تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آشنایی با برخی از شایع ترین بیماری های بوقلمون (پارت دوم)

بیماری های تنفسی 

علت اصلی بیماری های تنفسی در بوقلمون ها، مایکوپلاسما و ویروس تورم عفونی بینی و نای (RhinoTracheitis) هستند. این دو عامل، معمولا به همراه یکدیگر بروز پیدا می کنند. مایکوپلاسما می تواند از طریق جفت گیری، هوا، و از مادر به جوجه انتقال پیدا کند. این بیماری باعث علائمی چون تنفس صدادار، التهاب صورت و عفونت مفاصل منتهی به لنگش می گردد. این نکته بسیار مهم است که توجه داشته باشید مایکوپلاسما تا آخر عمر پرنده در بدن او به حالت خاموش باقی می ماند و علائم و آسیب های ناچیزی به همراه دارد؛ هرچند ممکن است در برخی از مواقع، مانند شرایط استرس زا، دوباره فعال گردد.

رینوتراکئیت یا ART یک عفونت ویروسی است که ممکن است به همراه مایکوپلاسما رخ دهد و باعث علائمی چون خس خس و ورم سر و صورت می شود. این بیماری از طیق هوا و همچنین اجسام آلوده (مانند چکمه های مرغداری و ابزار) قابلیت انتقال دارد.

علائم

  • عطسه و خس خس
  • چشم های اشک آلود
  • ترشحات بینی
  • ورم مفاصل و لنگ زدن

درمان

در موارد خفیف، پرنده بهبود می یابد و علائم بیماری پس از مدتی از بین می روند. با این حال، در صورتی که بوقلمون ها بی حال به نظر برسند و وضعیت بهبود نیابد، معمولا آنتی بیوتیک ها تجویز شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پیشگیری
  • تهیۀ پرنده از مراکز معتبر و شناخته شده
  • واکسیناسیون در مقابل ART
  • اطمینان حاصل یافتن از تهویۀ مناسب سالن

کوکسیدیوز

کوکسیدیوز توسط یک انگل تک سلولی که وارد سلول های روده شده و تکثیر می یابد، ایجاد می شود. این انگل غشاء سلول های دیوارۀ را از بین برده و باعث آسیب می شود. میزان آسیب دیدگی، به تخم های کوکسیدیال یا اوسیست های خورده شده توسط پرنده، و در واقع یعنی میزان آلودگی محیط بستگی دارد.

به دنبال آسیب روده، توانایی دستگاه گوارش در جذب مواد مغذی کاهش یافته، وزن گیری کاهش می یابد، و پرنده دچار اسهال می شود. این وضعیت، موقعیت را برای بروز عفونت های ثانویه مهیا کرده و در موارد حاد، با ورود به جریان خون، باعث عفونت خون می گردد.

تخم های کوکسیدیال دیوارۀ بسیار مقاومی دارند که باعث می شود بتوانند سال ها در محیط باقی بمانند. آنها همچنین به بسیاری از مواد ضدعفونی کننده نیز مقاوم اند.

توجه داشته باشید که گونه های کوکسیدیوزی که مرغ ها و بوقلمون ها را درگیر می کنند، هریک با دیگری متفاوت اند.

علائم

  • بی حالی و خمودگی، به همراه پرهای به هم ریخته.
  • مرگ ناگهانی
  • اسهال (معمولا آبکی و به همراه موکوس)

تشخیص

در تشخیص کوکسیدیوز، آزمایش مدفوع و همچنین بررسی لاشه هردو انجام می گیرند.

درمان

برای درمان کوکسیدیوز، معمولا از داروهای ضدکوکسیدیوز برای کنترل بیماری، و همچنین در صورت لزوم آنتی بیوتیک ها برای عفونت های باکتریایی ثانویه استفاده می گردد. توجه داشته باشید که بوقلمون ها پرندگان حساسی هستند و برخی از داروهای ضدکوکسیدیوز می توانند باعث مسمومیت آنها شوند.

کوکسی فیت ال، داروی ضد کوکسیدیوز گیاهی مایع، با کنترل و ممانعت از رشد اووسیست های کوکسیدی در مراحل اولیه سبب توقف چرخه زندگی انگل و جلوگیری از انتقال آلودگی شده و موجب پیشگیری و درمان قطعی کوکسیدیوز در انواع دام و طیور می گردد. کوکسی فیت ال را می توان بطور کامل جایگزین داروهای کوکسیدیواستات در طیور و موننسین در دام نمود. مهمترین ویژگی داروی کوکسی فیت ال قابلیت استفاده از آن در تمامی طول دوره پرورش بوده و این دارو هیچ گونه منع مصرف و دوره پرهیز از مصرفی ندارد. کوکسی فیت ال به دلیل فرمولاسیون گیاهی و ایمن آن قابلیت استفاده در دوره تولید و شیردهی را دارد، همچنین به دلیل وجود چندین ترکیب موثره و فعال هیچ گونه مقاومت دارویی ایجاد نمی کند.

