تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بروسلوز؛ بیماری مشترک انسان و دام

بروسلوزیس یک عفونت باکتریایی مسری است که توسط باکتری بروسلا ایجاد شده و در حیوانات مختلف مثل گاو، گوسفند، بز، اسب، سگ و حتی در انسان مشاهده می شود. این باکتری دستگاه تولید مثلی را درگیر کرده و به خصوص در زمینه پرورش دام از طریق کاهش عملکرد تولید مثلی و درصد تولد، افزایش ناباروری، سقط، تولد نوزاد مرده یا ضعیف، حذف دام های نر از گله و … منجر به ضرر اقتصادی می شود. هم چنین در صورتیکه بیماری بروسلوز در گله مشاهده شود، آزمایش خون های مکرر و حذف دام های آلوده برای ریشه کنی بیماری در گله ضروری می باشد.

این بیماری شیوع جهانی دارد و به طور کلی علائم آن سقط، جفت ماندگی، التهاب بیضه و عفونت غدد جنسی حیوان نر می باشد.

بروسلوز در انسان تب مالت یا تب مواج نامیده می شود و یک مشکل جدی و خطرناک برای سلامت عمومی است، به خصوص اگر توسط گونه بروسلا ملی تنسیس، که عامل بیماری در گوسفند و بز ماده می باشد، ایجاد شده باشد.

انتقال بروسلوز

مقدار زیادی باکتری در مایعات رحمی دام آلوده وجود دارد که در هنگام سقط یا تولد، پخش می شوند و برای ماه ها در محیط، به خصوص مناطق خنک و مرطوب باقی می مانند. سایر دام ها با بلعیدن باکتری، آلوده می شوند. قطرات معلق میکروب در هوا نیز می تواند باعث انتقال چشمی یا تنفسی شود. به علاوه باکتری می تواند در غدد پستانی دام تکثیر شود و شیر آن را هم آلوده کند. هم چنین از طریق زخم های باز پوستی و غشا های مخاطی منتقل می شود. در دام های نر نیز باکتری در دستگاه تولید مثلی آنها مستقر شده و از طریق جفت گیری، عفونت را منتقل می کند.

انتقال این باکتری به انسان معمولا از طریق مصرف شیر خام، پنیر و گوشت آلوده صورت می گیرد. تماس مستقیم با ترشحات دام آلوده و انتقال تنفسی یا چشمی بیماری نیز ممکن است.

makiandampars - brucellosis transmition

علائم بالینی بروسلوز

معمولا بیماری در حیوانات ملایم و خفیف است و تا قبل از اینکه دام آبستن دچار سقط شود، علائم خاصی مشاهده نمی شود. تورم و التهاب بیضه در دام های نر مشاهده می شود و گاهی هم باکتری در مفاصل جای گرفته و باعث التهاب مفصل (آرتریت) می شود.

در اسب ها، بروسلوز مفاصل را بیشتر از دستگاه تولید مثلی درگیر می کند، با این حال سقط جنین در اثر بروسلوز در اسب نیز مشاهده می شود. هم چنین باکتری بروسلا به تنهایی یا همراه با سایر باکتری ها می تواند زخم هایی در بالای شانه نیز ایجاد کند.

علائم بالینی تب مالت در انسان نیز، مشابه سرماخوردگی و شامل تب و لرز، ضعف و بی حالی، تعریق، سر درد و کاهش وزن می باشد.

تشخیص بروسلوز

ممکن است با مشاهده علائمی مانند سقط، به بروسلوز مشکوک شد ولی تایید تشخیص از طریق آزمایش خون و سرم شناسی صورت می گیرد.

پیشگیری و کنترل بروسلوز

برای پیشگیری از بیماری بروسلوز باید به کنترل و مانیتورینگ گله توجه نمود. دام های آلوده را حذف کرد. در مناطقی که بیماری به صورت بومی وجود دارد و شایع است، باید برای گاو و گوسفند و بز ها واکسیناسیون انجام داد. می توان برای تقویت اثر و بهبود پاسخ به واکسیناسیون از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره اکیناسه (سرخارگل)، شیرین بیان و پروپولیس می باشد. ایمونوپروپوفیت در مجموع باعث تقویت ایمنی سلولی و همورال شده و موجب بهبود پاسخ به واکسیناسیون و مقاومت در برابر عفونت ها می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

کنترل بروسلوز در حیوانات مهم ترین راه کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت در انسان می باشد.