تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مراقبت از اسب ها در فصل سرما

زمستان و فصل سرما می تواند مشکلات سلامتی متعددی برای اسب ها ایجاد نماید. با این حال می تواند با انجام برخی اقدامات و رعایت برخی نکات، اسب ها را برای فصل سرما آماده کرده و از بسیاری از این مشکلات جلوگیری نمود.

موارد زیر ملاحظاتی هستند که در فصل سرما برای نگهداری از اسب اهمیت دارند و باید مورد توجه قرار گیرند:

  • سرپناه
  • پتوکشی و اندود
  • دسترسی به آب
  • مراقبت از سم ها
  • هوای محیط
  • ورزش و فعالیت
  • شاخص وضعیت بدنی
  • نیازهای غذایی
  • مراقبت های سلامتی

makiandampars - horse

سرپناه

فراهم بودن سرپناه در تمام طول سال برای اسب، مسئلۀ بسیار مهمی است. این اهمیت در زمستان و فصل سرما، دوچندان می شود. در صورتی که اسب طی سال بیرون زندگی می کند، یک اتاقک سه طرفۀ ساده می تواند حیوان را از باد، برف و باران و.. حفظ نماید.

پتوکشی و اندود

پوست اسب ها به طور طبیعی برای آنها مانند یک پتو عمل کرده و آنها را از سرما حف می نماید. با شروع فصل سرما و کاهش تابش نور خورشید، موهای زمستانۀ اسب که ضخیم تر هستند، در سطح پوست می رویند و با حبس هوا و حرارت، باعث گرم ماندن حیوان می شود. در صورتی که این پوشش طبیعی خیس یا گلی شود، این می تواند باعث شود توانایی گرمایشی این پوشش طبیعی  به شدت کاهش یافته و اسب در  برابر سرما آسیب پذیر شود. پتوکشی بدن اسب در فصل سرما می تواند از پوشش اسب محافظت نموده و به حفظ گرمای بدن حیوان کمک کند. هرچند ممکن است تمام اسب ها به این کار احتیاج نداشته باشند. پتوکشی معمولا در مواقع زیر مفید است:

  • سرپناهی در دسترس نباشد.
  • احتمال خیس شدن اسب وجود داشته باشد.
  • موهای زمستانی اسب کوتاه شده باشند.
  • برای اسب های خیلی جوان یا خیلی پیر
  • برای اسب هایی که با هوای خیلی سرد سازگار نیستند.
  • اسب های با شاخص وضعیت بدنی 3 یا کمتر

makiandampars - horse

دسترسی به آب

زمستان زمانی است که هیدراته نگهداشتن حیوانات اهمیت بسیار بالایی دارد. در تابستان، اسب ها قادرند 60 تا 80 درصد رطوبت و آب موردنیاز خود را از طریق گیاهان تامین کنند. اما در هنگام زمستان رطوبت علف های چراگاه به 15 درصد کاهش پیدا می کند. این بدین معناست که لازم است در طول زمستان اسب مستقیما آب بیشتری بنوشد تا آی لازم بدنش تامین شود.

یک اسب به طور معمول روزانه به 10-12 گالن آب احتیاج دارد. برای جلوگیری از کولیک، هیدراته ماندن در فصول سرد بسیار اهمیت دارد. مصرف آب کافی باعث بهبود هضم غذا و به دنبال آن جلوگیری از یبوست و مشکلات دفع می گردد.

می توان به کمک راهکارهای زیر، اسب ها را به نوشیدن آب بیشتر در فصل سرما ترغیب نمود:

  • ولرم نگهداشتن دمای آب مصرفی
  • افزایش مصرف نمک – اسب ها روزانه به مصرف 1 تا 2 انس نمک احتیاج دارند.
  • تمیز کردن سطل های آب و عوض کردن مدام آب آنها

محیط

در موقع برف شدید یا یخ زدگی، بهتر است که تمام اسب ها به داخل آورده شوند تا از سرماخوردگی یا آسیب دیدن آنها جلوگیری شود. در مواقع لزوم، ریختن شن بر روی معابر می تواند از لغزندگی جلوگیری کند. هرچند باید توجه داشت شن وارد محل غذاخوری اسب ها نشود؛ چرا که می تواند باعث کولیک شود.

ورزش و فعالیت بدنی

با رعایت یک سری نکات، اسب ها می توانند بدون آسیب دیدگی و بیماری، در فصول سرد همچنان به فعالیت ادامه دهند. در طول زمستان، اسب ها مدت زمان بیشتری بسته اند و این کمبود حرکت و ایستادن بیش از حد، باعث تورم پایین پاهای آنها (stocking up) می گردد. انجام فعالیت روزانه و ورزش، می تواند از بروز این عارضه پیشگیری کند.

توجه داشته باشید که پس از فعالیت نیز به دقت بدن اسب سرد شود. بدن اسب پس از فعالیت گرم و مرطوب است، و در صورتی که بدون سرد کردن و با همین شرایط در اصطبل قرار گیرد، ممکن است باعث بیماری اسب گردد.

مراقبت از سم ها

مراقبت از سم های اسب اهمیت زیادی در حفظ سلامتی حیوان دارد. در زمستان، سم اسب ها معمولا کندتر رشد می کند. کوتاه کردن آنها باید هر 6-12 هفته انجام شود. همچنین باید سم ها روزانه چک شوند تا در صورت وجود هرگونه ناهنجاری، به آنها رسیدگی شود. در طول فصل سرما، به دلیل وجود برف و یخ بر روی زمین، اسب ها بیشتر مستعد آسیب دیدن سم ها هستند. کبودی کف پا به دلیل سرمای زمین نیز عارضۀ شایعی میان اسب ها در زمستان است.

makiandampars - horse

شاخص وضعیت بدنی

موهای زخیم و بلند زمستانی اسب می توانند مانع این شوند که لاغر شدن اسب نمایان شود. در نتیجه، این موضوع بسیار مهم است که در طول زمستان به وضعیت بدن اسب ها توجه نمود. قفسۀ سینه اسب را برای وجود هرگونه علامت کاهش وزن، به طور مدام لمس و چک کنید. در صورتی که هرگونه نگرانی ای درمورد وزن اسب وجود دارد، دامپزشک می تواند با معاینه و آزمایش، آن را بررسی نماید.

نیازهای غذایی

باید نیازهای غذایی اسب در طول زمستان مورد توجه قرار گیرند. هضم علوفه، راهی است که بدن اسب به واسطۀ آن گرما تولید کرده و کمک می کند تا دمای بدن حیوان حفظ شود. علاوه بر علوفه، اسب به مصرف گیاهان و میوه های دیگر و در صورت لزوم مکمل های غذایی نیز احتیاج دارد.

ایمونوپروپوفیت محلول خوراکی صد در صد طبیعی تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد. این محصول قابل استفاده در اسب بوده و به صورت محلول در آب آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرد. ایمونوپروپوفیت حاوی عصاره های استاندارد شده گیاهانی نظیر سرخارگل (اکیناسه)، شیرین بیان و عصاره پروپولیس می باشد. این محصول با بهره گیری از خواص این عصاره های طبیعی سبب تنظیم عملکرد و تقویت سیستم ایمنی در مقابله با پاتوژن ها شده و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می گردد. این محصول همچنین به دلیل دارا بودن عصاره شیرین بیان به کاهش التهابات دستگاه تنفسی کمک کرده و از بروز زخم های گوارشی نیز جلوگیری می کند.

makiandampars - horse