تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

راه های مقابله با پاروویروس سگ ها

فهرست مطالب

پاروویروس سگ ها (Canine Parvovirus)

عفونت ویروس پاروو (CPV) نسبتاً بیماری جدیدی است که برای اولین بار در سال 1978 در سگ­ها مشاهده شد. به دلیل شدت بیماری و گسترش سریع آن درجمعیت سگ­ها، به موضوع قابل توجهی تبدیل شده است. احتمال داده می­شود که ویروس سگ­ها از جهش ویروسی از همین خانواده که گربه ­ها را درگیر می­کند (پن­لکوپنی) به وجود آمده است که البته این گفته به اثبات نرسیده است.

ویروس پاروو می­تواند تمامی سگ­ها را درگیرکند اما بیشتر سگ­های واکسینه نشده زیر یک سال در معرض بیماری هستند. توله­ های زیر 5 ماه معمولا درگیری شدیدتری دارند.

راه­های انتقال

مهم­ترین منبع ویروس، مدفوع سگ­های بیمار است. قبل از اینکه علائم بیماری مشاهده شود و همچنین 14 روز بعد از برطرف شدن علائم بیماری ویروس در مدفوع دفع می­شود. بعد از اینکه ویروس وارد بدن شد به روده ­ها منتقل می­شود و به دیواره روده حمله کرده و باعث بروز التهاب می­شود.

برخلاف ویروس­های دیگر، ویروس پاروو در محیط بسیار پایدار بوده و نسبت به حرارت، مواد شوینده، الکل و انواع ضدعفونی کننده­ ها مقاوم است. محلول 1:30 وایتکس این ویروس را از بین می­برد. این ویروس حتی بعد از 3 ماه از محیطی با دمای اتاق که سگ آلوده در آن حضور داشته یافت شده است.

به دلیل مقاومت ویروس، به راحتی از طریق مو و پای سگ و همچنین لباس، کفش و سایر وسایلی که از طریق مدفوع آلوده به ویروس شدند انتقال می­یابد. سگ­ هایی که با ویروس مواجه می­شوند حدود 3 الی 10 روز بعد درگیر بیماری می­شوند.

علائم بالینی

به طور معمول علامت بارز بیماری پاروو اسهال و استفراغ شدید است. اسهال اغلب بوی بسیار شدیدی دارد و ممکن است مقدار زیادی موکوس در آن باشد. اسهال می­تواند به شکل اسهال خونی هم مشاهده شود.

علائم دیگر شامل از بین رفتن اشتها، بی­حالی و تب می­ باشد. توجه داشته باشید ممکن است تمامی علائم ظاهر نشوند اما اسهال و استفراغ معمولاً همیشه رخ می­دهند.

تشخیص

علائم بالینی بیماری پاروو می­تواند با هر بیماری دیگری که باعث اسهال و استفراغ می­شود اشتباه گرفته شود. تائید وجود این بیماری با یافتن آنتی ­ژن ویروس درموفوع و یا آنتی­ بادی ضد ویروس در سرم خون صورت می­گیرد.

معمولاً در تمامی مراکز درمانی دامپزشکی کیت­ هایی برای تشخیص سریع بیماری (rapid kit) وجود دارد که به راحتی می­توان برای تشخیص پاروویروس از آن استفاده کرد. البته ممکن است در موارد نادری با وجود حضور بیماری با پاسخ منفی در این کیت­ ها مواجه شویم.

برای تشخیص و مشاهده وضعیت بیماری اغلب نمونه خون گرفته می­ شود که معمولاً با کاهش گلبول­ های سفید مواجه می­شویم.

پیشگیری

بهترین روش برای پیشگیری، برنامه واکسیناسیون مرتب در 8، 12 و 16 هفتگی سپس یادآور سالانه می­باشد. همچنین پیشنهاد می­شود قبل از واکسیناسیون کامل حیوان، به هیچ عنوان او را به خیابان، پارک و محیط­ هایی که سگ­های دیگری درآن حضور دارند نبرید.

بهتر است کفش­هایتان را دور از دسترس توله­ ها قرار دهید.

درمان

هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس زمانی که حیوان را درگیر می­کند وجود ندارد. با این حال ویروس به طور مستقیم باعث مرگ نمی­شود، بلکه لایه داخلی روده را از بین برده و باعث تخریب برخی عناصرخونی می­شود. آسیب به روده باعث بی­ آبی شدید بدن (dehydration)، از بین رفتن تعادل الکترولیت­ ها و ورود عفونت به خون یا سپتی­سمی (septicemia) می­شود.

اولین اقدام برای درمان تأمین آب و الکترولیت­ های از دست رفته است که از طریق مایع ­درمانی وریدی صورت می­گیرد. در شرایط وخیم انتقال پلاسما انجام می­ شود. آنتی ­بیوتیک­ها و ضد التهاب­ ها برای پیشگیری از وقوع سپتی­سمی تجویزمی­شوند. برای جلوگیری از اسهال و استفراغ هم داروهایی تجویز می­شود.

می­توان برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش تولید آنتی ­بادی علیه این ویروس از داروی صد در صد گیاهی ایمونوپروپوفیت با ترکیبات پروپولیس، اکیناسه و شیرین بیان استفاده کرد تا ضعف به وجود آمده به علت این بیماری از بین رود و بهبودی سریع­تر حاصل شود.

همچنین برای جلوگیری از اسهال و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می­توان از سین بیوتیک MLC، مکمل پروبیوتیک به همراه پری بیوتیک استفاده کرد تا از تاثیرات منفی که ویروس بر دستگاه گوارش می­ گذارد جلوگیری کرد. همچنین این ترکیب باعث جذب بیشتر عناصر معدنی مانند سدیم و پتاسیم شده بنابراین تعادل الکترولیت­ها برقرار می­شود.

عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین