تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

درماتوفیتوز (Dermatophytosis) یا Ringworm یک بیماری پوستی قارچی سطحی در سگ و گربه میباشد.

عوامل بیماری زا:

رایج ترین پاتوژن های بیماری زای این بیماری قارچ هایی از خانواده میکروسپوروم (Microsporum) و ترایکوفایتون (Trichophyton) هستند. این بیماری از جهت عفونی بودن، سرایت به دیگر حیوانات و همچنین سرایت به انسان حائز اهمیت است. از ریسک فاکتورهای این بیماری می توان به سن خیلی پایین، خیلی بالا و سیستم ایمنی ضعیف اشاره کرد.

علائم بالینی:

علائم بالینی در درماتوفیتوز روند پاتوژنسیته بیماری را نشان میدهد:

عامل بیماری زا به ساختار کراتینی پوست حمله میکند، از این رو میتوان انواع علائم مانند ریزش مو، پاپول، پوسته پوسته شدن، دلمه بستن و تغییر در ظاهر و رشد ناخن را مشاهده کرد. اما علامت مشخصه این بیماری کچلی تکه ای و دایره ای میباشد. ضایعات معمولا نامتقارن هستند. خارش معمولا وجود ندارد. در صورت وجود خارش، درماتوفیتوز میتواند با جرب همراه شده باشد. ضایعات معمولا ابتدا روی صورت، گوش و پوزه حیوان به وجود می آید سپس نواحی دیگر مانند پنجه ها را درگیر میکند. حیوانات بالغ و همچنین گربه های مو بلند معمولا علائم این بیماری را نشان نمی­دهند.

با توجه به پاسخ سیستم ایمنی و التهابی میزبان علائم بالینی می تواند تظاهرات متفاوتی داشته باشد. ضایعات پراکنده و چندکانونی اغلب بیانگر وجود بیماری دیگر پوستی، سیستمیک و یا استرس فیزیولوژیک می باشد.

انتقال:

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و یا وسیله آلوده منتقل می شود. گربه هایی که در محیط زندگی شلوغ و پر وسیله هستند در ریسک بالاتری از ابتلا به بیماری قرار دارند.

تشخیص:

تشخیص سریع این بیماری برای انجام درمان به موقع و پیشگیری از سرایت آن به حیوانات دیگر و همچنین انسان حائز اهمیت است.

تائید وجود تمامی بیماری های پوستی در دام کوچک (سگ و گربه) با توجه به مرحله درگیری، انجام یا عدم انجام درمان، تکنیک نمونه برداری، موضع نمونه برداری و کیفیت ابزار مورد استفاده متفاوت است.

با توجه به تولید فلوئورسانس (Fluorescence) توسط میکروارگانیسم های بیماری زای این بیماری تشخیص درماتوفیتوز با استفاده از لامپ وود (Wood’ lamp) امکان پذیر می باشد.

پیشگیری و درمان:

  • مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری تقویت سیستم ایمنی و نگهداری حیوان در محیطی پاک و سالم می باشد. از این رو می توان از داروی ایمونوپروپوفیت ImmunoPropophyt که دارویی کاملا طبیعی جهت تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری درماتوفیتوز استفاده کرد.
  • درمان موضعی: به دلیل وجود عوامل بیماری زا در سطح پوست و موی حیوان و امکان سرایت به دیگران و همچنین آلوده کردن محیط می توان از شامپوها و پمادهای موضعی ضد قارچ مانند کتوکونازول (Ketoconazole) کلوتریمازول (Clotrimazole) و میکونازول (Miconazole) استفاده کرد. همچنین می توان با استفاده از اسپری صد در صد طبیعی ساناورا (SanaVera) التهابات ایجاد شده و ضایعات قارچی در این بیماری را کنترل کرد.
  • درمان سیستمیک: در درمان سیستمیک، داروی مورد استفاده محل حضور فعال قارچ در عفونت و پیشرفت آن را مورد هدف قرار می دهد. رایج ترین داروهای مورد مصرف سیستمیک ایتراکونازول (Itraconazole)، کتوکونازول (Ketoconazole) و تربینافین (Terbinafine) می باشد.