تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مروری بر اسهال گوساله

اسهال گوساله از جمله بیماری های شایع در گوساله هاست و یکی از علل اصلی ضرر اقتصادی به گاودار ها محسوب می شود. علت آن هم می تواند عوامل عفونی و هم عوامل غیر عفونی باشد. بسیاری از عوامل بیماریزای روده ای مثل ویروس ها، باکتری ها و تک یاخته ها در ایجاد و پیشرفت این بیماری دخیل هستند. عفونت های همزمان هم اغلب در این گوساله ها دیده می شوند. با وجود اینکه صنعت پرورش گاو پیشرفت های بزرگی در زمینه مدیریت گله، تغذیه، مراقبت از گله و… داشته است اما هنوز هم اسهال گوساله به دلیل ماهیت آن، که چندین عامل باعث ایجاد آن می شوند، مشکل آفرین است.

makiandampars - calf diarrhea

علائم بالینی

  • مدفوع آبکی که می تواند به رنگ قهوه ای، طوسی، سبز یا زرد باشد و می تواند خونی باشد.
  • ضعف و افسردگی
  • چشم های گود افتاده درنتیجه کم آبی
  • قادر به ایستادن نیستند
  • تلو تلو خوردن در نتیجه ضعف و کاهش قند خون و به هم خوردن تعادل اسید – باز

بسته به عامل و شدت بیماری، اسهال گوساله ها می تواند یکی دو روز یا 2 هفته طول بکشد.

پیشگیری

  • اطمینان از مصرف آغوز با کیفیت به مقدار کافی و در زمان مناسب (10 تا 15 درصد وزن بدن گوساله، تا 6 الی 12 ساعت بعد از تولد)
  • واکسیناسیون گله مادر
  • تمیز بودن و بهداشت محیط زندگی گوساله
  • جدا کردن گوساله ها بر اساس سن به منظور جلوگیری از انتقال عوامل بیماریزا از گوساله های به ظاهر سالم بزرگتر به گوساله های تازه متولد شده

درمان

درمان اصلی اسهال گوساله ها برگرداندن آب و املاح از دست رفته یا به عبارتی مایع درمانی است که می تواند به صورت خوراکی یا داخل رگی انجام شود؛ و کم آبی و به هم خوردن تعادل اسید – باز را اصلاح کند و املاح از دست رفته را جایگزین کند. هم چنین توجه به تغذیه و محیط زندگی مناسب هم پیشنهاد می شود.

از آنجایی که بعد از اسهال و عفونت ها و مشکلات گوارشی تعادل فلور میکروبی روده به هم می خورد، که خود می تواند منجر به مشکلات گوارشی بیشتر و حتی ضعف ایمنی شود و هم چنین با توجه به این که گوساله ها طی چند هفته اول زندگی خود فلور میکروبی پایدار تشکیل می دهند، در نتیجه توصیه می شود که بعد از درمان اسهال گوساله ها برای آنها محصول سین بیوتیک MLC تجویز شود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی با کانت بالای واقعی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران الیگوساکارید است. پروبیوتیک ها عملکرد های مفید و مهمی از جمله تنظیم فلور میکروبی روده، مهار رقابتی عوامل بیماریزا، تحریک ایمنی اکتسابی، بهبود عملکرد رشد و … دارند و حتی می توانند جایگزین آنتی بیوتیک ها در مواجهه با عفونت  ها باشند. پری بیوتیک ها مثل دکستران الیگوساکارید هم، بدون تغییر از لوله گوارش عبور می کنند و در اصل به عنوان مواد تغذیه ای پروبیوتیک ها شناخته می شوند. هم چنین دکستران الیگوساکارید منجر به تقویت ایمنی هم می شود. بنابراین استفاده از این محصول بعد از درمان اسهال گوساله می تواند به برگشتن هر چه سریع تر تعادل فلور میکروبی کمک کند و از این طریق باعث بهبود عملکرد گوارش و رشد بهتر و حتی تقویت ایمنی شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.