تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

پیشگیری از درماتیت کف پا در طیور

درماتیت کف پا چیست؟

درماتیت کف پا در طیور (Footpad Dermatitis) یا FPD به حالت ایجاد ضایعات نکروتیک در سطح کف پا و مفصل خرگوشی طیور گوشتی و بوقلمون ها اطلاق می شود. در مراحل اولیه، ضایعات به شکل اروزیون های کوچک و رنگ پریدگی پوست دیده می شوند. این ضایعات می توانند به اولسرهای دردناک تبدیل شوند. ولی دو صورت انجام اقدامات اصلاحی و بهبود وضعیت بستر، این علائم می تواند برطرف شوند. اگرچه پیشگیری از بروز درماتیت کف پا نسبت به درمان آن ارجحیت دارد.

علل ایجاد

درماتیت کف پا در تمامی مراحل زندگی طیور گوشتی می تواند رخ دهد. دلیل اصلی ایجاد درماتیت کف پا، وضعیت نامناسب بستر بخصوص بستر خیس و مرطوب است. نامطلوب بودن محیط و تغذیه که بر وضعیت بستر هم تاثیر میگذارند، از دیگر دلایل ایجاد درماتیت کف پا می باشند.

پیشگیری

وضعیت بستر؛ مدیریت مناسب بستر و حفظ کیفیت قابل قبول بستر در طول زندگی گله، یکی از روش های پیشگیری از درماتیت کف پا در طیور گوشتی می باشد. بستر باید خشک و ترد باشد و روزانه مورد بررسی قرار گیرد. دلایل ایجاد تغییر در شرایط بستر باید ارزیابی شوند و جهت رفع آن اقداماتی صورت بگیرد. مواردی که بر وضعیت بستر تاثیر می گذارند به شرح زیر می باشد:

  • جنس بستر: باید جاذب، بدون غبار و تمیز باشد.
  • مدیریت بستر: بستر باید عمق کافی داشته باشد و قبل از قرار گیری طیور گرم شده باشد.
  • مدیریت آبخوری ها: خطوط آبخوری از نظر ارتفاع و تعداد حائز اهمیت بوده و ترجیح بر استفاده از آبخوری های فنجانی بجای آبخوری های نیپل می باشد. همچنین نظافت آبخوری ها باید حفظ شود.
  • تهویه: فراهم کردن تهویه مناسب از روز اول و توجه بخصوص به تهویه در زمستان امری ضروری می باشد.

تغذیه؛ استراتژی های تغذیه ای که در ادامه شرح داده می شود، باعث حفظ وضعیت طبیعی دستگاه گوارش، کیفیت بستر و کاهش احتمال ایجاد درماتیت کف پا می شود:

  • مواد معدنی: حفظ تعادل سدیم، پتاسیم و کلر جهت کاهش مصرف آب اضافی ضروری است.
  • کیفیت پروتئین: پروتئین کافی باید از منابع با کیفیت تامین شوند تا سلامت دستگاه گوارش حفظ و از ایجاد رطوبت در بسترجلوگیری شود.
  • مواد غیر قابل هضم: از استفاده مواد غیر قابل هضم و همچنین مواد با فیبر بالا که تاثیر منفی بر دستگاه گوارش دارند خودداری کنید.
  • نوع جیره: جیره ضعیف با ذرات ریز باعث آشامیدن بیش از اندازه آب و تاثیرات منفی می شود.
  • برنامه ضد کوکسیدیوز: استفاده از ترکیبات ضد کوکسیدیوز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.

سلامت دستگاه گوارش؛ سلامت دستگاه گوارش برای حفظ کیفیت بستر ضروری است. بهترین راه برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، مدیریت برای داشتن محیطی سالم در طول زندگی طیور می باشد:

  • رعایت مسائل امنیت زیستی و جلوگیری از ورود آلودگی به محیط و بستر.
  • ارزیابی منظم وضعیت گله مانند افزایش وزن و مصرف خوراک.
  • عملکرد دستگاه گوارش: با استفاده از ترکیباتی که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند می توان ایجاد درماتیت کف پا را مهار کرد. یکی از این ترکیبات آنتی آمونیوم اکسترا (Anti Ammonium Extra) بوده که علاوه بر ضدعفونی خوراک و تاثیر مثبت بر دستگاه گوارش، مستقیمأ باعث کاهش رطوبت و افزایش ماده خشک بستر، کاهش گاز آمونیاک در بستر و کاهش ایجاد درماتیت کف پا در طیور می شود.

آنتی آمونیوم اکسترا دارای اثر ضد میکروبی بوده و زمان عبور مواد غذایی از روده را افزایش می دهد در نتیجه با تاثیر بر روی کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب بهتر آب و مواد غذایی در روده ها، موجب کاهش رطوبت و به طبع آن کاهش گاز آمونیاک بستر می گردد.