تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

در طی سال های گذشته صنعت طیور به دلیل افزایش جمعیت رشد چشمگیری داشته است. این صنعت نقش مهمی در اقتصاد و تغذیه کشورهای جهان ایفا می کند لذا ایجاد محیطی بدون استرس و بیماری از اهداف اصلی در پرورش طیور صنعتی است. استرس مصرف خوراک و رشد را کاهش می دهد و همچنین پاسخ و عملکرد ایمنی را مختل می کند و در نتیجه حساسیت به بیماری را بالا می برد که می تواند خسارات و تلفات زیادی را متوجه سیستم پرورش طیور کند. از سویی در طیور تجاری بین صفات تولیدی, پاسخ های سیستم ایمنی و صفات مربوط به مقاومت به بیماری ها همبستگی منفی‌ای وجود دارد و در سویه‌های پر تولید صنعتی عملکرد و تکامل سیستم ایمنی ضعیف‌تر می باشد. از این رو  این گله ها درمقابل بیماری ها حساس هستند و شرایط بروز عفونت‌های چندعاملی همچون عفونت های ویروسی با عوامل ثانویه باکتریایی فراهم می شود.

بر اساس آمار موجود از سازمان دامپزشکی ایران (IVO)، بیشترین خسارت اقتصادی در گله های گوشتی مربوط به تلفات ناشی از عوارض تنفسی در ایران است. این عفونت ها یا به صورت انفرادی یا در ترکیب با عفونت های دیگر رخ می دهند. آنفولانزای پرندگان (AI)، بیماری نیوکاسل (ND) و برونشیت عفونی (IB) عمده ترین عفونت های ویروسی در جوجه های گوشتی هستند که با علائم تنفسی تظاهر می کنند و علی‌رغم اقدامات پیشگیری و کنترل ملی و داخلی علیه AI ،ND، و IB، همراه با استفاده گسترده از واکسن‌های مختلف، شیوع این بیماری‌های ویروسی همچنان باعث بروز سندرم‌ های تنفسی در گله‌های گوشتی می‌شود که منجر به مرگ و میر بالایی در سال می‌شود.

از این رو با توجه به اهمیت تقویت سیستم ایمنی و  شیوع بالای بیماری های تنفسی در طیور تجاری, شرکت ماکیان دام پارس شروع به تولید داروی صد در صد گیاهی موثر ایمونو اکینامول با اثر ارتقا سیستم ایمنی و تنفسی نمود و مطالعات فارمی این محصول با موفقیت در انستیتو تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام گردید.

ایمونو اکینامول حاوی ترکیبات موثره شامل عصاره های اکیناسه و آویشن باغی  است که در ادامه به بررسی ترکیبات موجود در این فرآورده و ارزیابی عملکرد آن  ها می پردازیم.

سرخارگل (اکیناسه)

گیاه Echinacea purpurea که گل مخروطی بنفش نیز نامیده می شود، به عنوان تعدیل کننده سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود. این گیاه به طور سنتی در آمریکای شمالی برای پیشگیری و درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گرفته است.

مطالعات زیادی بر سرخارگل برای  پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه تنفسی صورت گرفته و مشخص گردیده است  که سرخارگل از عفونت آنفولانزای A و B، RSV، ویروس پاراآنفلوآنزا، و ویروس هرپس سیمپلکس در شرایط آزمایشگاهی جلوگیری می کند و با تولید سایتوکاین  های ناشی از عفونت های  ویروسی تداخل دارد.

در تحقیقات متعدد مشخص شده که سرخارگل توانایی مهار RNAویروس های غشاء دار را دارد که نشان دهنده پتانسیل چند عملکردی این گیاه است. از این رو می توان گفت که مکمل های اکیناسه علائم «سرماخوردگی و آنفولانزا» و سایر اختلالات تنفسی را با مهار رشد ویروسی و کاهش ترشح سایتوکین‌های پیش‌التهابی کاهش می دهند. از آنجایی که علائم معمول سرماخوردگی مانند عطسه، سرفه و آبریزش بینی، نتایج تحریک سایتوکاین های پیش التهابی است، کاهش انتشار سایتوکاین  به کاهش علائم کمک به سزایی می کند.

از سوی دیگر بررسی های متعددی وجود دارد که نشان می دهد که سرخارگل تولید کموکاین‌ها و سایتوکاین‌ها را با توجه به وضعیت ایمنی فعلی، مانند پاسخ‌دهی به محرک‌های بیرونی، حساسیت به عفونت‌های ویروسی و قرار گرفتن در معرض استرس، تنظیم می‌کند در نتیجه مکمل سرخارگل در هنگام استرس های بدنی  باعث  افزایش تکثیر سلول های B، تعداد لکوسیت ها و افزایش سطح سرمی ایمونوگلوبولین ها می شود و پاسخ ایمنی را با کنترل فعالیت سلول‌های NK، برای سیستم‌های تعدیل ایمنی بهبود می بخشد. 

آویشن باغی

آویشن آنتی اکسیدانی قوی است که دو ترکیب فعال مهم آن کارواکرول و تیمول است و خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد انگلی، ضد قارچی و حشره کش قابل توجهی از خود نشان می دهد. از دیرباز آویشن در طب سنتی برای درمان اختلالات تنفسی و برونشیت و آسم مورد استفاده بوده است.  آویشن باغی با کاهش سطوح پروتئین فاکتورهای رونویسی NF-kB p65 و NF-kB p52 و به دنبال آن کاهش سیتوکین های پیش التهابی (IL-1 بتا و IL-8) و ترشح Muc5ac در نای به بهبود اختلالات  تنفس کمک می کند. از سوی دیگر در اختلال COPD  عملکرد سیستم موکوسیلاری  را افزایش  می دهد.

مطالعات تایید می کنند که تیمول با افزایش فعالیت لنفوسیت ها، ماکروفاژها و سلول های NK، و همچنین افزایش فاگوسیتوز و سنتز اینترفرون،باعث  بهبود سیستم ایمنی می گردد. آزمایشات مختلف نشان می دهند که سطح سرمی ایمونوگلوبولین‌های سرم (IgG، IgM و IgA) با مکمل های حاوی آویشن باغی افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر قابل ذکر است که آویشن دارای خواص ضد ویروسی علیه RNA ویروس ها همچون خانواده کرونا است. طبق بررسی های انجام گرفته آویشن باغی باعث مهار تکثیر ویروس FIP, ویروسی از خانواده کروناویریده در گربه ها شده است لذا در کاهش علائم COVID-19 پیشنهاد می شود. قابل ذکر است که به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آویشن از اسانس آن به عنوان جایگزین مناسب آنتی بیوتیک نیز می توان استفاده کرد. 

با بررسی ترکیبات موثر موجود در ایمونو اکینامول و مطالعه فارمی که برای مطالعه اثر آن انجام گرفت می توان گفت که این فرآورده کارایی عملکردی بالایی در اثر بخشی بهتر واکسن ها, کاهش عوارض جانبی و عفونت های تنفسی دارد. به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی و تقویت سیستم ایمنی در گله های طیور مصرف آن به صورت 250 سی سی در 1000لیتر آب آشامیدنی طیور به صورت روزانه  و  برای کاهش عوارض بیماری های تنفسی طیور 500سی سی در 1000لیتر آب آشامیدنی توصیه می شود .