تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

هرپس ویروس در گربه؛ علائم بالینی، پیشگیری و درمان

هرپس ویروس چیست؟

عفونت هرپس ویروس (Herpes virus) در گربه ها، یک بیماری عفونی ویروسی بوده و توسط ویروس هرپس تیپ 1 (FHV-1) ایجاد می شود. گربه های جوان بخصوص آن ها که در محیط هایی با تعداد بالای گربه هستند، بیشتر مستعد ابتلا به هرپس ویروس هستند ولی عفونت می تواند در تمامی سنین رخ دهد.

هرپس ویروس دلیل اصلی بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی (upper respiratory disease) و همچنین علت رایجی در ایجاد التهاب ملتحمه (conjunctivitis) می باشد.

دوره کمون بیماری و ظهور علائم بالینی بین 2 تا 5 روز بوده و گربه می تواند در این دوره نیز ویروس را انتقال دهد. تمامی گربه هایی که درگیر عفونت هرپس ویروس شدند، ناقل ویروس می شوند؛ در برخی گربه ها ویروس نهفته می شود و در شرایطی مانند استرس و ضعف سیستم ایمنی، ویروس فعال شده و باعث ایجاد علائم بیماری می شود.

انتقال

هرپس ویروس از طریق تماس مستقیم به واسطه ذرات ویروس منتقل می شود و در بزاق، ترشحات چشم ها و بینی گربه بیمار گسترش می یابد. همچنین ویروس می تواند بر روی وسایل و لباس ها مدتی زنده بماند و در صورت تماس مستقیم گربه با آن ها، ایجاد آلودگی کند.

علائم بالینی

علائم بالینی در هرپس ویروس شامل علائم تنفسی و چشمی می باشد. علائم تنفسی شامل عطسه، ترشحات بینی و خس خس کردن و علائم چشمی شامل التهاب ملتحمه، کراتیت (التهاب قرنیه) و ترشحات شفاف و یا چرکی از چشم است.

بسته به سن و وضعیت سلامتی حیوان، علائم می تواند ملایم تا شدید باشد. گربه های جوان، دارای نقص ایمنی و یا عفونت همزمان دچار علائم شدیدتری می شوند. همچنین بچه گربه هایی که از عفونت هرپس ویروس بهبود یافته اند، می توانند ناقل ویروس شوند و ایجاد آلودگی کنند.

پیشگیری

واکسن های تجاری موجود، دارای سویه هرپس ویروس بوده و می تواند احتمال ایجاد بیماری، شدت علائم و طول دوره بیماری را کاهش دهد

درمان

بر اساس علائم بالینی می توان عفونت هرپس ویروس را به صورت علامتی درمان کرد. در صورت درگیر شدن چشم ها می توان از داروهای موضعی استفاده کرد. لازم به ذکر است در صورت ایجاد زخم قرنیه، درمان آن بسیار حائز اهمیت بوده تا آسیب دائمی به چشم وارد نشود.

معمولأ برای جلوگیری از عفونت ثانویه، بخصوص در بچه گربه ها، دامپزشک ها آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

در گربه هایی که علائم احتقان تنفسی دارند، می توان با افزایش رطوبت محیط مانند حمام دارای بخار به مدت 10 الی 15 دقیقه به مدت چند بار در روز، به بهبود آن ها کمک کرد.

از آنجایی که در عفونت هرپس ویروس با ایجاد علائم تنفسی گربه ها حس بویایی خود، در نتیجه اشتهای خود را از دست می دهند، استفاده از غذای کنسروی خوش طعم با بوی زیاد پیشنهاد می شود.

در صورت دهیدراتاسیون و ضعف حیوان ممکن است نیاز به مابع درمانی باشد. با مراجعه به دامپزشک علائم دقیق بیماری بررسی می شود و درمان صورت می گیرد.

همچنین با توجه به شدت علائم در صورت ضعف سیستم ایمنی، می توان از محصول کاملا گیاهی ایمونواکینامول (Immuno Echinamol) استفاده کرد. این محصول با ترکیبات عصاره گیاه اکیناسه و آویشن باغی، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، دارای خواص موکولیتیک بوده و سبب روان شدن ترشحات تنفسی، باعث باز شدن بینی، نای و برونش ها، راحتی تنفس و در نتیجه بهبود علائم تنفسی می شود.

برای اطلاعات بیشتر داروی تقویت سیستم تنفسی ایمونواکینامول اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.