پیشگیری

داشتن یک برنامۀ نظافت و ضدعفونی منظم در هر دورۀ تولید ضروری است. بستر و سطح کف سالن باید با تمیزکنندۀ ضدکوکسیدیال (و نه معمولی) مناسب ضدعفونی و سپس خشک شود.

اسهال

اسهال در بوقلمون ها علل متعددی دارد و می تواند منشاء باکتریایی، ویروسی، و انگلی داشته باشد. این عوامل به دیوارۀ روده آسیب زده و باعث کاهش جذب مواد مغذی و در نتیجه کاهش وزن، و همچنین کاهش جذب آب توسط معده و دهیدراته شدن، می گردند. بسته به علت، ممکن است اسهال مسری نیز باشد و به دیگر بوقلمون ها منتقل گردد. خوراک کم کیفیت و نامناسب نیز می تواند منجر به اسهال شود.

آب غیربهداشتی می تواند حامل مقادیر زیاد باکتری و آلودگی باشد و باعث اسهال بوقلمون ها شود. در صورتی که آبخوری ها نیز مرتب تمیز و ضدعفونی نشوند (به خصوص زمانی که در آن ویتامین اضافه شده باشد) باکتری ها در آنها تجمع می یابند و پرنده ها را بیمار می سازند. 

علائم

  • بستر خیس
  • مدفوع شل
  • کاهش وزن
  • بی حالی، قوزکردگی و به هم ریختگی پرها

تشخیص و درمان

در صورت مشاهدۀ اسهال در بوقلمون ها، لازم است با دامپزشک مسئول تماس گرفته شده و در صورت نیاز نمونۀ مدفوع ارسال شود. همچنین با بررسی لاشه نیز می تواند انجام گیرد. برای اطمینان حاصل کردن از پاکی آب نیز می توان نمونه ای از آب را از جهت احتمال وجود باکتری یا دیگر مواد مضر در آزمایشگاه بررسی نمود. در موارد شدید، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز گردد.

پیشگیری

  • اطمینان از تمیز و بهداشتی بودن خوراک و تاریخ انقضاء آن
  • پاک بودن آب و ضدعفونی شدن مرتب آب خوری ها
  • تمیز و خشک نگهداشتن بستر و تعویض به موقع آن
  • استفاده از اسیدهای ارگانیک و پروبیوتیک ها در خوراک

سین بیوفیت پی محصولی منحصر بفرد متشکل از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک و عصاره گیاه شیرین بیان می باشد. این محصول بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش در طیور بوده و بصورت پودر مخلوط در دان می باشد. سین بیوفیت پی سبب بهبود محیط و فلور میکروبی دستگاه گوارش شده و منجر به هضم و جذب بهتر مواد غذایی می شود که در نتیجه بهبود ضریب تبدیل خوراک و افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت. این محصول همچنین سبب جلوگیری از رشد باکتری های پاتوژن در محیط روده شده و منجر به تقویت سیستم ایمنی در برابر پاتوژن ها می شود. این محصول فاقد هر گونه ترکیبات شیمیایی بوده با انواع ترکیبات مورد استفاده در خوراک سازگار می باشد. از جمله ویژگی های این محصول عدم دوره پرهیز از مصرف می باشد و در تمام طول دوره پرورش قابل استفاده است.

سالمونلا

با اینکه سالمونلا معمولا برای بوقلمون ها خطرناک نیست، این بیماری از جهت تاثیر بر سلامت انسان، بسیار اهمیت دارد. در گله های مادر و گله های گوشتی با بیش از 250 پرنده، انجام مرتب آزمایش سالمونلا ضروری است.

 پارگی آئورت

رشد سریع بوقلمون ها می تواند باعث آسیب دیدگی و پارگی رگ خونی اصلی قلب، یعنی آئورت شود. در این وضعیت، پرنده آنقدر خونریزی می کند تا بمیرد. برای جلوگیری از این عارضه، باید سرعت و میزان رشد بوقلمون ها کنترل شده و تحت نظر دامپزشک باشد.