تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نقش گروه های تحقیقاتی در جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی

فهرست مطالب

نقش گروه های تحقیقاتی در جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی

استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها باعث بروز مسئله مقاومت آنتی بیوتیکی شده است. مقاومت آنتی بیوتیکی می تواند جان میلیون ها موجود زنده را به خطر بیاندازد و تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار می آید. بنابراین گروه های تحقیقاتی موظفند برای محافظت از سلامت مردم سراسر جهان و نجات جان افراد اقدامات فوری مورد نیاز را پیش بینی و ارائه کنند.

بر اساس برآوردهای اخیر، در حال حاضر حدود 1.27 میلیون مرگ مستقیم در نتیجه عفونت های مقاوم به دارو رخ میدهد. پیش بینی شده که اگر تا سال 2050، روش پیشگیرانه یا جایگزین ویژه ای پیشنهاد نشود، سالانه 10 میلیون مرگ در نتیجه مقاومت آنتی بیوتیکی رخ میدهد. در اصل، پیشنهاد این روش جایگزین به عهده گروه های تحقیقاتی است.

عفونت ها متوقف نمی شوند! 

فرقی نمیکند که برای رویایی با باکتری ها سلاح قدرتمندی داشته باشیم یا نه، باکتری ها خود را با شرایط جدید هماهنگ میکنند و به بیمار کردن موجودات زنده ادامه میدهند. این یک مبارزه پویا میان انسان و عوامل بیماری زاست. هر زمان که سلاح های قدیمی از کار بیفتد اگر چاره ای برای آن نداشته باشیم یا با سلاح جدیدی به مبارزه نپردازیم، تسلیم خواهیم شد.

در این مبارزه پایاپای، گروه های تحقیقاتی همان اتاق فکر لشکر ماست که باید مرتباً مکانیسم های مقاومت، باکتری های مقاوم، شیوه های جایگزین آنتی بیوتیکی و اطلاع رسانی های مردمی را به کمک سایر ارگان ها به انجام برساند.

عملکرد سازمان بهداشت جهانی در راستای تقویت گروه های تحقیقاتی

سازمان بهداشت جهانی به منظور تنظیم و هماهنگی کار گروه های تحقیق و توسعه پیرامون تشخیص و انتخاب رویکردهای جایگزین با شرکا و گروه های مختلفی کار می کند، اطلاعات جمع آوری میشود و در اختیار گروه تحقیقاتی مرجع قرار میگیرد. سازمان بهداشت جهانی علاوه بر این، با انواع شرکای بین‌المللی برای جهت دهی به سرمایه‌گذاری و نوآوری در تحقیق و توسعه همکاری می‌کند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی به برنامه های سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی مراجعه کنید.

مرکز تحقیق و توسعه جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی

در سال 2017، تحت ریاست دولت فدرال آلمان، همکاری های جهانی در جهت مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی تشدید شد. سپس وزارت آموزش و پژوهش فدرال (BMBF) طرح هایی را برای مرکز تحقیق و توسعه جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی پیشنهاد کرد و از تأسیس آن حمایت کرد. دبیرخانه مرکز تحقیقات و توسعه جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی در برلین، در مرکز تحقیقات عفونت آلمان (DZIF) مستقر است.

گرد هم آمدن بهترین محققین و دانشمندان برای تشکیل یک مجمع علمی قدرتمند ابتکاری بی سابقه برای مقابله با تهدید پاتوژن های مقاوم است. به این ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود تا آنتی بیوتیک ها و درمان های جدید بیشتری علیه عفونت ها پیشنهاد کنند.

طی چند دهه گذشته افزایش قابل توجهی در مقاومت ضد میکروبی رخ داده است و آن را به یک تهدید بزرگ برای سلامت جهانی تبدیل کرده است. مرکز تحقیقات و توسعه مقاومت ضد میکروبی جهانی – یا به اختصار Global AMR R&D  برای مقابله با این روند طراحی شده است. این مرکز در سال 2018 راه اندازی شد و هدف آن بهبود بیشتر هماهنگی تلاش ها و ابتکارات بین المللی برای مقابله با AMR و در عین حال افزایش بیشتر سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی است.

بودجه عمومی برای مبارزه با پاتوژن های مقاوم مورد نیاز است

تحقیق و توسعه داروهای موثر جدید علیه مقاومت آنتی بیوتیکی، بسیار چالش برانگیز است و انگیزه های اقتصادی کمی برای شرکت های داروسازی ایجاد می کند. در هیچ آنتی بیوتیک جدید موثری در سی سال گذشته به بازار عرضه نشده است. به علاوه در حال حاضر نشانه های کمی از پیشرفت در این زمینه وجود دارد. همین هم موجب شده سازمان “بودجه تحقیقات عمومی” مسئولیت خاصی برای کمک به مبارزه با مقاومت ضد میکروبی به عهده نمیگیرد. 

در نتیجه کشورهای ذینفع، از جمله کشورهایی مانند چین، ایالات متحده و فرانسه، کمیسیون اروپا و سازمان‌های تامین مالی مانند بنیاد بیل و ملیندا گیتس و ولکام تراست؛ به طور منظم برای تامین هزینه های گروه های تحقیقاتی با یکدیگر ملاقات می‌کنند. هدف از این کار این است که بودجه کافی برای تحقیق و توسعه درمان‌های جدید علیه پاتوژن‌های مقاوم فراهم شود.

رویکرد ” سلامت واحد” در برابر مقاومت ضد میکروبی

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) و محیط زیست سازمان ملل متحد به صورت هماهنگ دستورات و اطلاعات کافی را  با اولویت های تعیین شده به گروه تحقیق و توسعه مرجع انتقال میدهند. 

در واقع رویکرد گروه های تحقیق و توسعه ای که در زمینه مقاومت آنتی بیوتیکی کار میکنند، رویکرد سلامت واحد است که به وسیله آن سلامت انسان و حیوان، بهداشت محیط و سایر رشته‌ها و بخش‌های مرتبط، همه به عنوان یک کل به هم پیوسته در نظر گرفته می‌شوند.

 

بیشتر بدانید
عفونت ادراری مقاوم در سگ و گربه ها؛ علت و راه حل

برای کسب اطلاعات بیشتر به سلامت واحد مراجعه کنید.

عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین