تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

فهرست مطالب

میکروبیوم روده: نقش آن در سلامتی

دانشمندان سال ها پیش با تحلیل و مقایسه ی DNA بیماران مبتلا به بیماری التهابی مزمن روده دریافتند که در قسمتی از دستگاه گوارش که با بیماری درگیر است تعداد نوعی باکتری معمولی و غیر بیماری زا به نام Faecali کاهش نسبی داشته است. آن ها از این مسئله این چنین نتیجه گیری کردند که: احتمالاً این بیماری پیامد میکروب های بیماری زا نیست و به دلیل از بین رفتن میکروب های مفید روده رخ داده است.

بعد تر و با انجام مطالعات گسترده این نظریه ثابت شد و بسیار توسعه یافت. امروزه میدانیم که در دستگاه گوارش پرندگان مجموعه ای از میکروارگانیسم‌ها زندگی میکنند که میکروبیوم روده نام دارند. گروهی از این از میکروارگانیسم‌ها؛ میکروب های مفید و لازم برای سلامت روده و تعادل سیستم ایمنی هستند. این میکروب ها مسئول حفظ سلامت پوشش روده و سدهای دفاعی دستگاه گوارش هستند و جایگاه اکولوژیکی خاصی را در پوشش روده اشغال می‌کنند.

 تصور بر این است که میکروب های مفید با سیستم ایمنی تعامل دارند، میکروب‌های مضر را کنترل می‌کنند، مواد مغذی را برای سلول‌های روده فراهم می‌کنند و فیبر را هضم یا تخمیر می‌کنند تا به عملکرد صحیح لایه مخاطی کمک کنند. ثابت شده که باکتری های مفید دستگاه گوارشی گیرنده های موجود در پوشش روده را به منظور تقویت سیستم ایمنی تحریک می کنند و در کنترل خلق و خو، سلامت روان، میزان بروز بیمارهای خود ایمن، بیماری های درون ریز و حتی بیماری های پوستی نقش دارند.

ترکیب مناسب میکروب‌ها به سلامت کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد، در حالی که میزان اندک باکتری‌های خوب یا حضور بیش از حد باکتری‌های پاتوژن بر ضد سلامت روده عمل می‌کند. بنابر این حفظ تعادل و سلامت میکروبیوم روده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاثیر آنتی بیوتیک ها بر میکروبیوم پرندگان

  یکی از بحث های جالب پیرامون موضوع میکروبیوم روده پرندگان و سلامت گوارشی آن ها؛ معطوف بر استفاده از آنتی بیوتیک ها است. امروزه پروتکل های درمانی برای بسیاری از بیماری ها وابسته به مصرف داروهای ضد میکروبی است، که با توجه به آثار سوء بر سلامت دستگاه گوارش و موضوع مهم مقاومت میکروبی؛ بایستی بازبینی و تا حد ممکن جایگزین شود.

 استفاده از آنتی بیوتیک اگرچه نقش درمانی دارد اما میتواند آثار بسیار مخربی_بعضاً شدیدتر از خود بیماری_ به بار بیاورد. متاسفانه استفاده از این دست داروها باعث بر هم خوردن میکروبیوم گوارشی هم میشود چرا که به صورت انتخابی عمل نمیکنند و تمام میکروارگانیسم ها اعم از مفید و پاتوژن را از بین میبرند.

برای کنترل، پیشگیری و درمان میکروبیوم بر هم خورده چه میتوان کرد؟

بزرگترین لطفی که میتوان در این مورد به پرندگان کرد پیشگیری از به هم خوردن میکروبیوم گوارشی است. به این منظور چندین راه پیش روی ماست:

  • برنامه ی غذایی مشخص و با کیفیت برای پرندگان در نظر بگیریم.
  • شیوه های مدیریتی نوین را در فارم به کار بگیریم.
  • از وارد آمدن هر گونه استرس به طیور جلوگیری کنیم.
  • ایمنی بدن حیوان را در سطح معقول نگه دارید. برای این کار میتوانید از داروی طبیعی ایمونوپروپوفیت بهره بگیرید.
  • تا حد ممکن از مصرف داروهای شیمیایی تاثیرگذار بر تعادل میکروبیوم_به ویژه آنتی بیوتیک ها_ جلوگیری کنید.

