تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بیماری نیوکاسل چیست؟

بیماری نیوکاسل (Newcastle Disease) یا ND یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار و کشنده است که دستگاه تنفسی، عصبی و گوارشی طیور را درگیر می کند. بیماری نیوکاسل توسط پارامیکسو ویروس تیپ 1 (Paramyxovirus Type1) ایجاد می شود.

ویروس نیوکاسل در انسان، می تواند باعث التهاب ملتحمه و عفونت چشم در افرادی که در تماس با طیور آلوده هستند، بشود. ولی انتقال فرد به فرد تا کنون گزارش نشده است.

انتقال ویروس

راه اصلی انتقال ویروس بیماری نیوکاسل از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده می باشد. پرندگان مبتلا ویروس را از طریق فضولات و ترشحات بدن دفع و محیط را آلوده می کنند. ویروس می تواند چندین روز در بستر، آب، غذا، تخم مرغ، خاک و پرها زنده بماند. ویروس نیوکاسل به سرعت می تواند در فضای بسته مرغداری ها گسترش یابد و پرندگان را آلوده کند.

علائم بالینی نیوکاسل

علائم بالینی در بیماری نیوکاسل بسته به گونه میزبان، وضعیت سیستم ایمنی و سویه ویروس می تواند متفاوت باشد. همچنین سن طیور در میزان درگیری تاثیر گذار است؛ هرچه سن طیور کمتر باشد حساسیت و میزان درگیری بیشتر است. از بین گونه پرندگان مرغ ها نسبت به ویروس نیوکاسل بسیار حساس بوده و بوقلمون ها و کبوترها حساسیت کمتری دارند. غازها و اردک ها نسبت به بیماری مقاوم هستند اما می توانند آلوده شوند و ویروس را منتقل کنند. برخی علائم بالینی بیماری نیوکاسل به شرح زیر می باشد:

  • عطسه
  • تنفس با دهان باز
  • بی حالی
  • لرزش عضلانی
  • کاهش تخم مرغ
  • فلجی
  • اسهال
  • مرگ ناگهانی
  • پیچ خوردن گردن

علائم کالبدگشایی

ضایعات معمول کالبدگشایی در بیماری نیوکاسل شامل حضور موکوس در نای و برخی اوقات خونریزی در پیش معده و روده و پلاک های نکروتیک در روده و سکال تونسیل ها می باشد. این علائم ممکن است در بیماری های دیگر هم مشاهده شود و اختصاصی بیماری نیوکاسل نیست. برای تشخیص بیماری نیازمند آزمایشات تکمیلی هستیم.

پیشگیری

رویکرد اصلی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل، رعایت مسائل بهداشتی و برنامه واکسیناسیون می باشد. رعایت بهداشت شامل مواردی مانند تمیزی، ضد عفونی و جلوگیری از ورود پرنده های وحشی به فارم می باشد. واکسیناسیون علیه ویروس بیماری نیوکاسل باعث ایجاد ایمنی علیه عفونت و تکثیر ویروس می شود. در حقیقت واکسن نیوکاسل از ایجاد پیامدهای حاد بیماری جلوگیری می کند ولی تکثیر ویروس و دفع آن همچنان می تواند رخ دهد.

از جمله راه های پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در کنار واکسیناسیون، استفاده از داروی صد در صد طبیعی ایمونوپروپوفیت (Immuno propophyt) می باشد. ایمونوپروپوفیت برپایه ترکیبات موثره عصاره های گیاهان اکیناسه، شیرین بیان و عصاره پروپولیس فرموله شده است. ایمونوپروپوفیت با تقویت سیستم ایمنی همورال و ایمنی سلولی سبب مقاومت بدن در برابر ویروس و بهبود پاسخ های ایمنی نسبت به واکسیناسیون می شود. ایمونوپروپوفیت همچنین از دفع (شدینگ) ویروس در پرندگان مبتلا به نیوکاسل جلوگیری کرده و از این رو در پیشگیری از انتشار ویروس در سطح گله موثر است. داروی ایمونوپروپوفیت بدلیل دارا بودن عصاره شیرین بیان در پیشگیری و بهبود زخم های گوارشی ناشی از ویروس نیز موثر است از این رو به بازگشت پرنده به وزن و عملکرد نرمال کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر داروی تقویت سیستم ایمنی ایمونوپروپوفیت اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.