تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اگر شما صاحب گربه هستید و یا آن ها را دوست داشته و با آن ها در ارتباط می باشید، احتمالا شنیده اید که می گویند گربه ها برای سلامت زنان خطرناک هستند و سبب ناباروری و حتی سقط جنین می شوند. اما آیا این تفکرات واقعیت دارند؟

توکسوپلاسما عفونت انگلی در انسان است که توسط توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) ایجاد می شود. انتقال توکسوپلاسما از طریق مدفوع حیوان آلوده صورت می گیرد و این انگل نه تنها در گربه ها بلکه در سایر حیوانات مانند سگ ها، میمون ها و … می تواند وجود داشته باشد. این انگل از راه دهان وارد بدن انسان می شود.

در واقع این انگل توکسوپلاسما است که می تواند در هنگام بارداری به دلیل خطر سقط جنین، زایمان زودرس و اثرات مخرب بر جنین خطرناک باشد و از آن جایی که انگل می تواند توسط تماس با مدفوع گربه منتقل شود، به زنان گفته شده از گربه ها دوری کنند! اما احتمال اینکه با یک لمس ساده و بغل گرفتن گربه این بیماری منتقل گردد بسیار اندک است. این عفونت در انسان ها از طریق حمل و خوردن گوشت خام و و گوشتی که به خوبی پخته نشده باشد، نشستن دست ها پس از باغبانی و همچنین خوردن میوه و سبزیجات نشسته نیز انتقال می یابد. در واقع خطر اصلی انگل توکسوپلاسما می باشد نه موی گربه!

گربه ها نیز می توانند بیماری را از طریق خوردن گوشت خام، شکار جوندگان و یا از انسان ها دریافت کنند; پس از آن در مدت زمان کوتاهی انگل در بدن گربه شروع به تکثیر و انتشار در مدفوع حیوان می کند. اگر گربه آلوده به انگل باشد و صاحب او پس از تمیز کردن خاک گربه دست خود را به خوبی نشسته باشد ممکن است مدفوع آلوده را به دهان خود منتقل کند. از این رو اگر در مراقبت از گربه بهداشت به خوبی رعایت شود احتمال ابتلا به توکسوپلاسما بسیار اندک است.

همانطور که گفته شد این انگل می تواند تاثیرات مخربی بر جنین داشته باشد و در صورت ادامه دار شدن عفونت سبب ناباروری در زنان شود. در زنان بارداری که قبلا به این عفونت مبتلا شده اند امکان ابتلا مجدد وجود ندارد از این رو به زنانی که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند پیشنهاد می شود جهت بررسی سابقه ابتلا به این بیماری چک آپ شوند چرا که اغلب این بیماری هیچ گونه علامتی ندارد و فرد متوجه آن نخواهد شد. نه تنها در زنان بلکه در مردان آلوده به توکسوپلاسما نیز بدلیل التهاب و متورم شدن غدد لنفاوی و مجاری اسپرم بر، انگل می تواند باروری را تحت تاثیر قرار داده و سبب عقیم شدن گردد.

راه حل اصلی جهت جلوگیری از آلودگی با انگل توکسوپلاسما حفظ بهداشت حیوان و محیط زندگی او و شستشوی فراوان دست ها قبل و بعد از هر گونه فعالیتی است.

به گربه خود گوشت خام ندهید و اگر گربه شما در خارج از خانه بازی می کند مراقب او باشید چرا که انگل می تواند از طریق گربه های دیگر و حتی در هنگام کندن خاک به او منتقل شود. علائم ابتلا به توکسوپلاسما در گربه ها شامل کم انرژی بودن، افسردگی، تب، کاهش وزن، ضعف در عضلات، حالت تهوع، اسهال، درد شکم و التهاب چشم  می باشد اما این علائم اختصاصی نبوده و تشخیص قطعی از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش خون توسط دامپزشک انجام خواهد شد.