تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

چه غذاهایی به مرغ مینا نباید بدهیم؟

مرغ مینا پرنده ای از دسته سارسانان است و شخصیت باهوش، اجتماعی و برون گرا و دوستانه ای که دارد، آن را به حیوان خانگی ایده آل برای بسیاری از پرنده دوستان تبدیل کرده است. مرغ مینای سخنگو توانایی خاصی در صحبت و تقلید صدای انسان دارد که در میان پرندگان بعد از طوطی خاکستری بهترین است. مرغ مینا پرنده ای نسبتا مقاوم است و به ندرت مریض می شود و اگر به خوبی از آن نگهداری شود 12 تا 25 سال عمر می کند. مرغ مینا جز مرغان مقلد است و منقاری نرم دارد. این پرنده بومی آفریقا، هندوستان، جنوب شرق آسیا و اندونزی است ولی امروزه در اقصی نقاط دنیا پراکنده شده است. در یونان باستان مرغ مینا پرنده ی مخصوص طبقه اشراف تلقی زاست.

مشکلات و بیماری های شایع در مرغ مینا

مینا ها به شدت مستعد بروز مسمومیت و مشکلات کبدی در نتیجه هموکروماتوز یا ذخیره بیش از حد آهن هستند. این مشکل در مرغ مینا در نتیجه میزان بالای آهن در جیره ایجاد می شود و برای پیشگیری از آن لازم است میزان آهن دریافتی در جیره به شدت محدود و کنترل شود.

تغذیه و رژیم غذایی مرغ مینا

در طبیعت, مرغ مینای سخنگو بیشتر از میوه ها تغذیه می کند ولی مرغ مینای معمولی همه چیز خوار است و از میوه، شهد و حشرات نیز تغذیه می کند. طول دستگاه گوارش این پرندگان نسبتا کوتاه است به همین دلیل غذای زیادی میخورند و دفع نسبتا متناوبی دارند. فضولات مرغ مینا معمولا آبکی است. مرغ مینا نیاز به یک جیره متعادل و بالانس شده متشکل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و آب دارد. میناهای در اسارت بهتر است از میکس پلت نسبتا نرمی که 18 درصد پروتئین، 8 درصد چربی و مقدار خیلی خیلی کم آهن دارد استفاده شود. این پلت باید نصف جیره غذایی روزانه آن ها را تشکیل دهد.

مرغ مینا می تواند از میوه هایی نظیر موز شیرین و رسیده، سیب، خرما، انگور، هلو، انبه، پاپایا، پرتقال، آناناس، گلابی، آلو و هندوانه در جیره خود استفاده کند. موز به دلیل قند بالایی که دارد بهتر است درحد تعادل مصرف شود. از میوه های خشک نظیر کشکمش به دلیل آهن بالایی که دارند باید پرهیز شود. هسته میوه ها را حتما جدا کنید. از دادن سبزیجاتی و صیفی جاتی که درصد آهن بالایی دارند مثل اسفناج، لوبیا سبز، نخود سبز، سیب زمینی و بروکلی حتما پرهیز شود. 

از آنجایی که مینا ها توانایی خرد کردن یا جویدن غذای خود را ندارند و آن را درسته می بلعند، بهتر است میوه ها را کوچک و در سایز مناسب خرد کنید. از حشرات مثل کرم، جیرجیرک و غیره می توانید به عنوان مکمل در تغذیه مینا استفاده کنید. اگر مینا ها در فصل تولید مثل هستند می توانید 5 درصد از جیره را به کرم اختصاص دهید و در طول دوره پرورش جوجه ها نیز در اختیار پرنده مادر باشد تا به جوجه ها بدهد. برای شروع روزانه یک چهارم پیمانه پلت مخصوص مینا و یک چهارم پیمانه میوه و سبزیجات در اختیار پرنده قرار دهید و در صورت لزوم مقدار آن را افزایش دهید. در صورتی که خورده نشد مابقی را از جلوی پرنده بردارید تا خراب نشود. مرغ مینا باید همیشه دسترسی به آب تازه داشته باشد. بهتر است از آب جوشیده یا قیلتر شده استفاده شود.