تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

فهرست مطالب

شپش مرغ چیست؟

مهم ترین و شایع ترین شپش مرغ یا شپشک مرغ که با نام جرب قرمز طیور (poultry red mite) و نام علمی درمانیسوس گالینه (Dermanyssus gallinae) نیز شناخته میشود یک نوع انگل خارجی در مرغ و طیور است که با چشم غیر مسلح نیز دیده می شود. این شپش ها بر روی بدن مرغ، لا به لای پرها، اطراف چشم و مقعد پرنده نیز دیده می شوند و شب هنگام از خون بدن پرنده برای تغذیه استفاده می کنند. به همین دلیل در انتقال بیماری های مهم مانند سالمونلا، کلامیدیا، آبله، نیوکاسل و … نقش دارد. به عنوان مثال باکتری سالمونلا می تواند برای 4 ماه در بدن شپش زنده بماند و در این مدت به پرندگان دیگر منتقل شود. علاوه بر این شپشک مرغ همچنین می تواند باعث کاهش تولید تخم مرغ، ایجاد مشکلات پوستی و حساسیت (آلرژی)، کم خونی شدید و حتی تلف شدن پرنده شود.

کل چرخه زندگی شپشک مرغ (از تخم تا انگل بالغ) به سرعت بین 7 تا 10 روز کامل شده و انگل ماده در هر بار تخم ریزی تعداد 30 عدد تخم می گذارد. این شپش ها می توانند تا هشت ماه بدون تغذیه نیز زنده بمانند.

شپش مرغ پس از خونخواری برای تخم ریزی به درز و شکاف های غیرقابل دسترس در مرغداری رفته و پنهان می شود همین موضوع درمان شپش مرغ را با مشکل مواجه کرده است. روش های سنتی، واکسن ها و روش های بیولوژیکی نیازمند هزینه بالا و پر مخاطره هستند و ممکن است موفقت آمیز نباشند به همین دلیل استفاده از روش درمان قطعی و ایمن برای کاهش هزیننه های تولید اهمیت دارد.

عکس شپش مرغ

شپش بالغ بیضی شکل بوده و حدود 6/0 تا 1 میلی متر طول دارد. این انگل قبل از خونخواری خاکستری بوده و پس از خونخواری به رنگ قرمز دیده می شود.

ایا شپش مرغ و خروس به انسان منتقل میشود؟

این انگل خارجی قادر به خونخواری از بدن انسان نیز می باشد از این رو قابل انتقال به انسان نیز می باشد که باعث ایجاد حساسیت های پوستی و درماتیت می شود. اولین مورد مشاهده شده این انگل در انسان در سال 1809 یعنی 30 سال پس از شناسایی درمانیسوس گالینه گزارش شد. پس از آن نیز موارد متعدد مشابهی از کشورهای مختلفی از جمله ایران، ترکیه، ژاپن، دانمارک، فرانسه و … گزارش شد. از آن جایی که این انگل می تواند سبب انتقال پاتوژن های بیماری زا مانند سالمونلا، پاستورلا و … شود انتقال آن به انسان نیز می تواند خطرناک باشد.

سم برای شپش مرغ

در برخی موارد برای از بین بردن شپشک مرغ از سموم کشاورزی و آفت کش ها استفاده می شود اما این ترکیبات بدلیل خطراتی که دارند و اینکه میتوانند باعث ایجاد باقیمانده دارویی در تولید پرنده و ایجاد مقاومت دارویی برعلیه آن ها شوند توسط بسیاری از کشورها محدود یا ممنوع شده است. از طرفی شپش های مرغ در بین پرهای پرنده پنهان شده و قابل دسترس نیستند برای تماس با دارو یا سموم نیستند.

درمان خانگی شپش مرغ و خروس

روش های سنتی رایج مانند روش های فیزیکی (مانند گرما و نور)، شیمیایی (مانند سموم) و واکسن ها روش های هزینه بر یا پر خطر بوده و درمان قطعی نمی باشند چرا که معضل شپشک طیور همچنان به عنوان شایع ترین انگل خارجی در طیور به قوت خود باقیمانده است. یکی از درمان های قطعی و ایمن برای شپشک طیور استفاده از داروی گیاهی خوراکی مایتوفید پلاس است. این دارو که اولین داروی گیاهی خوراکی ثبت اختراع شده در دنیا می باشد، با استفاده از ترکیبات موثره گیاهان اکالیپتوس، سیر، آویشن و بابونه فرموله شده و باعث عدم تمایل شپش به خونخورای از بدن پرنده و خارج شدن آن از بدن پرنده می شود (رپرتاژ داروی گیاهی ضد شپشک طیور مایتوفید پلاس). همین امر باعث رفع مشکلات ناشی از شپشک مرغ شده و دسترسی به آن ها را برای ضدعفونی و شستشو امکان پذیر می کند. اجرای پروتکل 8 هفته ای داروی مایتوفید پلاس می تواند به رفع مشکل شپشک طیور کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر مایتوفید پلاس اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول مایتوفیدپلاس اینجا کلیک کنید.

 

بیشتر بدانید
مشکلات گوارشی سگ ها; فواید پروبیوتیک ها
عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین