تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عفونت های پوستی استافیلوکوک مقاوم به آنتی بیوتیک در سگ ها

فهرست مطالب

باکتری استاف چیست؟

باکتری‌های استافیلوکوک سودواینترمدیوس (Staph pseudintermedius) یک سری باکتری هستند که در حالت طبیعی روی پوست سگ ها زندگی میکنند. اما در صورتی که شرایط برای تکثیر آنها فراهم شود، زیاد می شوند و موجب التهاب و عفونت پوستی در سگ می شوند. 

آیا باکتری های پوستی سگ به ما منتقل میشود؟ 

وقتی سگ خود را بغل میکنید، تماس پوستی شما باعث انتقال باکتری بین شما میشود. یعنی هم سگ از شما و هم شما از سگ مقداری باکتری پوستی دریافت میکنید. اگر شما از نظر پوستی سالم باشید و هیچ گونه زخم و التهاب پوستی ای نداشته باشید، باکتریها برای شما مضر نخواهند بود و تنها مدت کوتاهی روی پوستتان زندگی میکنند.

چه چیزی باعث عفونت پوست با باکتری استاف می شود؟

این که مقداری باکتری استاف روی پوست سگ شما وجود داشته باشد طبیعی است اما عفونت با این باکتری، بیماری به شمار می آید. حتی اگر باکتری استاف روی پوست سگ تکثیر شود، اگر پوست زخم یا التهاب نداشته باشد و ایمنی بدن سگ در سطح مناسبی قرار داشته باشد، عفونت ایجاد نمی شود. متاسفانه هر بیماری ای که موجب بروز خارش یا التهاب شود زمینه ساز شکستن سد دفاعی پوست و بروز بیماری های پوستی خواهد بود مانند آلودگی به جرب ها، درماتیت آتوپیک و آلرژی.

نکته مهم آن جاست که اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت را از بین می‌برند، اما اگر التهاب زمینه‌ای کنترل نشود، باکتری استاف مدتی بعد دوباره باعث عفونت میشود. اما وقتی که التهاب کنترل می شود، سد پوستی به حالت عادی باز می گردد یا حداقل بهبود زیادی پیدا می کند. در این صورت اگرچه باکتری های استاف روی پوست زندگی می کنند اما احتمال ایجاد عفونت بسیار کمتر است.

نتیجه بروز باکتری های استاف مقاوم به آنتی بیوتیک در سگ 

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری باعث بروز مقاومت آنتی بیوتیکی میشود. اگر فقط یک باکتری ژن مقاومت کسب کند، از آن به بعد در حضور آنتی بیوتیک زنده میماند و آن را به نسل بعدی خود نیز انتقال میدهد. در این صورت تجویز بیشتر آنتی بیوتیک نه تنها هیچ اثری نخواهد داشت بلکه با کشتن سایر باکتری ها، باکتری مقاوم را به باکتری اصلی پوست سگ شما تبدیل میکند. 

اگر تجویز آنتی بیوتیک قطع شود، با اینکه جمعیت باکتری ها در تعادل می ماند اما ژن مقاومت ایجاد شده از بین نمیرود. اگر آنتی بیوتیک دیگری هم داده شود، باکتری مقاوم جدیدی به وجود می آید. 

در صورتی که سد پوستی دچار اشکال شود، باکتری های استاف مقاوم در پوست سگ؛ عفونت پایدار ایجاد میکنند.

خطر انتقال باکتری مقاوم استاف از سگ به انسان

این که بخوایم کلا در معرض باکتری استاف نباشیم غیر ممکنه چون تمام سگ ها به صورت طبیعی این باکتری رو روی بدنشون دارند. اگر بدن سالمی دارید و سطح ایمنیتون در حد قابل قبولیه نگران انتقال عفونت استافیلوکوکی سگتون نباشید.

با این حال، افراد زیر به مراقبت بیشتری نیاز دارند:

  • کودکان (به ویژه زیر 5 سال)
  • افراد مسن
  • افرادی که بیماری خود ایمنی دارند
  • افرادی که داروهای تضعیف ایمنی مصرف میکنند
  • افرادی که دچار التهاب و زخم پوستی هستند

روش های جلوگیری از گسترش باکتری مقاوم در سگ

برای جلوگیری از گسترش و انتقال باکتری مقاوم موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  1. اگر دچار التهاب پوستی و یا زخم هستید، با سگتان تماس پوستی نداشته باشید و اجازه ندهید ناحیه را لیس بزند.
  2. اگر سگتان دچار عفونت پوستی شد، سگ های دیگری که مسن هستند، سن کمی دارند یا دچار ضعف ایمنی هستند از او دور کنید. 
  3. در صورت امکان هنگام دست زدن به سگ مبتلا به عفونت ناشی از استاف مقاوم، دستکش بپوشید و پس از آن دست های خود را بشویند یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند. 
  4. تمیز کردن سطوح خانه ممکن است به جلوگیری از انتشار باکتری استاف مقاوم کمک کند. برای این کار یک قاشق سفید کننده را در یک لیتر آب حل کنید و برای پاک کردن سطوح استفاده کنید. 
  5. پس از رفع عفونت، سگ ممکن است تا مدت طولانی به باکتری های استاف آلوده باشد به ویژه در نواحی بینی، دهان و مقعد باشد.
بیشتر بدانید
مقاومت ضد میکروبی چه مشکلاتی برای سلامت عمومی به همراه دارد؟
عنوان پیشرفته
ساعت مشاوره در روزهای کاری 8:30 تا 10 | 12 تا 13

مشاوره تخصصی آنلاین