تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

علائم اولیۀ بیماری در پرندگان زینتی که باید بدانید

پرندگان به شکلی تکامل یافته اند که حتی در هنگام بیماری نیز تا جای ممکن خود را سالم و سرپا نشان دهند. این مسئله در طی قرن‌ها، به بقای آنها و در امان ماندن از شکارچی‌ها در طبیعت کمک کرده است. ولی هنگامی که از پرندگان به عنوان حیوانات خانگی صحبت می‌شود، این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد. معمولا هنگامی که پرنده علائم جدی بیماری از خود نشان می‌دهد، این به این معناست که مدت زیادی گذشته و بنیۀ پرنده تا حد زیادی تحلیل رفته است. عوامل مختلفی از جمله سرما و گرما، آلودگی‌های میکروبی، ویروسی یا انگلی، تغذیۀ نامناسب، در تماس بودن با دیگر پرندگان ناقل بیماری، مسمویت با مواد، از رایج‌ترین دلایلی هستند که ممکن است باعث بروز و ظهور بیماری در پرندگان زینتی شوند. آشنایی با برخی نشانگان کلی و اولیۀ بیماری، کمک می‌کند مشکل در مراحل ابتدایی زودتر شناسایی شده و در جهت بهبود آن اقدام شود. در این وبلاگ به برخی از این عوامل خواهیم پرداخت.

رفتار

هرگونه تغییر در خلق و خوی پرنده، نشانگان افسردگی یا اضطراب، کلافگی، عصبی بودن، حساسیت و نوک زدن به صاحب، پرندگان دیگر و قفس، خوابیدن بیش از حد و امتناع از بیرون آمدن از قفس و بازی می‌تواند نشانۀ بیماری در پرنده باشد. ترجیح نشتن در پایین یا کف قفس و تمییز نکردن پرها نیز از دیگر علائم مهم اولیۀ رفتاری پرندۀ بیمار است.

تنفس

تنفس سخت، تنفس با دهان باز، خس خس، لرزش دم با هر نفس، ترشحات بینی، گرفتگی بینی، کاهش یا افزایش اندازۀ مجرای بینی، عطسه بیش از حد، سرفه، ناهنجاری در بافت اطراف بینی(cere)، چسبیدن دان و پر به اطراف مجرای بینی، و همچنین تغیرات در صدا یا بی‌صدا شدن ناگهانی پرنده، از علائمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و به خصوص در فصل سرما، ممکن است مقدمۀ سرماخوردگی باشند. قفس یا محل نگهداری پرنده باید در جایی به دور از باد مستقیم کولر یا پنجره قرار داشته باشد. ایمونواکینامول یک محصول گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی و تنفسی حیوانات خانگی می‌باشد. می‌توان از این محصول برای پیشگری و درمان اختلالات تنفسی بهره گرفت. این محلول خوراکی حاوی عصاره های استاندارد شده گیاهانی مانند سرخارگل (اکیناسه) و آویشن می باشد که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی تنفسی موثر هستند. از این محصول می توان در جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی استفاده نمود، همچنین این محصول به عنوان درمان حمایتی جهت تسریع روند بهبودی در هنگام ابتلا به این بیماری ها کاربرد دارد. این محصول همچنین با جلوگیری از خشک شدن غشا و موکوس مجاری تنفسی، باعث بهبود سرفه، عطسه و آبریزش می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر داروی تنفسی ایمونواکینامول اینجا را کلیک کنید

چشم‌ها

به چشم‌های پرندۀ خود دقت کنید. علائمی چون چشم‌های بسته یا نیمه باز، ترشحات چشمی و قرمزی و حساسیت در درون چشم یا اطراف پلک ممکن است نشانۀ بروز بیماری باشند.

پرها و پوست

پرها یکی از گویاترین بخش‌های بدن پرنده برای اطلاع از وضعیت سلامتی آن هستند. باز کردن پرها، ناهنجاری در رنگ، بافت، شکل، ساختار و یا رشد پرها، خونریزی یا زخم در محل روییدن پرها، پوست‌ریزی مزمن، خاراندن بیش از حد، ناهنجاری در رنگ و شکل و یا رشد منقار، و هرگونه تورم، قرمزی یا ناهنجاری در سطح پوست بدن یا پاها باید مورد توجه قرار گیرند.

اسکلت و ماهیچه‌ها

درد در پاها، پرها، لنگ زدن یا حرکت غیر طبیعی، ناهنجاری در مفاصل، فلج یا بی‌حسی، افتادگی بال‌ها، امتناع از نشستن بر روی میله و در عوض نشستن در کف قفس ممکن است حکایت از بیماری در پرنده داشته باشد.

خوراک

خوراک پرنده از مهم‌ترین عوامل در سلامتی آن است. کاهش یا افزایش اشتهای پرنده، پرنوشی یا کم‌نوشی و هرگونه تغییر دیگری در مقدار یا الگوی خوراک از موارد مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

دفع

مدفوع خیس، اسهال، تغییر در رنگ مواد دفعی (قرمز، زرد، بی‌رنگ،..)، چسبیدن پرها به اطراف مخرج، کاهش دفع، بیرون زدگی یا خون‌ریزی در قسمت مخرج ممکن است نشانۀ بروز بیماری در پرندۀ شما باشد.

علائم نورولوژیکی

اشکال در حفظ تعادل هنگام نشتن یا راه رفتن، کج شدن سر، افتادن، حالت‌های تشنج، از دست دادن هشیاری، فلج بخشی از بدن یا کل آن، ضعف از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

در صورت مشاهدۀ هریک از موارد ذکر شده در پرندۀ خود، به دامپزشک مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. با فراهم کردن رژیم غذایی سالم برای پرنده، حفظ بهداشت وشرایط مناسب محل نگهداری، مراجعه برای چکاپ منظم توسط دامپزشک می‌توان از ابتلای پرنده به بیماری تا حد زیادی جلوگیری و یا آن را در مراحل ابتدایی متوقف کرد.

ایمونوپروپوفیت یک محلول خوراکی طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد. این محصول قابل استفاده در انواع حیوانات خانگی و پرندگان زینتی بوده و حاوی عصاره های استاندارد شده گیاهانی نظیر سرخارگل (اکیناسه)، شیرین بیان و عصاره پروپولیس می باشد. ایمونوپروپوفیت به خصوص در فصل سرما به تنظیم عملکرد و تقویت سیستم ایمنی در مقابله با پاتوژن ها کمک کرده، باعث کاهش التهابات و زخم‌ها در سیستم تنفسی و دستگاه گوارش می‌گردد، و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی می‌گردد. این محصول همچنین به دلیل دارا بودن عصاره شیرین بیان به کاهش التهابات دستگاه تنفسی کمک کرده و از بروز زخم های گوارشی جلوگیری می کند.

جهت اطلاعات بیشتر داروی طبیعی تقویت سیستم ایمنی ایمونوپروپوفیت اینجا را کلیک کنید