تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

صفر تا صد دندان شیری در توله سگ ها

آیا سگ ها هم دندان شیری دارند؟

توله سگ ها مانند انسان ها بدون دندان به دنیا می آیند و در طول عمر خود دارای دو سری دندان شیری و دندان دائم هستند. دندان های شیری بسیار تیز و سوزن مانند هستند، کمی شفافند و نسبت به دندان های دائمی اندازه بزرگی ندارند. تعداد دندان های شیری یا موقت در توله سگ ها 28 عدد است که در حدود سه تا چهار هفتگی شروع به بیرون آمدن می کنند و تا 6 هفتگی همه دندان های شیری جوانه زده اند. ابتدا دندان های جلویی و دندان نیش و به دنبال آن دندان های پیش آسیاب بیرون می آیند. دندان های آسیاب و پیش آسیاب 1 دندان شیری ندارند.

دندان های شیری چه زمانی شروع به افتادن می کنند؟

شروع و مدت زمان تبدیل دندان های شیری به دندان های دائمی هر حیوانی با حیوان دیگر متفاوت است اما به طور کلی دندان های شیری از سن 3 ماهگی شروع به لق شدن می کنند و معمولاً بین 6 تا 9 ماهگی این فرآیند طول می کشد. پس از طی این مدت دندان های شیری با 42 دندان دائمی جایگزین می شوند.

علت ریزش و افتادن دندان های شیری چیست؟

دندان‌های شیری با اینکه بامزه و تیز هستند نمی‌توانند برای مدت طولانی باقی بمانند، بنابراین می‌ریزند و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها می‌شوند. دندان‌های دائمی به صورت جوانه‌های دندانی درست در زیر دندان‌های شیری شروع به رشد می کنند. هنگامی که دندان های دائمی شروع به رویش و جوانه زدن می کنند باعث تحلیل و جذب ریشه ی دندان های شیری می شوند. هنگامی که ریشه از بین رفت، باقی مانده دندان شیری از دهان خارج شده یا همراه غذا بلعیده می شوند که ضرری ندارد. ممکن است صاحب حیوان زمانی که دندان‌ها می‌افتند یا در حال افتادن هستند متوجه لکه های خون به مقدار خیلی ناچیز روی اسباب بازی های جویدنی شود که طبیعی است.

آیا گاز گرفتن مداوم و جویدن اشیا در این دوره طبیعی است؟

در طول فرآیند دندان درآوردن، توله سگ ممکن است بزاق بیش از حد تولید کند، تمایلش به غذا خوردن کم شود و دهانش تحریک پذیر شود. تقریباً همه توله سگ ها مثل نوزاد انسان هنگام دندان درآوردن میل به گاز گرفتن و جویدن اشیا دارند. باید حواستان باشد که این تمایل به جویدن را به سمت اشیاء قابل قبول و ایمن هدایت کنید. اجازه ندهید توله سگتان کفش، لباس، سیم یا اثاثیه را بجود چرا که منجر به عادت می شود.  اسباب‌بازی‌های سخت مثل سم گاو، اسباب بازی های جویدنی نایلونی و یخ در دسترس سگ قرار ندهید زیرا می‌توانند به دندان‌ها آسیب برساند. از دادن استخوان (پخته یا خام) به توله سگ حتما خودداری کنید، زیرا جویدن آنها نیز بسیار سخت است و در صورت بلعیدن می تواند منجر به آسیب انسداد،آسیب و پارگی روده شود.

اگر دندان شیری باقی بماند چه اتفاقی می افتد؟

در برخی از سگ ها خصوصا سگ های نژاد کوچک یا پوزه کوتاه، دندان های شیری ممکن است تا بعد از بلوغ هم باقی بمانند. بنا به دلایلی در این دندان ها تحلیل ریشه دندان شیری به درستی انجام نمی شود. در نتیجه باعث می شود که دندان های شیری همچنان وجود داشته باشند و نسخه دائمی دندان نیز رویش پیدا کند. این وضعیت بسیار مشکل زاست چرا که دندان شیری در موقعیت صحیح قرار دارد و اجازه رویش در محل درست را به دندان دائمی نمی دهد.  معمولا این اتفاق در دندان نیش فوقانی رخ می دهد اگرچه در هر جایی ممکن است. در این موقعیت مشکلاتی ممکن است رخ دهد، مثلا در شرایطی که دو دندان به یکدیگر چسبیده اند محیط مناسبی برای تجمع مواد زائد ایجاد می شود که منجر به بیماری پریودنتال و از دست دادن هر دو دندان خواهد شد. مشکل دیگر قرار گرفتن دندان دائم در موقعیت نامناسب و نامرتب شدن دندان هاست.

راه حل دندان شیری باقیمانده چیست؟

با کشیدن دندان شیری باقیمانده می توان این مسائل را برطرف کرد. دندان های شیری باقی مانده باید برداشته شوند. کشیدن دندان یک پروسه ساده است و معمولاً در زمان عقیم‌سازی حیوان خانگی انجام می‌شود تا از آرامبخشی و بیهوشی مکرر پرهیز شود. بهترین زمان کشیدن دندان شیری بعد از جوانه زدن دندان دائم و قبل از رشد کامل آن است. اگر دندان شیری اضافه به درستی و به وقع خارج شود، دندان دائمی موقعیت خود را اصلاح کرده و در محل درست به رشدش ادامه می دهد.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان معمولا تحت آرامبخشی و بیهوشی انجام می شود بنابراین لازم است تا به هوش آمدن کامل حیوان تحت مراقبت و نظارت دائم باشد. بهتر است تا چند روز از غذاهای خشک و سفت پرهیز شود و غذاهای نرم و خانگی جایگزین شود. حتما تا بهبودی کامل محل کشیدن دندان تمیز نگه داشته شود. برای این کار بهتر است به جای ترکیبات دهانشویه انسانی شیمیایی نظیر کلرهگزیدین که تنها خاصیت آنتی سپتیکی داشته و طعم بسیار نامطلوبی نیز دارند، از اسپری ماریمند 7 مخصوص حیوانات خانگی استفاده شود.

چرا بهتر است بعد از کشیدن دندان از ماریمند 7 استفاده کنیم؟

ماریمند 7 اسپری کاملا طبیعی متشکل از عصاره های گیاهی است که جهت درمان زخم های دهانی و حلقی در حیوانات خانگی فرموله شده است. مزیت ماریمند 7 نسبت به ترکیبات دهانشویه رایج این است که علاوه بر ضدعفونی کردن محل جراحت، باعث کاهش التهاب و بازسازی بافت زخم نیز می شود و در نتیجه روند التیام زخم بسیار سریع تر می شود. در بسیاری از حیوانات درد و التهاب در محل کشیدن دندان مانع از غذا خوردنش می شود و در نتیجه دوره نقاهت طولانی تر می شود. ماریمند 7 با کاهش التهاب و تشکیل یک لایه محافظ بر روی محل جراحت از درد و آسیب بیشتر جلوگیری کرده و حال عمومی حیوان را بهتر می کند. استفاده از اسپری ماریمند 7 بسیار بسیار راحت است و هیچگونه تداخل دارویی نداشته و مناسب همه سنین از جمله توله ها و سگ های جوان است.