اما اگر بر اثر بیماری یا هر علت دیگری این بالانس بر هم خورد؛ برای بازگشت میکروبیوم به حالت اولیه و استاندارد میتوانیم از پروبیوتیک ها استفاده کنیم.

پروبیوتیک ها چه کمکی به تعادل میکروبیوم روده میکنند؟

پروبیوتیک ها شمار معقولی از میکروب های زنده هستند که به عنوان  افزودنی خوراک به بهبود تعادل میکروبی روده کمک میکنند.  پروبیوتیک ها اثر خود را با تنظیم ترکیب میکروبی روده و تعدیل ایمنی ایفا میکنند. پری بیوتیک نیز سوبستراهای تخمیری غیرقابل هضمی هستند که به طور انتخابی ترکیب، رشد و فعالیت میکروبیوم دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. در سین بیوتیک ها مجموعه ای از پروبیوتیک و پری بیوتیک به منظور هم‌افزایی اثر، با یکدیگر ترکیب شده اند.

استفاده از این مکمل ها علاوه بر کاهش نیاز به مصرف داروهای ضدمیکروبی و به طبع مقاومت آنتی بیوتیکی، باکمک به بقا و جایگیری باکتری های مفید در دستگاه گوارش، تحریک انتخابی رشد آن ها و بهبود هضم و جذب مواد به سلامت پرندگان و ارتقاء کیفیت زندگی آن ها کمک میکند.

سین بیوتیک MLC به صورت پودر ترکیبی در دان تولید شده و حاوی کانت بالای باکتری لاکتوباسیلوس کازئی به همراه پری بیوتیک دکستران است. باکتری لاکتوباسیلوس کازئی پس از جایگزینی در دستگاه گوارش، به صورت رقابتی باکتری های پاتوژن را حذف میکند و با تولید اسید لاکتیک از رشد این عوامل جلوگیری میکند. به علاوه کاهش pH دستگاه گوارش به دنبال تولید اسید لاکتیک، باعث فعال سازی آنزیم های گوارشی میشود و جذب ریزمغذی هایی  از جمله ویتامین ها، اسیدهای آمینه و عناصر معدنی مانند روی، فسفر، کلسیم و منگنز را افزایش میدهد و در نتیجه منجر به بهبود ضریب تبدیل غذایی و افزایش وزن گیری می گردد.

برای اطلاعات بیشتر محصول MLC اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول MLC اینجا کلیک کنید.

دکستران موجود در سین بیوتیک MLC در برابر آنزیم های گوارشی و اسیدهای صفراوی و اسید معده مقاوم است به همین دلیل بدون تغییر از دستگاه گوارش عبور میکند و به روده می رسد. در محیط روده فقط باکتری های مفید قادر به تولید آنزیم دکستراناز هستند بنابراین فقط هم همین دسته قادر به استفاده از دکستران می باشند. به دنبال رشد این باکتری ها محیط روده اسیدی شده و همین موجب حذف باکتری های پاتوژن میشود. به علاوه دکستران الیگوساکارید محرک سیستم کمپلمان است و به تقویت سیستم ایمنی همورال کمک می کند.

نتیجه گیری

از آن جا که دستگاه گوارش پرندگان بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر شگرفی دارد؛ حفظ تعادل میکروبیوم روده که اساس سلامت گوارشی و ایمنی بدن است جایگاه به خصوصی در حفظ سلامت و ایمنی پرندگان دارد. در این راستا، انجام امور پیشگیرانه ی مدیریتی، پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک و استفاده از جایگزین های آن از جمله پروبیوتیک، پری بیوتیک و سین بیوتیک ها میتواند نقش موثری داشته باشد.

عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین