تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

هر آنچه در مورد کم خونی عفونی ماکیان باید بدانید

آنمی (کم خونی) عفونی ماکیان، یک بیماری ویروسی است که در سراسر جهان شیوع دارد. مهم ترین تاثیر این بیماری سرکوب سیستم ایمنی می باشد. علائم بالینی بیماری بیشتر در جوجه های جوان مشاهده می شود و پرنده های با سن بیشتر از 3 یا 4 هفته معمولا علامتی از خود بروز نمی دهند، گرچه در آنها نیز سرکوب سیستم ایمنی مشاهده می شود. تلفات ناشی از این بیماری معمولا 5 تا 10% است ولی در صورت وجود بیماری های همزمان و یا مدیریت ضعیف می تواند تا 60% نیز برسد.

makiandampars - chicken infectious anemia

علائم بالینی کم خونی عفونی ماکیان

  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • کم خونی
  • کاهش سلول های خونی در آزمایش خون
  • رنگ پریدگی
  • کاهش وزن گیری
  • افزایش تلفات به دلیل عفونت های ثانویه

ضایعات کالبدگشایی کم خونی عفونی ماکیان

  • تحلیل تیموس و بورس فابریسیوس
  • مغز استخوان زرد یا رنگ پریده
  • خون ریزی در پوست یا زیر آن، در عضلات و سایر ارگان ها
  • مشاهده ضایعات مرتبط با عفونت های ثانویه

تشخیص کم خونی عفونی ماکیان

برای تشخیص می توان از آزمایش خون کمک گرفت که در صورت عفونت با ویروس آنمی عفونی، کاهش هماتوکریت مشاهده می شود. هم چنین می توان نوکلئیک اسید ویروس را در لنفوسیت های خون با  PCR تشخیص داد.

پیشگیری و درمان کم خونی عفونی ماکیان

از آنجاییکه این بیماری انتقال عمودی دارد، بنابراین واکسیناسیون گله مادر به منظور کنترل و پیشگیری بیماری انجام می پذیرد.

این بیماری نیز مانند سایر بیماری های ویروسی درمان اختصاصی نداشته و تنها برای پیشگیری از عفونت های ثانویه باکتریایی، آنتی بیوتیک تراپی انجام می شود.

با توجه به این موضوع که این بیماری منجر به سرکوب سیستم ایمنی می شود، بنابراین پاسخ مناسبی نسبت به واکسیناسیون شکل نمی گیرد و حساسیت گله نسبت به انواع عفونت ها افزایش می یابد و باعث کاهش عملکرد تولیدی گله و حتی افزایش تلفات می گردد و خسارات اقتصادی زیادی به بار می آورد. بنابراین جهت تقویت ایمنی طیور و بهبود پاسخ به واکسیناسیون می توان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل (اکیناسه) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. سرخارگل (اکیناسه) نیز دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند. این گیاه از طریق فعالسازی ماکروفاژ ها، لوکوسیت های پلی مورفونوکلئار و سلول های کشنده طبیعی (NK cells) و افزایش فاگوسیتوز، باعث تحریک و تقویت پاسخ ایمنی می شود. هم چنین محرک و تنظیم کننده سیستم کمپلمان می باشد . بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و از رخداد عفونت های ثانویه نیز جلوگیری می کند. به علاوه، دفع و انتشار ویروس را هم کاهش داده و جلوی شیوع بیشتر بیماری را می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.