تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

با شروع فصل تابستون فرصت اینکه همراه با سگتون به پیاده روی در طبیعت و کوه برین خیلی بیشتره. سگ ها ذاتا حیوانات فعالی هستند و از گردش و بازی و راه رفتن در بیرون خانه و طبیعت خیلی لذت میبرن ولی این فعالیت ها عاری از خطر هم نیست. خصوصا در فصل بهار و تابستان علاوه بر  انگل های خارجی مثل کک و کنه، باید حواسمون به خار گیاهان یا اصطلاحا فاکس تیل (Fox Tail) هم باشه.

فاکس تیل یعنی چی؟ 

فاکس تیل یه نوع علف هرز هست که ظاهری شبیه به گندم یا جو داره. در فصل بهار و تابستون تقریبا همه جا میشه پیداشون کرد. در بهار سبز رنگن و وقتی هوا گرم میشه خشک میشن و دانه هاشون به راحتی در محیط پخش میشه. این دانه ها خارهای تیزی دارن که بهشون کمک میکنه به سطوح متصل شن یا در خاک فرو برن و بتونن رشد کنند. این خارها به راحتی به موها و بدن سگ متصل میشن و به خاطر زواید تیزی که دارن در پوستشون فرو میرن. ساختارشون یه جوریه که اگر وارد بدن بشن بخاطر خارها امکان حرکت رو به عقب ندارن و نمیشه به راحتی از بافت خارجشون کرد. 

 

خطرات فرو رفتن خار در پنجه سگ چیه؟ 

این خارها به دلیل ساختارشون به راحتی به پوست نواحی پاها، بین انگشتان، بینی، دهان، داخل گوش و قسمت تناسلی متصل میشن و پوست رو میشکافن و هرچقدر بگذره بیشتر به داخل بافت نفوذ میکنن. این خارها باعث درد، التهاب، آبسه و عفونت میشه و اگر به موقع رسیدگی نشه ممکنه حرکت کنه و خودشو به اندام های داخلی بدن برسونه و حتی باعث مرگ بشه.

چه سگ هایی بیشتر دچار این مشکل میشن؟ 

سگ های موبلند احتمال گیر کردن این خارها بهشون بیشتره و بیشتر درگیر میشن. در سگ های مو کوتاهی که گوش های ایستاده دارن هم خارها بدون مانع و به راحتی میتونن وارد کانال گوش بشن و مشکل ایجاد کنند. 

چه اقداماتی باید انجام داد؟ 

سعی کنید موقع پیاده روی نذارین سگ وارد بوته ها و علف های هرز انبوه بشه. اگر این گیاه در حیاط یا نزدیک محل زندگیتون رشد میکنه از ریشه بکنید. همیشه یادمون باشه بعد از پیاده روی در پارک یا طبیعت بدن سگ رو چک کنیم و برس بزنیم تا خارهایی که در موها گیرکرده وارد پوست نشن.