تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مروری بر بیماری لامپی اسکین در گاو ها

بیماری لامپی اسکین یک بیماری ویروسی به شدت مسری است که در گاو ها دیده می شود. این بیماری نسبتا تلفات کمی دارد ولی ضرر های تولیدی قابل توجهی ایجاد می کند از جمله کاهش تولید شیر، عقیم شدن موقت یا دائمی گاو های نر و یا آسیب به اندام های خلفی.

makiandampars - lumpy skin

علائم بالینی لامپی اسکین

  • تب
  • ندول های دردناک بر روی پوست، غشاهای مخاطی و اندام های داخلی به خصوص در نواحی سر، گردن، اندام های حرکتی و تناسلی و زیر دم
  • لاغری
  • تورم گره های لنفاوی
  • ادم و ورم
  • مرگ (در برخی موارد)

انتقال لامپی اسکین

  • تماس مستقیم با دام های آلوده
  • محصولات خام دامی
  • وسایل و تجهیزات آلوده
  • انتقال مکانیکی توسط حشرات گزنده
  • انتقال به گوساله شیرخوار از طریق شیر آلوده

شیوع این بیماری در فصل تابستان و پاییز به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

تشخیص لامپی اسکین

تشخیص بیماری به کمک علائم بالینی ممکن است و برای تایید تشخیص نیز می توان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، ویروس عامل بیماری را در نمونه اخذ شده از سرم، مایع ندول، دلمه و یا بیوپسی پوست مشاهده کرد. در دام های تلف شده و یا کشتار شده نیز می توان از ضایعات پوست، دستگاه تنفس و یا گوارش برای نمونه گیری استفاده کرد.

پیشگیری و کنترل لامپی اسکین

به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون انجام می گیرد. برای این بیماری دو نوع واکسن وجود دارد:

  1. واکسن زنده تخفیف حدت یافته نتلینگ
  2. واکسن آبله گوسفند و بز

گوساله های متولد شده از گاوهایی که واکسن این بیماری را دریافت کرده اند و یا به آن مبتلا شده اند، تا 6 ماه ایمن هستند؛ در غیر این صورت باید در بدو تولد واکسینه شوند. ایمنی ناشی از واکسیناسیون حداقل 2 سال است.

درمان لامپی اسکین

از آنجاییکه عامل این بیماری ویروسی است، هیچ درمان اختصاصی برای آن وجود ندارد و تنها می توان درمان های حمایتی مثل رسیدگی به زخم ها، تقویت ایمنی و تامین آب و غذای کافی برای دام انجام داد.

می توان برای تقویت ایمنی دام به منظور ایجاد پاسخ بهتر به واکسیناسیون و یا برای تسریع درمان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل (اکیناسه) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. سرخارگل (اکیناسه) نیز دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند. این گیاه از طریق فعالسازی ماکروفاژ ها، لوکوسیت های پلی مورفونوکلئار و سلول های کشنده طبیعی (NK cells) و افزایش فاگوسیتوز، باعث تحریک و تقویت پاسخ ایمنی می شود. هم چنین محرک و تنظیم کننده سیستم کمپلمان می باشد . بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و در نتیجه به بهبود سریع تر بیماری کمک می کند و هم چنین دفع و انتشار عوامل عفونی را هم کاهش داده و جلوی شیوع بیشتر بیماری را می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

هم چنین برای بهبود سریع تر زخم ها و ضایعات پوستی ناشی از این بیماری می توان از اسپری کاملا طبیعی ساناورا استفاده کرد. این اسپری، حاوی عصاره گیاهان کالاندولا و آلوئه ورا و عصاره پروپولیس می باشد. این ترکیبات داراي خواص گسترده ضد درد، ضد التهابي، ضد باكتريایی، ضد قارچي و آنتي اكسيدانی بوده و با تقويت سيستم ايمنی، تحريک سنتز كلاژن و افزايش اپيتليزاسيون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم می شوند.

کالاندولا با افزایش کلاژن و الاستین باعث بهبود شرایط زخم می شود. آلوئه ورا با دارا بودن ویتامین های A، B1، B2، B6، C، E و فولیک اسید باعث تحریک رشد بافت و بازسازی سلول ها می شود. پروپولیس نیز در مقایسه با تتراسایکلین تاثیرات سریع تری در بهبود بیماری لامپی اسکین در گاوها دارد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.