تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نگاهی بر مضرات مایکوتوکسین برای طیور

مایکوتوکسین ها ترکیبات ثانویه ای هستند که توسط قارچ ها ساخته می شوند و می توانند خوراک طیور را آلوده کرده و مشکلات جدی برای سلامت آنها به وجود بیاورند. بیماری ای که توسط مایکوتوکسین ها در طیور ایجاد می شود مایکوتوکسیکوز (Mycotoxicosis) نام دارد. اثرات مایکوتوکسین ها در طیور بسته به عواملی مانند عفونت همزمان با چند نوع مایکوتوکسین، مقدار مصرف شده، طول دوره مصرف، سن، گونه، استرس، تغذیه و وضعیت سیستم ایمنی متغیر است و می تواند منجر به مایکوتوکسیکوز حاد یا مزمن شود.makiandampars - mycotoxins in poultry

مایکوتوکسیکوز مزمن می تواند انواع اختلالات ایمنی، فیزیولوژیک و متابولیک را در طیور ایجاد کند و عملکرد تولیدی آنها را کاهش دهد. در حالی که فرم حاد آن منجر به بیماری شدید و حتی تلفات بالا در گله می شود.

از جمله مهم ترین آسیب هایی که مایکوتوکسین ها در طیور ایجاد می کنند آسیب شدید به کبد و کلیه و سرکوب ایمنی است.

مایکوتوکسین ها می توانند باعث اختلال در عملکرد  و تولید پروتئین در کبد شوند و در مقادیر بالاتر می توانند به سلول های کبدی آسیب برسانند و باعث مرگ این سلول ها شوند. برای درمان ضایعات کبدی ناشی از این بیماری می توان از محصول کاملا گیاهی هپامارین استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره گیاه خار مریم (سیلیمارین) است. سیلیمارین از طریق خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود ضایعات ناشی از مایکوتوکسین ها در کبد را کاهش می دهد و هم چنین با پایدار کردن غشای سلول های کبدی، جلوی ورود مایکوتوکسین به آنها را می گیرد. به علاوه  سیلیمارین از فیبروز و سیروز کبدی هم جلوگیری می کند و به بازسازی و ترمیم سلول های کبدی کمک می کند و  باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

برخی مایکوتوکسین ها مثل اکراتوکسین ها (Ochratoxin) هم می توانند اختلالاتی در عملکرد تصفیه کلیوی و تشکیل ادرار به وجود بیاورند. بنابراین برای درمان این اختلالات هم می توان از محصول صد در صد گیاهی لاوارن استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره گیاه گزنه است. گیاه گزنه سرشار از ویتامین C و آهن است و در نتیجه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود از کلیه ها محافظت می کند. هم چنین باعث افزایش حجم و جریان ادرار شده و به دفع سریع تر مایکوتوکسین ها از بدن کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

هم چنین مایکوتوکسین ها می توانند منجر به تحلیل بورس فابریسیوس و کاهش تعداد گلبول های سفید خون و در نتیجه ضعف سیستم ایمنی شوند. شاید ضعف سیستم ایمنی در طیور به راحتی قابل ردیابی و تشخیص نباشد اما می تواند مشکلات فراوانی از قبیل درگیری های مکرر گله با انواع بیماری ها و عفونت ها، عدم پاسخ مناسب به واکسن ها و … به وجود آورد. بنابراین به منظور تقویت ایمنی می توان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. . گیاه سرخارگل هم دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی، ضد ویروس و ضد التهاب است. همچنین باعث تحریک ایمنی اختصاصی وابسته به سلول می شود و با افزایش عملکرد لنفوسیت های T و سایر گلبول های سفید و افزایش سنتز اینترفرون ها سبب بهبود فعالیت ایمنی می گردد.  بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و از ابتلای مکرر به بیماری ها جلوگیری کرده و باعث بهبود پاسخ به واکسیناسیون در پرندگانی که خوراک آلوده به مایکوتوکسین مصرف کرده اند می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

علائم بالینی

  • بی اشتهایی
  • افزایش مصرف آب
  • اسهال
  • سیاه شدن تاج و نوک و پا
  • کاهش تولید و کیفیت تخم مرغ
  • زخم های دهانی
  • کاهش وزن و اختلال در رشد
  • پر های نامرتبmakiandampars - oral lesions in poultry mycotoxicosis

تشخیص

تشخیص این عارضه از طریق تاریخچه و علائم بالینی و مشاهده کپک در خوراک ممکن است. هم چنین می توان خوراک را برای آنالیز مقدار و نوع مایکوتوکسین به آزمایشگاه فرستاد اما از آنجاییکه مایکوتوکسین ها به صورت یکنواخت همه جای خوراک وجود ندارند باید چندتا نمونه از قسمت های مختلف تهیه کرد. هم چنین بررسی ضایعات پس از مرگ هم می تواند به تشخیص کمک کند.

پیشگیری

  • استفاده از خوراک با کیفیت عاری از هرگونه کپک و مایکوتوکسین
  • مدیریت صحیح و جلوگیری از رشد و تشکیل مایکوتوکسین ها در زمان تهیه خوراک، انتقال و ذخیره

درمان

برای درمان اولین اقدام حذف غذای آلوده و استفاده از خوراک جدید و با کیفیت است. سپس باید سایر مشکلات و علائم ایجاد شده در طیور را درمان کرد که برای این منظور می توان از دارو های معرفی شده استفاده نمود. هم چنین می توان از ویتامین ها و مواد معدنی و آمینو اسید ها کمک گرفت.