تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

از درماتیت آلرژی به کک (FAD) در سگ و گربه چه می‌دانید؟

کک ها در تمام طول سال فعال اند. با اینکه اوج فعالیت کک ها در فصل بهار است، برخلاف تصور اکثریت، فعالیت آنها در فصل پاییز نیز نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه به دلیل آب و هوای مناسب با چرخۀ زندگی آنها، شرایط مناسبی برای تکثیر و رشدشان فراهم می کند. به همین دلیل در فصل پاییز افزایش قابل توجهی آلودگی‌های پوست حیوانات خانگی مشاهده می شود. یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با کک در حیوانات خانگی، درماتیت آلرژی به کک یا حساسیت مفرط به گزش کک است که هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن حیوان، به بزاق تزریق شده توسط کک در هنگام گزش، بیش از حد واکنش نشان می دهد. سوزش، خارش، ریزش مو و التهاب پوست از مواردی هستند که ممکن است در نتیجۀ این عارضه ایجاد شوند.

makiandampars - flea

علائم

واکنش بیش از حد به پروتئین های موجود در بزاق کک ها، باعث ایجاد FAD می شود. سیستم ایمنی بدن حیوان نسبت به گزیدگی با واکنش آلرژیکی پاسخ می دهد. برخلاف حالت عادی حضور آلودگی کک ها در سطح پوست که معمولا بروز چندانی ندارد و تنها در ابتدا باعث کمی خارش خفیف می گردد، FAD علائم قابل توجه و شدیدتری دارد. این علائم شامل بی قراری، آشفتگی، التهاب و خارش شدید پوست، و نهایتا ریزش مو و پوست و حتی عفونت هستند. یکی از چالش های موجود در رابطه با این عارضه، این است که خارش پوست می تواند دلایل متعددی داشته باشد. دامپزشک باید معاینۀ دقیقی انجام دهد تا دلیل آن را پیدا کند. چالش دیگر این است که حتی تعداد کمی از کک ها که معمولا از دید پنهان می مانند، می توانند با گزیدگی های متعدد در طول روز، واکنش های آرژیکی را برانگیخته و باعث آزار حیوان شوند. صاحبان سگ و گربه باید با دقت به علائم توجه کرده و در صورت نیاز به دامپزشک مراجعه نمایند.

makiandampars - flea

 

تشخیص و درمان

علائم شاخص که پیشتر به صورت مختصر به آنها پرداخته شد و همچنین آزمایش برس کک، می توانند مشخص نمایند که آیا عارضۀ پیش آمده به FAD مرتبط است یا نه. برای انجام آزمایش برس کک، لازم است سطح پوست و موهای سگ یا گربۀ خود را با برس مخصوص شانه کرده و سپس آن را روی یک حولۀ سفید بتکانید. وجود ذرات سیاه کوچک که با فشار دادن قرمز یا قهوه ای رنگ می شوند، مواد دفعی کک بوده و نشان دهندۀ حضور آنها می باشد. از آنجا که ممکن است حیوان مرتبا خود را تمیز کرده و بقایای کک ها در سطح پوست را از بین ببرد (به خصوص گربه ها)، ممکن است تشخیص علت عارضه کمی دشوار باشد. در این صورت دامپزشک با انجام تست آلرژی می تواند بررسی کند که آیا حیوان به کک حساسیت دارد و این موضوع باعث علائم موجود شده یا نه.

پس از تشخیصف اولویت در درمان واکنش های آلرژیکی، این است که خارش و پوست تحریک شده تحت کنترل قرار گیرند. معمولا دامپزشک یک محصول ضدخارش برای حیوان تجویز می کند. در صورت وجود هرگونه زخم و یا عفونت، محل آن باید ضدعفونی شده و اقدامات لازم در جهت درمان و بهبود آنها صورت گیرد.

makiandampars - flea

ساناورا یک اسپری ترمیم کننده زخم های پوستی جهت استفاده در انواع دام و حیوانات خانگی می باشد. این محصول طبیعی بوده و  از اجزا موثره گیاهانی مانند همیشه بهار، آلوئه ورا و ترکیب طبیعی پروپولیس تشکیل شده است. این ترکیبات به تسریع روند بهبودی انواع زخم ها، سوختگی ها و حساسیت های پوستی کمک کرده و سبب کاهش التهاب در محل آسیب دیده می شوند. اسپری ترمیم کننده زخم های پوستی ساناورا فاقد سمیت دارویی است و در فرمولاسیون آن هیچ گونه مواد شیمیایی سنتتیک و یا آنتی بیوتیک وجود ندارد. بنابراین به هنگام شرایط حساس بارداری، شیردهی، حیوانات جوان و حتی شرایط ضعیف فیزیکی قابل استفاده است.

موارد مصرف اسپری ساناورا شامل:

  • زخم ها و سوختگی ها
  • نیش حشرات
  • اگزمای پوستی
  • بریدگی ها و زخم های عفونی
  • خارش و قرمزی پوست تحریک شده ناشی از آلرژی یا عفونت
  • درماتیت
  • زخم های بعد از جراحی
  • تسکین و درمان تاول ها، جوش ها و کل زخم های عفونی پوست
  • وزیکول ها و ضایعات پوستی ناشی از بیماری های ویروسی تب برفکی، اکتیمای واگیر و ppr

makiandampars - flea

در قدم بعدی، لازم است اقدامات ضروری در جهت از بین بردن کک ها به صورت منظم انجام گیرد تا دوباره باعث بروز خارش و حساسیت نگردند. در غیر این صورت، درمان بی فایده خواهد بود.

محصولات ضدکک متنوعی در بازار وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که از چند حیوان خانگی نگهداری می کنید، لازم است تمام آنها به صورت همزمان تحت اقدامات مرتبط با درمان کک قرار گیرند تا از انتقال کک بین آنها جلوگیری شود. حفظ بهداشت محل نگهداری حیوان، تعویض و شست و شوی محل خواب و استراحت و همچنین حمام منظم، از جمله اقداماتی هستند که برای پیشگیری و مقابله با کک ها باید مورد توجه قرارگیرند.

پیشگیری

در صورتی که دامپزشک تشخیص دهد حیوان شما دچار FAD است، ضروری است که در تمام طول سال از یک محصول ضد کک استفاده کنید تا احتمال درگیری مجدد و به دنبال آن واکنش های آلرژیکی را به حداقل برسانید. علاوه بر این، کک ها حامل بیماری های دیگری، مانند انگل کرم نواری، نیز هستند که می توانند انسان ها را نیز درگیر کنند.

در صورت بروز عفونت های ثانویه، ممکن است دامپزشک آنتی بیوتیک و داروهای ضدقارچ نیز تجویز نماید. همچنین ممکن است یک دورۀ کوتاه درمان با کورتیکواستروئید نیز توصیه شود تا التهابات و خارش حیوان کاهش یافته و نواحی تحریک شده زودتر التیام یابند.