تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آنتریت یا التهاب روده سگ و گربه؛ مشکل گوارشی شایع

مشکلات و بیماری های گوارشی از جمله شایع ترین اختلالات سلامتی در سگ و گربه ها محسوب می شوند. یکی از مهم ترین مشکلات گوارشی، آنتریت یا التهاب روده باریک است که می تواند توسط عوامل عفونی یا غیر عفونی اتفاق بیفتد. معمولا التهاب روده باریک همراه با التهاب معده و روده بزرگ رخ می دهد.

آنتریت می تواند به صورت اولیه یا ثانویه بعد از عفونت هایی مثل پاروویروس در سگ ها یا پن لکوپنی گربه ها، اتفاق بیفتد. معمولا چند عامل مختلف در ایجاد التهاب روده دخیلند که این امر، تشخیص و درمان را سخت تر می کند.

makiandampars - enteritis in cats

التهاب روده در سگ و گربه های جوان شایع تر است و حتی می تواند سبب مرگ آنها شود.

علائم بالینی آنتریت

علامت اولیه آنتریت در سگ و گربه معمولا اسهال می باشد، گرچه استفراغ هم ممکن است دیده شود؛ که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، می تواند منجر به کم آبی شدید و کشنده شوند. مدفوع معمولا تیره و به رنگ قیر است. هم چنین  علاوه بر اسهال علائمی مانند بی حالی، بی اشتهایی، کاهش وزن، تب و درد ناحیه شکم نیز ممکن است مشاهده گردد.

عوامل ایجاد کننده آنتریت

سمومی از قبیل تمیز کننده ها، گیاهان سمی، غذا های مسموم و فاسد شده، برخی دارو ها و یا عفونت با عوامل ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی و حتی استرس و نگرانی می توانند منجر به التهاب روده و آنتریت در سگ و گربه ها شوند.

تشخیص آنتریت

می توان به کمک علائم بالینی و معاینه فیزیکی آنتریت را در سگ و گربه تشخیص داد. در معاینه فیزیکی علائمی مانند کم آبی، درد در ناحیه شکمی، تورم روده و یا نفخ ممکن است دیده شود. برای تایید تشخیص نیاز به تست های آزمایشگاهی است. می توان از کیت های تشخیص عفونت های ویروسی مثل پارو ویروس سگ و پن لکوپنی گربه برای تشخیص وجود این عفونت ها کمک گرفت. هم چنین آزمایش های خون (CBC و بیوشیمی) برای تایید تشخیص مفید هستند. در صورت نیاز ممکن است رادیوگرافی یا سونوگرافی هم انجام گیرد. در هر صورت لازم است تشخیص به سرعت و دقیق صورت پذیرد.

کنترل و درمان

در صورت بروز آنتریت در سگ و گربه ها، علاوه بر درمان های حمایتی مثل مایع درمانی و … می توان از محصول کاملا گیاهی کوکسی فیت ال برای درمان التهاب روده استفاده نمود. این محصول حاوی ترکیبات موثره گیاهان جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا می باشد. آرتمیزیا دارای اثرات ضد انگلی گسترده است. همچنین آپوپتوز سلول های آلوده شده میزبان را تسهیل می کند و سبب کاهش پاسخ های التهابی در مقابل عفونت می گردد. به علاوه گیاه آرتمیزیا آنوآ حاوی ترکیباتی است که به حفظ میکروفلور طبیعی دستگاه گوارش و در نتیجه افزایش جذب نیتروژن و بهبود عملکرد گوارشی کمک می کنند.

تانن نیز مهم ترین ماده موثره موجود در جفت بلوط می باشد که دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در نتیجه سبب بهبود محیط دستگاه گوارش می شود. تانن ها با مکانیسم های مختلف ضد باکتریایی خود، سبب بهبود آنتریت های باکتریایی می شوند. هم چنین تانن ها می توانند باعث حفظ یکنواختی سد روده ای شوند و با ورود به جریان خون، سلول های ایمنی را برای مقابله با عفونت ها تنظیم کنند.

ترکیبات گوگرد دار موجود در سیر از قبیل آلیسین نیز دارای خواص ضد میکروبی گسترده ای می باشند که می توانند اثرات منفی ناشی از عفونت های میکروبی را کاهش دهند. به علاوه اثرات ضد انگلی هم دارد. بنابراین استفاده از کوکسی فیت ال می تواند در درمان التهاب روده سگ و گربه ها موثر باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

هم چنین برای پیشگیری یا تسریع بهبود التهاب روده می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این مکمل سین بیوتیک حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران می باشد. لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است که در کانت بالا در روده جایگزین شده و سبب تنظیم و تقویت فلور میکروبی روده سگ و گربه ها می شود و از این طریق به حفظ سلامت و بهبود دستگاه گوارش آنها کمک می کند. به علاوه با رقابت و تولید اسید های چرب و اسیدی کردن محیط روده، جلوی رشد و تکثیر عوامل بیماری زا را می گیرد و از عفونت های گوارشی جلوگیری می کند. هم چنین باعث حفظ یکنواختی سد روده ای و تقویت ایمنی می گردد. دکستران نیز نسبت به اسید معده و نمک های صفراوی مقاوم است و بدون تغییر به روده می رسد و فقط منجر به رشد و تکثیر باکتری های مفید می شود. به علاوه با تحریک سیستم کمپلمان، ایمنی سگ و گربه را هم تقویت می کند. از سین بیوتیک MLC بعد از درمان التهاب روده هم می توان برای بازگشت سریع تر تعادل فلور میکروبی استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.