تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اهمیت کنترل تولید گاز آمونیاک در صنعت پرورش دام

آمونیاک از پروتئین های هضم نشده خوراک دام که از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند، ایجاد می شود. زمانیکه مدفوع که شامل آنزیم اوره آز است، با ادرار که حاوی اوره است، ترکیب می شوند؛ در اثر تجزیه اوره توسط آنزیم اوره آز گاز آمونیاک تولید می شود.

آمونیاک گازی با بوی تند و تیز است که حتی در مقادیر خیلی کم هم قابل تشخیص است و در مقادیر متوسط می تواند باعث تحریک چشم ها و مجرای تنفسی شود و در غلظت های بالا منجر به ایجاد زخم هایی در چشم و تحریک شدید تنفسی می شود.

makiandampars - ammonia production in livestock farming

این گاز علاوه بر حیوانات برای کارکنان دامداری ها نیز خطرناک است و مواجهه طولانی مدت با مقادیر بیش از 25 ppm آن، باعث مشکلات تنفسی از جمله ذات الریه، تحریک چشم و پوست کارکنان می شود.

اثرات منفی گاز آمونیاک بر سلامت گاو و گوسفند

مهم ترین اثر گاز آمونیاک، تاثیر منفی آن بر سیستم تنفسی است. این گاز یک محرک تنفسی است و می تواند مژک های تنفسی موجود در نای، که یک سد دفاعی در سیستم تنفسی است، را از بین ببرد که این مسئله باعث افزایش حساسیت در برابر عفونت های تنفسی باکتریایی و ویروسی می شود. هم چنین مواجهه طولانی مدت با این گاز منجر به ایجاد زخم هایی در قرنیه می شود و بینایی دام را تحت تاثیر قرار می دهد. در نهایت نیز این عوامل منجر به کاهش تولید و عملکرد و حتی مرگ دام می شوند.

پیشنهاد هایی برای کاهش گاز آمونیاک

  • کنترل رژیم غذایی به نحوی که به طور دقیق به نیاز های تغذیه ای دام پاسخ دهد، باعث کاهش دفع نیتروژن می شود بدون اینکه بر عملکرد تولیدی دام تاثیر بگذارد
  • تهویه مناسب
  • مدیریت صحیح خوراک و تامین بهداشت دام و محیط زندگی آن
  • برداشتن و حذف مداوم کود از محیط زندگی دام
  • رسیدگی درست و مناسب به کود انبار شده مثل هوادهی، تغییر pH کود و …
  • خشک نگه داشتن بستر دام

به علاوه می توان برای کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر از محصول آنتی آمونیوم اکسترا استفاده کرد. آنتی آمونیوم اکسترا محصول منحصر بفردی است که شامل عصاره های گیاهی، مواد معدنی و اسیدهای ارگانیک می باشد. از جمله مواد موثره گیاهی به کار رفته در این محصول می توان به آلیسین، کورکومین و پپرین اشاره کرد. آلیسین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که علاوه بر خواص ضد میکروبی خود با تحریک و تقویت سلول های ایمنی به حذف عفونت های ویروسی و باکتریایی کمک می کند. کورکومینوئید ها، پلی فنول ها و کورکومین موجود در این محصول نیز دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند و با بهبود سلامت کبد منجر به تقویت سم زدایی و تحریک ترشح صفرا می شوند و در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کنند و در درمان بسیاری از بیماری های التهابی روده هم موثرند. پپرین نیز به دلیل خواص ضد باکتریایی خود از تشکیل گاز های روده جلوگیری می کند و با تحریک پرز های چشایی و ترشح اسید معده به هضم بهتر غذا کمک می کند. اسید های ارگانیک و ترکیبات معدنی به کار رفته در این محصول هم دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند و با کاهش pH دستگاه گوارش باعث افزایش مقاومت به بیماری ها می شوند. بنابراین، این محصول علاوه بر ضد عفونی کردن خوراک، با بهبود عملکرد و حفظ سلامت دستگاه گوارش منجر به افزایش هضم و جذب مواد غذایی از جمله پروتئین می شود و با افزایش زمان عبور مواد غذایی در لوله گوارش، منجر به جذب بهتر آب و مواد مغذی می شود و از این طریق باعث کاهش رطوبت بستر و به دنبال آن کاهش گاز آمونیاک می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.