تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نگاهی به اهمیت مدیریت بستر در صنعت پرورش جوجه های گوشتی

جوجه های گوشتی پتانسیل ژنتیکی خود را در محیط زندگی نامناسب نشان نمی دهند و کیفیت محیط زندگی هم به شدت وابسته به کیفیت بستر است. 

مدیریت درست یا غلط بستر تاثیر مستقیمی بر عملکرد تولید دارد.

بستر چیست

بستر مخلوطی از کود و فضولات طیور، پر و مواد سلولزی از جمله کاه و کلش، خاک اره، تراشه چوب و… است که در ابتدای دوره در سالن پرورشی پخش می شود.

makiandampars - poultry litter

وظایف بستر

  • جذب آب و رطوبت اضافی
  • کاهش تماس پرنده با کود و مواد دفعی
  • محافظت از پرنده در برابر سطح سفت و سرد زمین

محیط بستر برای تکثیر میکروب ها و تولید آمونیاک، محیط بسیار مناسبی است.

رطوبت یکی از عواملی است که به شدت بر کیفیت بستر تاثیر می گذارد ولی از جمله فاکتور های قابل کنترل است. رطوبت بیش از حد در بستر باعث افزایش رخداد تاول های سینه، کبودی، مشکلات پوستی، جرب و … می شود و شرایط مناسب برای رشد و تکثیر باکتری و کپک را نیز فراهم می کند. به علاوه می تواند باعث افزایش تولید آمونیاک شود. مواجهه طولانی مدت با مقادیر بالای آمونیاک (50 تا 100 ppm ) می تواند باعث التهاب قرنیه و ملتحمه پرندگان و کوری آنها شود و طبیعتا تولید آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. حتی مقادیر کمتر آمونیاک (25 ppm) هم می تواند رشد جوجه های گوشتی را کاهش بدهد و بر ضریب تبدیل غذایی اثر منفی بگذارد. و به طور کلی بر سیستم تنفسی، گوارشی و مخاطات تاثیر منفی می گذارد. بنابراین کاهش رطوبت بستر یکی از مهم ترین اقدامات مدیریتی است که در تمام مزارع پرورش طیور انجام می گیرد تا از این پیامد های ناگوار جلوگیری کند.

اقدامات برای کاهش رطوبت بستر

  • گردش هوای مناسب
  • جمع آوری قسمت های فشرده شده در اثر رطوبت به صورت دستی
  • توجه به تغذیه پرنده

هم چنین می توان برای کاهش رطوبت و آمونیاک بستر از محصول کاملا طبیعی آنتی آمونیوم اکسترا استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره های گیاهی، اسید های ارگانیک و ترکیبات معدنی است. یکی از مواد موثر گیاهی این ترکیب آلیسین است که دارای خواص آنتی میکروبی گسترده و یک آنتی بیوتیک طبیعی است. هم چنین با افزایش تولید گلبول های سفید و تقویت ایمنی با باکتری ها و عفونت های ویروسی مقابله می کند و جلوی مشکلات گوارشی و اسهال را می گیرد. کورکومینوئیدها، پلی فنول ها و کورکومین ها از دیگر مواد موثره موجود در این محصول هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی اند و با بهبود گردش خون به سلامت کبد کمک می کنند و با تحریک ترشح صفرا، منجر به بهبود عملکرد گوارشی می شوند و از بروز اسهال و بیماری های گوارشی پیشگیری می کنند و در نتیجه بستر را خشک نگه می دارند. هم چنین به دلیل خواص ضد التهابی به درمان مشکلات مفصلی نیز کمک می کنند. پپرین نیز از دیگر ترکیبات موجود در این محصول است که جذب کورکومین در بدن را بالا می برد و با خواص ضد باکتریایی خود به پیشگیری از تولید گاز های روده کمک می کند. هم چنین باعث بهبود عملکرد هضم می شود. اسید های ارگانیک و ترکیبات معدنی موجود در این محصول دارای خواص آنتی باکتریال و ضدقارچی بوده و با کاهش pH دستگاه گوارش موجب افزایش مقاومت در برابر بیماری ها می شوند. بنابراین به طور کلی این محصول دارای خواص ضد میکروبی است و با افزایش زمان عبور مواد غذایی ازروده، کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب بهتر آب و مواد غذایی در روده منجر به کاهش رطوبت و در نتیجه کاهش آمونیاک بستر می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

اهمیت مدیریت بستر

  • جلوگیری از عوارض ناشی از گاز آمونیاک
  • جلوگیری از چرخش بیماری های ویروسی
  • جلوگیری از چرخش و انتقال انگل ها
  • سلامت و بهبود عملکرد طیور