تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

از FIC گربه ها چه می دانید؟

التهاب مثانه گربه ها با علت ناشناخته (Feline Idiopathic Cystitis= FIC)، از جمله بیماری های شایع در گربه هاست.

makiandampars - FIC cat

عوامل و بیماری های مختلفی می توانند مثانه و میزراه گربه ها را تحت تاثیر قرار بدهند و علائمی مانند قطع ادرار، به سختی ادرار کردن و … را ایجاد کنند؛ مثل عفونت های مجاری ادراری، کریستال ها و سنگ های ادراری، تومور ها و …. اما در صورتیکه علت اولیه قابل شناسایی نباشد، به آن FIC می گویند. عواملی که در این بیماری دخیلند شامل عوامل استرس زای محیطی، سیستم درون ریز و مثانه است. این عارضه بیشتر در گربه های جوان و یا میانسال دیده می شود و معمولا دو سوم گربه هایی که علائم التهاب مثانه را بروز می دهند درگیر FICهستند.

عارضه FIC را تحت عنوان سندرم پاندورا نیز می شناسند؛ زیرا یک یا چند عامل مختلف از جمله اختلال در عملکرد سایر ارگان ها، التهابات با منشا عصبی، استرس های محیطی، ضربه، بیماری های همزمان، سنگ های ادراری و … می توانند آن را به وجود بیاورند.

علائم بالینی FIC

  • ادرار کردن سخت و دردناک
  • زور زدن هنگام ادرار کردن
  • افزایش دفعات ادرار کردن ولی کاهش حجم ادرار در هر نوبت
  • وجود خون در ادرار و یا تغییر رنگ ادرار
  • ادرار کردن بیرون از جعبه یا خاک
  • قطع ادرار (در این حالت باید فورا به دامپزشک مراجعه نمود)

تشخیص FIC

معمولا تشخیص به کمک علائم بالینی و گرفتن تاریخچه حیوان که احتمالا شامل تغییرات در محیط زندگی و یا عوامل استرس زا است، و معاینه فیزیکی صورت می پذیرد. برای تایید تشخیص نیز می توان از آزمایش های خون و یا ادرار کمک گرفت. هم چنین سونوگرافی و یا تهیه رادیوگراف شکمی نیز می توانند به تشخیص سنگ ها یا کریستال های ادراری کمک کنند.

درمان FIC

مهم ترین اقدام برای درمان این عارضه، برطرف نمودن عوامل استرس زا در محیط زندگی گربه است. برای کاهش استرس و اضطراب حیوان می توان از محصول کاملا گیاهی نوروکالم استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاهان سنبل الطیب و بادرنجبویه است. این دو گیاه از قدیم برای کاهش اضطراب و استرس و به عنوان آرامبخش استفاده می شدند. ترکیبات فعال موجود در بادرنجبویه مانع از تخریب میانجی عصبی (انتقال دهنده عصبی) مهاری GABA شده و منجر به تقویت گیرنده های کولینرژیک مغز و حفاظت از اعصاب می شوند. بادرنجبویه دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد میکروبی و… نیز می باشد. ترکیبات موثره موجود در سنبل الطیب از طریق تحریک آزادسازی و فعال کردن گیرنده های مهاری گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) و جلوگیری از تخریب آن سبب اثرات آرام بخشی می شوند. این ترکیبات هم چنین، گردش نوراپی نفرین و سروتونین در مغز را تعدیل کرده و با کنترل سطوح کورتیکوسترون خون، پاسخ های استرس را سرکوب می کنند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

در صورت تشکیل سنگ های ادراری و انسداد مجاری باید اقدام به جراحی کرد. در غیر این صورت برای درمان این عارضه می توان از داروی کاملا گیاهی لاوارن استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه گزنه می باشد که مواد موثره آن می توانند با افزایش حجم و جریان ادرار از احتباس ادرار جلوگیری کرده و با دفع کریستال های ادراری از تشکیل سنگ های ادراری و هم چنین از عفونت های ادراری پیشگیری نمایند و در کاهش التهاب و درد نیز بسیار موثر می باشند. مقادیر بالای آهن و ویتامین C موجود در گیاه گزنه نیز منجر به خاصیت آنتی اکسیدانی آن می شوند. و در کل با کاهش التهاب و درد به بهبود سریع تر حیوان کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.