع تر می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

هم چنین می توان به منظور حفظ تعادل فلور میکروبی روده و جلوگیری از رشد و تکثیر بیش از حد باکتری ای کلای و در نتیجه پیشگیری از بیماری و یا بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها، به منظور درمان کلی باسیلوز، برای بازگرداندن تعادل فلور میکروبی می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران، بوده و با کانت بالا در روده جایگزین شده و موجب بازگشت تعادل فلور میکروبی روده و در نتیجه تقویت عملکرد گوارشی و ایمنی می شود. هم چنین پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی از کلونیزاسیون و تکثیر باکتری های پاتوژن مثل ای کلای نیز جلوگیری کرده و منجر به حفظ سلامت و بهبود عملکرد طیور می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.