تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اهمیت سلامت کبد گاو در طی دوره انتقال

دوره انتقال (transition period) شامل 3 هفته قبل از زایمان تا 3 هفته پس از زایمان می باشد. در حقیقت در طی این دوره گاو در ابتدا خشک است و شیر تولید نمی کند، سپس زایمان کرده و بعد از آن شروع به تولید شیر می کند.

makiandampars - transition period in dairy cow

دوره انتقال  یک دوره بسیار چالش برانگیز برای گاو های شیری می باشد. در این دوره یک سری سازگاری های متابولیک، هورمونی، فیزیولوژیک و ایمنی و مشکلاتی از قبیل بالانس منفی انرژی، کاهش کلسیم خون (هایپوکلسمی)، اختلالات کبدی، پاسخ های التهابی بیش از حد و عمومی و استرس اکسیداتیو برای گاو های شیری اتفاق می افتد. شدت و مدت زمان این مشکلات می تواند دام ها را به بیماری های دیگر حساس کند و عملکرد تولید مثلی و تولید و کیفیت شیر را کاهش دهد.

در طی دوره انتقال چه تغییرات متابولیکی در گاو های شیری اتفاق می افتد؟

تغییر ناگهانی متابولیسم در دوره انتقال منجر به افزایش نیاز گاو شیری به انرژی تا 3 برابر می شود. هم چنین به منظور تولید شیر و حفظ عملکرد مناسب تولید مثلی نیاز به گلوکز هم افزایش می یابد. معمولا مقدار مصرف ماده خشک برای تامین نیاز ها کافی نیست و بافت ها به انسولین مقاوم می شوند. در این زمان چربی های بدن برای آزاد کردن اسید های چرب غیر استریفیه به عنوان منبع انرژی به سمت کبد حرکت می کنند اما وقتی مقادیر زیاد چربی و بیش از ظرفیت کبد، برای متابولیزه شدن، به سمت آن حرکت می کنند، منجر به ایجاد کبد چرب و اختلال در عملکرد کبد می شوند.

چرا سلامت و عملکرد کبد گاو های شیری در طی دوره انتقال مهم است؟

کبد در گاو های شیری نقش های مهم و متعددی بر عهده دارد، از جمله: تولید گلوکز، سمیت زدایی آمونیاک، تولید آنتی بادی ها و … .

در نشخوارکنندگان بر خلاف حیوانات تک معده ای، فلور میکروبی شکمبه، گلوکز موجود در خوراک را به اسید های چرب فرار تغییر می دهد سپس این اسید های چرب فرار در کبد به گلوکز تبدیل می شوند. در ابتدای دوره شیردهی گاو های شیری، گاو ها به ازای هر 40 کیلوگرم شیری که تولید می کنند به 2.9 کیلوگرم گلوکز در روز نیاز دارند که کل این مقدار گلوکز فقط صرف تولید شیر می شود. بنابراین در ابتدای شیردهی به دلیل افزایش نیاز به انرژی، بار کبد افزایش پیدا می کند. در نتیجه، حفظ سلامت و عملکرد کبد در این دوره به منظور تولید گلوکز و تامین انرژی ضروری می باشد.

برای تقویت سلامت و عملکرد کبد در دوره انتقال چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برای بهبود سلامت و عملکرد کبد گاو های شیری در این دوره می توانید از محصول کاملا گیاهی هپامارین استفاده نمایید. این محصول حاوی عصاره طبیعی گیاه خار مریم می باشد. سیلیمارین مهم ترین ماده موثره موجود در این گیاه بوده که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و سبب تقویت عملکرد کبد می شود. هم چنین به ترمیم و بازسازی بافت کبد کمک می کند و از سیروز و فیبروز کبدی نیز جلوگیری می نماید. در نتیجه با حفاظت از کبد و تقویت عملکرد آن به گاو های شیری کمک می کند تا به سلامت از این دوره عبور کرده و تولید بالایی هم داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.