تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اهمیت ضدعفونی خوراک طیور

به دنبال افزایش جمعیت مردم جهان، افزایش سطح درآمد و تمایل بیشتر به گوشت سفید، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، صنعت پرورش طیور پیشرفت سریع و چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی به صنعت اصلی تامین پروتئین حیوانی برای مصرف جهانی تبدیل شود. نقش طیور در تولید پروتئین با کیفیت و ارزان، سودآوری و کاهش فقر به خوبی شناخته شده است. با این حال بیماری های میکروبی، به خصوص عفونت های ویروسی و عفونت های مقاوم به درمان، هم چنان یک چالش در صنعت پرورش طیور محسوب می شوند. یکی از راه های ابتلای طیور به این بیماری ها مصرف خوراک آلوده است.

آلودگی میکروبی خوراک طیور چگونه اتفاق می افتد؟

خوراک طیور با مواد اولیه مختلفی تهیه می شود؛ بنابراین آلودگی با عوامل میکروبی امری کاملا رایج می باشد. آلودگی خوراک با باکتری ها از همه بیشتر اتفاق می افتد اما آلودگی ویروسی و قارچی خوراک هم محتمل می باشند. این میکروب ها از طریق مواد اولیه خام خوراک، محصولات ذخیره شده، در طول پردازش و جابجایی و همچنین از طریق سایر منابع محیطی در خوراک آزاد می شوند.

ضدعفونی کردن خوراک طیور چه اهمیتی دارد؟

آلودگی میکروبی خوراک حیوانات پرورشی از جمله طیور، یکی از مشکلات مربوط به امنیت خوراک محسوب شده و تهدیدی جدی برای سلامت حیوانات و حتی انسان ها محسوب می شود. تخمین زده می شود که باکتری های بیماری زای روده ای هر ساله در آمریکا سبب بیماری حدود 5 میلیون نفر، 46000 بستری و مرگ 1458 نفر می گردند. حیوانات تولید کننده غذا از جمله طیور مخزن اصلی این میکروارگانیسم ها بوده که خود، این میکروب ها را از طریق مصرف خوراک آلوده دریافت می کنند. آلودگی خوراک طیور با این میکروب های بیماری زا علاوه بر این که سبب بیمار شدن آنها می شود، منجر به حفظ و انتقال این میکروب ها در زنجیره غذایی و انتقال به انسان نیز می گردد.

makiandampars - poultry feed disinfectant

پس از رشد و تکثیر این میکروب ها در خوراک طیور، یک سری متابولیت و مواد سمی بی بو، بی مزه و مقاوم به حرارت، مانند مایکوتوکسین، تولید می کنند که به راحتی قابل ردیابی نبوده و طیور با خوردن آنها دچار بیماری و کاهش عملکرد می شوند.

از طرفی میکروارگانیسم های بیماری زایی که در خوراک کلونیزه شده اند، مواد مغذی در دسترس موجود در آن را مصرف کرده و در نتیجه ارزش غذایی خوراک را پایین می آورند. 

هم چنین خوراک آلوده می تواند منبع میکروارگانیسم های مقاوم به داروهای ضد میکروبی باشد و سبب ایجاد عفونت های مقاوم به درمان در طیور و حتی انتقال آن به انسان شود.

در مجموع می توان گفت که خوراک آلوده بر مصرف خوراک، ضریب تبدیل غذایی، وزن گیری، تولید و کیفیت گوشت و تخم مرغ و عملکرد اندام های مختلف تاثیر منفی گذاشته و سبب افزایش تلفات می شود و از این طریق ضررهای اقتصادی زیادی به بار می آورد.

راه حل

برای ضدعفونی کردن خوراک طیور و کاهش بار میکروبی خوراک می توانید از محصول کاملا طبیعی آنتی آمونیوم اکسترا استفاده نمایید. این محصول حاوی عصاره های گیاهی، اسیدهای ارگانیک و ترکیبات معدنی بوده و دارای خواص ضدمیکروبی گسترده است. به علاوه سبب تقویت سیستم ایمنی طیور شده و اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هم دارد. هم چنین با بهبود عملکرد کبد سبب تقویت سم زدایی می شود. آنتی آمونیوم اکسترا در بهبود عملکرد گوارشی و بهبود هضم خوراک نیز موثر بوده و با افزایش زمان عبور مواد غذایی از روده، جذب آب و مواد مغذی را افزایش می دهد و در نتیجه رطوبت و آمونیاک بستر را هم کم می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.