تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نارسایی کلیوی در گربه ها؛ عواقب و راه حل ها

کلیه ها وظایف مختلفی در بدن گربه ها بر عهده دارند از جمله: حذف مواد زائد از خون، تنظیم فشار خون، تنظیم مقدار مواد معدنی ضروری مثل سدیم و پتاسیم، نگهداری آب بدن و تولید ادرار و …

makiandampars - renal failure in cats

عوامل مختلفی از جمله عفونت ها، تومور ها و یا برخی سموم می توانند سبب نارسایی و از کار افتادن کلیه های گربه ها شوند.

مهم ترین مشکلی که در اثر نارسایی کلیوی در گربه ها اتفاق می افتد، این است که جریان خون آنها از سموم پاک نمی شود.

نارسایی کلیوی به چند شکل در گربه ها دیده می شود؟

  1. نارسایی حاد کلیوی: که در این حالت کلیه ها به طور ناگهانی عملکرد خود را از دست می دهند. این نوع نارسایی کلیوی طی چند روز اتفاق می افتد و اگر به موقع تشخیص و درمان شود، می تواند بهبود پیدا کند. شایع ترین علت نارسایی حاد کلیوی سموم می باشند، اما عواملی از قبیل ضربه، عفونت، انسداد مجرای میزراه و کم آبی شدید هم می توانند موجب این حالت شوند.
  2. نارسایی مزمن کلیوی: نارسایی مزمن کلیوی عمدتا مشکل گربه های بالغ و مسن (بالای 7 سال) می باشد و 30 تا 40 % گربه های بالای 10 سال و 81 % گربه های بالای 15 سال را درگیر می کند و در گربه های زیر 3 سال شیوع آن کمتر از 10 % می باشد. این حالت یک مشکل پیشرونده است که ماه ها تا سال ها طول می کشد تا توسعه پیدا کند و به طور کامل کلیه را از کار بیندازد. معمولا عواملی از قبیل بیماری های خود ایمنی، کیست های کلیوی، ژنتیک و … در بروز نارسایی مزمن کلیوی دخیل می باشند.

علائم بالینی نارسایی کلیوی در گربه ها چیست؟

معمولا تا زمانیکه بیش از دو سوم کلیه (67 تا 70 %) از کار نیفتد، علائم بالینی بروز نمی کند. به همین دلیل در بیشتر موارد مشکل کلیوی ماه ها یا سال ها قبل از اینکه علائم آن بروز کند، به صورت مزمن وجود داشته است.

برخی علائم کلی که در گربه های مبتلا به نارسایی کلیوی مشاهده می شوند عبارتند از:

  • کم آبی
  • عطش و تشنگی بیش از حد
  • ضعف
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • اسهال و استفراغ
  • بوی بد دهان و زخم های دهانی

در نارسایی های کلیوی به دلیل اختلال در عملکرد کلیه و افزایش میزان اوره و سموم در خون زخم هایی در محوطه دهانی ایجاد می شود و سبب بوی بد دهان می گردد.

برای کمک به بهبود سریع تر زخم های دهانی گربه ها می توان از اسپری دهانی کاملا طبیعی ماریمند 7 استفاده نمود. این اسپری حاوی عصاره کالاندولا، شیرین بیان و پروپولیس است و دارای خواص گسترده ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی می باشد. این محصول به نحوی فرموله شده که با ایجاد یک فیلم محافظ بر روی زخم یا جراحت از تحریک بیشتر آن جلوگیری کرده و درد و سوزش ناشی از ضایعه به وجود آمده را کاهش می دهد. علاوه بر این با افزایش اپیتلیزاسیون و رگ زایی، کاهش التهاب، مهار رادیکال های آزاد و جلوگیری از رشد میکروب ها در ناحیه آسیب دیده به روند بهبود زخم کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

چگونه نارسایی کلیوی گربه ها تشخیص داده می شود؟

معمولا دامپزشک با مشاهده علائم بالینی و اندازه گیری میزان اوره و کراتینین خون و آزمایش ادرار می تواند به تشخیص برسد. هم چنین اندازه گیری میزان پروتئین، پتاسیم، فسفر و کلسیم و شمارش گلبول های سفید و قرمز هم می توانند به تعیین میزان نارسایی کلیه و انتخاب روش درمانی مناسب کمک کنند. هم چنین سونوگرافی و رادیولوژی هم می توانند موثر باشند.

نارسایی کلیوی گربه ها چگونه درمان می شود؟

برای بهبود این گربه ها می توان با توجه به علائم بالینی، درمان های حمایتی انجام داد و از رژیم های غذایی مخصوص استفاده نمود. هم چنین در موارد انسداد مجاری ادراری ممکن است نیاز به جراحی باشد. مایع درمانی نیز برای برطرف نمودن کم آبی ضروری می باشد. به علاوه می توان برای پیشگیری از نارسایی و از کار افتادن عملکرد کلیه ها از داروی کاملا گیاهی لاوارن استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه گزنه بوده و سبب افزایش جریان ادرار می شود. بنابراین در مواردی که انسداد مجاری ادراری وجود نداشته باشد، می تواند سبب تقویت عملکرد کلیه شود. هم چنین این گیاه اثر ضد التهابی هم دارد و به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آهن و ویتامین C اثر آنتی اکسیدانی بالایی نیز دارد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.