تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

فصل سرما، و هرآنچه که باید از سرماخوردگی سگ و گربه‌ها بدانید

همزمان با سرد شدن هوا، فصل سرماخوردگی، عطسه، سرفه و آنفولانزا نیز فرارسیده است. اما این تنها مختص ما انسان ها نیستند و ممکن است حیوانات را نیز درگیر کنند. سرماخوردگی در سگ و گربه های خانگی، روش های جلوگیری از آن، سرایت پذیری، و چگونگی مراقبت از حیوان بیمار و کمک به بهبودی آن، از موضوعاتی هستند که در این نوشته قصد داریم به آن بپردازیم.

سرماخوردگی اصطلاح کلی است که ما برای توصیف بیماری های عمدتا ویروسی با علائم مشابه، معمولا از آن استفاده می کنیم؛ تب، آبریزش بینی، چشم های اشک آلود، عطسه، گرفتگی بینی و گلو، سرفه و گلودرد از جمله این علائم هستند.

در این انسان، ویروس مسبب سرماخوردگی معمولا گونه ای به نام راینو ویروس (rhinovirus) است. این ویروس تنها به انسان اختصاص دارد و به ندرت امکان دارد به سگ و گربه ها منقل شود. در مقابل نیز ویروس مسبب سرماخوردگیِ سگ و گربه ها معمولا قادر نیست به انسان سرایت کند.

ویروس‌هایی که در سگ ها، گربه ها  و انسان باعث بروز علائم سرماخوردگی می شوند، یکی نبوده و با یکدیگر فرق دارند

پس ویروس‌هایی که در سگ ها، گربه ها، و انسان باعث بروز این علائم مشابه می شوند، یکی نستند و با یکدیگر فرق دارند. در سگ ها این ویروس عمدتا Canine respiratory coronavirus، Canine adenovirus type 2، Canine parainfluenza virus، و یا Bordetella (kennel cough) است. در گربه ها نیز این ویروس معمولا herpesvirus و یا Calicivirus است.

علائم و نشانگان سرماخوردگی در سگ و گربه

سگ ها و گربه ها دچار سرماخوردگی می شوند و علائم آنها نیز بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی انسان است. ترشحات از بینی، تنفس صدادار و به همراه رطوبت، عطسه، قرمزی و اشک آلود بودن چشم ها، بی‌انرژی بودن، خستگی، خوابیدن بیش از حد و مواردی از این قبیل همگی از جمله این علائم هستند. این علائم حدود 5 الی 10 روز طول می کشند.

درمان در خانه یا مراجعه به دامپزشک

همانند انسان ها، برخی سرماخوردگی های حیوانات نیز در خانه قابل مراقبت و درمان اند و برخی دیگر، نه. برای مراقبت از حیوان در منزل، دقت کنید که همواره مقادیر زیادی آب در دسترس آنها قرار داده باشید. در این دوران توانایی آنها تا حدی مختل شده و در نتیجه کمتر به غذا میل دارند. سعی کنید غذاهای مقوی برای آنها آماده کرده و بر خورد و خوراکشان نظارت داشته باشید تا حیوان دچار ضعف نشود. ترشحات بینی و  چشم آنها را با دستمال یا پد بهداشتی مرتب تمیز کنید. اجازه دهید تا جای ممکن استراحت کنند و فضا را برای آنها گرم و نسبتا مرطوب نگهدارید. اگر چند حیوان خانگی دارید، حیوان بیمار را از بقیه جدا کنید تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

اگر سگ یا گربۀ شما دچار گرفتگی بینی است که تنفس را برایش دشوار می کند، می تواند در نزدیک محل استراحتش یک دستگاه بخور قرار دهید و یا آن را درون قفس قرار داده، یک ظرف آب داغ در بیرون از قفس روبرویش گذاشته و به مدت 15 دقیقه یک پتو بر روی آنها بیندازید و این کار را چند بار در روز تکرار نمایید.

در صورتی که گربه یا سگ به سختی تنفس می کند، دست از خوردن و نوشیدن کشیده، بیش از حد کسل و بی انرژی است، و یا ظاهرا درد دارد، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. گاهی امکان دارد علائم سرماخوردگی مشابه علائم یک بیماری جدی مانند آنفولانزا، آسم یا بیماری های قلبی باشند. چکاپ کامل و به موقع توسط دامپزشک می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بدون صحبت با دامپزشک، از دادن انواع دارو، قرص و شربت به حیوان خودداری کنید

بهترین راهکار برای پیشگیری از سرماخوردگی سگ ها و گربه ها، این است که سعی کنید آنها را از دیگر حیواناتی که احتمال دارد ناقل بیماری باشند دور نگهدارید و تمام واکسیناسیون های دوره‌ای را به موقع و به صورت منظم تحت نظر دامپزشک انجام دهید.

ایمونوپروپوفیت یک داروی خوراکی تقویت کننده سیستم ایمنی بوده که فرموله شده بر پایه عصاره های طبیعی و گیاهی می باشد. ایمونوپروپوفیت با تقویت سیستم ایمنی حیوان در برابر پاتوژن ها سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری ها میشود. این محصول به دلیل دارا بودن عصاره شیرین بیان به کاهش و بهبود التهابات دستگاه تنفسی و ترشحات برونش کمک می کند. 

برای اطلاعات بیشتر داروی تقویت ایمنی ایمونوپروپوفیت اینجا را کلیک کنید