تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

فهرست مطالب

یکی از نشانه های بسیاری از بیماری ها تغییر مدفوع پرنده است. در بسیاری مواقع وقتی پرنده مریض میشود، احتمالاً رنگ، قوام، حجم و تعداد دفعات مدفوع کردن تغییر میکند. یکی از رنگ های نگران کننده برای مدفوع رنگ زرد است. 

در ادامه علت، تشخیص و درمان اسهال زرد پرنده ها را به صورت مفصل بررسی میکنیم.

علت اسهال زرد در پرنده چیست؟

بروز اسهال زرد در پرنده علت های مختلفی دارد. از جمله:

  • برخی مسمومیت ها

خوردن بعضی از مواد سمی که منجر به اختلال در عملکرد کبد و کیسه صفرا می شود، می تواند باعث بروز اسهال زرد در پرنده بشود. گاهی اوقات مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها چنین نتایجی به دنبال دارد.

  • خوردن برخی غذاها

برخی از غذاها مانند هویج تازه، انواع سبزیجات و میوه ها، می توانند رنگ و حتی بافت فضله پرنده را تغییر دهند.

  • بیماری های عفونی

اسهال زرد پرنده ممکن است در نتیجه یک بیماری عفونی رخ بدهد. یکی از معروف ترین بیماری هایی که می تواند منجر به اسهال زرد بشود سالمونلوز است که به نام پاراتیفوئید معروف است. درگیری حاد با این بیماری میتواند منجر به مرگ پرنده بشود.

البته سالمونلا علاوه بر اسهال زرد علائم زیر را هم ایجاد میکند:

  • کاهش وزن
  • تشنگی بیش از حد
  • لنگش
  • دفع زیاد
  • ناتوانی در پرواز
  • کم آبی و مرگ

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند شیوع سالمونلوز را درمان کنند، اما اگر دیدید کبوترهای شما اسهال آبکی دارند و زرد است و ممکن است رگه هایی از خون نیز در آن وجود داشته باشد، باید فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه عامل مدفوع زرد پرنده را تشخیص دهیم؟ 

شما نمیتوانید صرفاً با دیدن رنگ زرد مدفوع به نتیجه خاصی در مورد عامل ایجاد کننده آن برسید. این کار را به عهده دامپزشک بگذارید تا با انجام آزمایش مدفوع و بررسی های بالینی علت دقیق اسهال زرد پرنده شما را پیدا کند.

از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک بپرهیزید. یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزی مقاومت آنتی بیوتیکی است که می تواند تهدیدی برای جان تمام موجودات زنده باشد. یکی از علل مهم بروز مقاومت مصرف خودسرانه و با دوز نادرست آنتی بیوتیک هاست. 

آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص عامل اسهال زرد پرنده

یکی از مفیدترین آزمایشاتی که دامپزشکان می توانند برای تشخیص عامل اسهال زرد پرنده استفاده کنند، آزمایش مدفوع است. این آزمایش نشان میدهد که آیا پنده با انگل داخلی درگیر است یا نه. بعد از این، دامپزشک مدفوع را روی یک محیط مخصوص کشت میدهد و آن را تا چند روز در دمای 37 درجه نگه میدارد. بعد از رشد کافی باکتری، بررسی میکروسکوپی انجام می‌شود تا نوع دقیق باکتری مشخص شود.

در مرحله بعدی میکروبیولوژیست تست آنتی بیوگرام را انجام میدهد. طی این فرآیند برخی از نمونه‌های باکتری روی یک ظرف مخصوص قرار می‌گیرند و دیسک های آنتی‌بیوتیکی کوچکی در سطح آن قرار می‌دهند.

درمان پرنده بر اساس نتیجه تست آنتی بیوگرام انتخاب میشود.

 

بیشتر بدانید
آدنوویروس

آیا مدفوع زرد پرنده قابل درمان است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که علت دقیق اسهال زرد پرنده شما چیست. درمان کاملاً به علت وابسته است. هر عاملی که باعث اسهال زرد بشود (انگل ها، باکتری و مشکلات تغذیه ای) توسط دامپزشک تشخیص داده میشود و بر اساس آن درمان دقیق را انتخاب میکند. 

اگر کبوترهای شما با یک ماده سمی مسموم شده و مدفوع زرد رنگ ناشی از آسیب شدید کبدی باشد ممکن است دامپزشک شما نتواند او را نجات دهد. 

در صورتی که علت اسهال زرد پرنده سالمونلوز باشد، امپزشک شما ضمن تقویت سیستم ایمنی، آنتی بیوتیک تجویز میکند.

بسته به شدت عفونت طول دوره درمان بین 5 تا 10 روز است. اگر پرنده شما بعد از گذشت 2 تا 3 روز کمی بهتر شد، نباید درمان را قطع کنید.

اگر اسهال زرد پرنده در نتیجه آلودگی انگلی بود، بهتر است ضمن مصرف داروهای شیمیایی مورد توصیه دامپزشک، برای پرنده بیمار و پرنده هایی که در مجاورت او زندگی میکنند؛ کوکسی فیت ال مصرف کنید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. 

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید. 

عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین