تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

ساناورا؛ داروی ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

اهمیت زخم های جراحی در حیوانات

پوست بزرگترین ارگان بدن و اولین سد دفاعی آن است که وظایف متعددی دارد از جمله:

  • تنظیم فشار خون محیطی
  • دخالت در سنتز ویتامین D
  • حفظ آب بدن
  • تعادل الکترولیت ها با استفاده از فرآیند تعریق
  • تولید چربی و محافظت از پوست در برابر آفتاب
  • دفاع از بدن در برابر عوامل مهاجم

و…. دارد.

سالیانه میلیون ها حیوان در سراسر جهان تحت پروسه ی جراحی، بیهوش میشوند. تقریبا برای انجام تمامی این اعمال جراحی یکپارچگی پوست با تهاجمی ترین شیوه ی ممکن بر هم میخورد چرا که اساساً جراحی با ایجاد زخم آغاز میشود. بعد  از این که جراحی به اتمام میرسد؛ در اکثر موارد به دلیل دستکاری های انجام شده مجبوریم از آنتی بیوتیک ها استفاده کنیم تا از ایجاد عفونت ها جلوگیری کنیم. این آنتی بیوتیک ها در دو دسته ی موضعی و سیستمیک تجویز میشوند که هر کدام عوارض مختص به خود را دارند.

امروزه با توجه به بحث داغ گسترش مقاومت ضد میکروبی و مضرات آن، لزوم جلوگیری از عفونت های پس از جراحی و بهبود پروسه ی ترمیم زخم های جراحی؛ محققان به دنبال یافتن بهترین مکمل ترمیم زخم هستند.

روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

ترمیم زخم های جراحی، مثل ترمیم انواع دیگر زخم ها، یک فرآیند پیوسته و فیزیولوژیک است که طی چند مرحله ی دقیق و بسیار برنامه ریزی شده حاصل میشود:

  • هموستاز سریع
  • التهاب کنترل شده
  • تکثیر(تمایز سلول های مزانشیمی، تکثیر آن ها، مهاجرتشان به محل زخم)
  • رگ زایی
  • رشد مجدد بافت اپیتلیال بر روی سطح زخم

و

  • سنتز مناسب کلاژن، اتصال متقابل و هم ترازی آن ها
مرحله ی ترمیم زخم حوادث بیوفیزیولوژیک و سلولی
هموستاز

 

1. انقباض عروقی
2. تجمع پلاکتی، دگرانوله شدن و تشکیل لخته
 

التهاب

1. نفوذ لنفوسیتی
2. نفوذ مونوسیت به بافت و تبدیل به ماکروفاژ
3. نفوذ لنفوسیت 
 

 

تکثیر

 1. اپیتلیزاسیون مجدد
 2. رگ زایی
 3. سنتز کلاژن
 4. تشکیل ECM (اکستراسلولار ماتریکس)
 بازسازی 1. بازسازی کلاژن
 2. بلوغ عروقی

خلاصه ای از مراحل فیزیولوژیک ترمیم زخم

 برای آن که ترمیم زخم های جراحی به خوبی انجام شود باید تمام این مراحل در ترتیب و بازه ی زمانی مناسب اتفاق بیفتد. عوامل زیادی می توانند در یک یا چند مرحله از این فرآیند تداخل ایجاد کنند و در نتیجه باعث تداخل در روند ترمیم زخم میشوند.

عوامل مختلفی بر روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات موثرند:

 

  1. اکسیژن‌رسانتی به موضع زخم

هرچه اکسیژن رسانی به موضع بهتر باشد، ترمیم بهتر پیش میرود.

  1. بروز عفونت

بروز عفونت مانع از ترمیم زخم خوب میشود.

  1. سن

معمولاً در سنین کمتر ترمیم زخم بهتر صورت میگیرد

  1. هورمون های جنسی

  2. استرس

استرس ترمیم زخم را به تاخیر می اندازد

  1. دیابت

معمولاً افراد مبتلا به انواع دیابت در ترمیم زخم دچار مشکل میشوند

  1. اضافه وزن

گفته شده اضافه وزن بر ترمیم زخم های جراحی در حیوانات آثار سوء دارد

  1. مصرف برخی داروها

و

  1. تغذیه

  2. مدت زمان درگیری

متاسفانه هر چه مدت زمان بیشتری از ایجاد زخم گذشته باشد، ترمیم آن سخت تر است.

 

تاثیر ساناورا بر روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

ساناورا اسپری صد در صد طبیعی و ترمیم کننده ی انواع زخم ها و التهابات پوستی در حیوانات خانگی، پرندگان و دام های بزرگ است. ترکیبات موثره اصلی موجود در این محصول شامل عصاره کالاندولا (همیشه بهار)، آلوئه ورا و پروپولیس است.

  • تاثیر پروپولیس یا بره موم بر روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

بره موم مخلوطی صمغی است که زنبورهای عسل از جوانه‌های درختان، شیره‌ ی گل ها یا دیگر گیاهان مانند صنوبر، بید، نارون، توسکا، راش و درختان شاه بلوط جمع‌آوری می‌شود.  ترکیبات شیمیایی موجود در بره موم های مختلف؛ متفاوت اند و به عوامل مختلفی از جمله:

  • منطقه جغرافیایی و پوشش گیاهی
  • زمان و فصل جمع آوری
  • ارتفاع و در دسترس بودن مواد غذایی در طول بهره برداری
  • میزان روشنایی به هنگام جمع آوری

و عوامل دیگر بستگی دارد.

بره موم یا پروپولیس توسط زنبورهای عسل به عنوان ماده ساختمانی کندو استفاده می شود و از کندو در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی محافظت می کند. این عمل برخاسته از وجود ترکیباتی همچون فلاونوئیدها مانند گالانژین و اسیدهای هیدروکسی سینامیک مانند کافئیک اسید است که دارای فعالیت های ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. فعالیت ضد میکروبی بره موم علاوه بر نقش آن در مهار تشکیل بیوفیلم به عنوان مهمترین خواص بیولوژیکی بره موم مطرح شده است که آن را قادر میسازد با موفقیت در برابر باکتری های مختلفی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک ها، موراکسلا کاتارالیس و برخی از سویه های مایکوباکتری سل_ که در برابر اکثر آنتی بیوتیک های موجود مقاوم هستند _ مبارزه کند. بره موم میتواند در ترمیم زخم های سوختگی_که از چالش های ترمیم زخم هستند_عملکردی بهتر از سولفادیازین نقره از خود نشان بدهد.

به طور کلی اثرات بره موم در ترمیم زخم های جراحی میتواند به شرح زیر باشد:

  • فعالیت های ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی
  • تحریک تولید پپتیدهای ضد میکروبی (AMPs)
  • فعالیت سازی مولکول‌های سیستم ایمنی ذاتی
  • تکثیر و مهاجرت کراتینوسیت‌ها در بستر زخم‌های مزمن
  • کاهش رشد باکتری و جلوگیری از تشکیل بیوفیلم
  • تاثیر آلوئه ورا بر روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

آلوئه ورا گیاهی دارویی با پتانسیل بالایی در درمان زخم های پوستی است. هم ژل و هم عصاره آلوئه ورا می توانند باعث بهبود زخم شوند.

در طول بهبود زخم سیگنال دهی سلولی و فعالیت ماتریکس خارج سلولی توسط عوامل رشد مختلفی از جمله فاکتور رشد فیبروبلاست (FGF)، فاکتور رشد اپیدرمی (EGF)، فاکتور رشد تبدیل کننده (TGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، اینترلوکین (IL) و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) کنترل می شود.

فاکتور رشد پایه فیبروبلاست (bFGF) تکثیر و مهاجرت اپیتلیال، اندوتلیال و فیبروبلاست را تنظیم می کند. فاکتور تبدیل رشد (TGF-β1)β1  می تواند تخریب ECM را مهار کند، تکثیر فیبروبلاست را تنظیم کرده و تولید کلاژن، الاستین و فیبرونکتین را تحریک کند. آلوئه ورا تولید bFGF و TGF-β را در جهت افزایش رسوب کلاژن، تکثیر فیبروبلاست و رگ زایی افزایش می دهد.

آلوئه ورا به طور قابل توجهی بیان سایتوکین های پیش التهابی از جمله IL-1β را کاهش می دهد و در نتیجه اثرات ضد التهابی ایجاد میکند، از طرفی می تواند دوره التهابی را به طور قابل توجهی کوتاه کرده و سطوح مالون دی آلدئید (MDA)، فاکتور نکروز تومور α  (TNF-α) و IL-1β را کاهش دهد. علاوه بر این، می تواند به طور قابل توجهی بیان VEGF، فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1)، ناقل گلوکز 1 (GLUT-1) و فاکتور رشد فیبروبلاست 2 (FGF-2) را افزایش دهد، که منجر به تکثیر سلولی، سنتز کلاژن و رگزایی میشود.

به علاوه مقادیر زیاد پلی ساکاریدهای موجود در آلوئه ورا باعث فعالیت های ضد التهابی و تعدیل کننده ی سیستم ایمنی میشود که میتواند کلید ترمیم زخم جراحی باشد. این پلی ساکاریدها (گلوکومانان، پلی مانان استیله و آسمانان) با مهار اینترلوکین 5 و اینترلوکین 10 نقش ضد التهابی خود را ایفا میکنند.

  • تاثیر کالاندولا (همیشه بهار) بر روند ترمیم زخم های جراحی در حیوانات

عصاره گل Calendula officinalis (گل همیشه بهار) از زمان قدیم در اتنوفارماکولوژی جایگاه ویژه ای دارد. در حال حاضر، آژانس دارویی اروپا (EMA) عصاره های لیپوفیلیک و الکلی این گیاه را به عنوان محصولات دارویی مناسب در درمان التهابات خفیف پوست و به عنوان کمک درمان در ترمیم زخم تایید کرده است.

عصاره‌ گل‌های کالاندولا با فعال کردن فاکتور رونویسی NF-kB و با کاهش کموکاین های التهابی بر فاز التهابی ترمیم زخم های جراحی حیوانات تأثیر می‌گذارند. این گیاه مهاجرت کراتینوسیت ها در طول فاز تشکیل بافت جدید را افزایش میدهد. عصاره کالاندولا همچنین فعالیت کلاژناز را مهار کرده و مقدار کلاژن را در فیبروبلاست های پوستی افزایش می دهد.

به طور کلی یافته های مربوط به ترمیم زخم با استفاده از کالاندولا به شرح زیر است:

  • کوتاه کردن مرحله ی التهابی ترمیم زخم
  • افزایش بافت گرانوله
  • افزایش مهاجرت کراتینوسیت ها
  • افزایش تولید کلاژن پوستی

بنابراین ساناورا با داشتن ماده ی موثره ای متشکل از این سه عنصر میتوواند در ترمیم انواع زخم های پوستی در انواع دام، حیوانات خانگی، اسب و طیور کاربرد داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر اسپری زخم ساناورا اینجا کلیک کنید.

برای خرید اسپری زخم ساناورا اینجا کلیک کنید.