تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

شکستگی استخوان در سگ و گربه

درست مانند انسان ها، شکستگی استخوان در حیوانات خانگی نیز ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف اتفاق بیفتد و در صورت عدم تشخیص به موقع و رسیدگی، باعث درد، محدود شدن توانایی حرکتی، عفونت، و تحلیل رفتگی استخوان شود.

صاحبان سگ و گربه باید با انواع مختلف شکستگی استخوان، علائم و نشانگان هریک و موثرترین راهکارهای درمانی آنها آشنا باشند.

makiandampars - fracture

علل

اکثر شکستگی های استخوان حیوانات خانگی به دلیل حوادث و سوانح است. مسائلی مانند تصادف، افتادن از ارتفاع، گیر کردن میان لوازم، و یا درگیری با دیگر حیوانات نیز می تواند باعث بروز شکستگی دست و پا یا دیگر استخوان های بدن حیوان شود.

برخی بیماری ها نیز ممکن است حیوان را در وضعیتی قرار دهند که بیشتر مستعد شکستگی باشد؛ مانند تحلیل رفتگی استخوان تحت تاثیر ورم استخوان و مفصل، عفونت های استخوانی، و سرطان مغز استخوان.

انواع شکستگی

یک تفاوت اساسی در انواع شکستگی ها، این است که آیا استخوان به صورت کامل شکسته است یا نه. در وضعیت هایی مانند شکستگی ترکه ای یا مو برداشتن، بخشی از استخوان ترک خورده یا خم می شود؛ اما در شکستگی کامل، استخوان به صورت کامل آسیب دیده و دو یا چند تکه می شود.

دامپزشکان و متخصصان شکستگی ها را بر اساس وضعیت استخوان های شکسته شده دسته بندی می کنند. در یک شکستگی عرضی، استخوان در وضعیت طبیعی خود دو تکه می شود؛ اما در شکستگیِ از نوع خرد شدن، استخوان تخت تاثیر فشار چندتکه و به قطعات کوچک و بزرگ تبدیل می شود. در شکستگی از نوع باز نیز استخوانِ آسیب دیده از پوست بیرون می زند.

makiandampars - fracture

علائم و نشانگان

شکستگی استخوان در حیوانات خانگی باعث درد زیادی می شود. حیوان معمولا سعی می کند از دست یا پای آسیب دیده را بالا بگیرد و کمتر از آن استفاده کند که این به صورت لنگش بروز پیدا می کند. عضو آسیب دیده ممکن است متورم شود و یا در وضعیت یا زاویۀ غیرطبیعی قرار گیرد.

با اینکه شکستگی به بررسی توسط دامپزشک متخصص و دریافت خدمات درمانی مناسب نیاز دارد، شما می توانید با انجام برخی اقدامات، تا زمان مراجعه به دامپزشک، از وخامت وضعیت آسیب دیدگیِ حیوان جلوگیری نمایید. در صورتی که آسیب دیدگی با زخم و خونریزی همراه است، پیش از هرچیز محل آن را ضدعفونی کرده و با استفاده از باند تمیز خون ریزی را بند بیاورید و زخم را ببندید. دقت داشته باشید که به محل آسیب دیدگی فشار وارد نشود؛ زیرا می تواند باعث درد شدید حیوان و یا وخامت بیشتر آسیب دیدگی شود.

گزینه های درمانی

دامپزشک پس از ویزیت حیوان، معمولا با استفاده از عکس برداری با اشعۀ x و یا دیگر روش های تصویربرداری، به بررسی محل، وضعیت و شدت آسیب و شکستگی می پردازد. ممکن است در صورت وخامت وضعیت، به حیوان آرابخش نیز تزریق شود.

بسته به شدت و محل شکستگی، اندازه و وزن حیوان، وضعیت سلامتی و میزان فعالیت، روش درمان نیز متفاوت است. بسیاری از شکستگی های نه چندان شدید، تنها با استفاده از یک آتل و گذشت زمان برای جوش خوردن مجدد استخوان، بهبود می یابند.

شکستگی های پیچیده تر شدید، معمولا برای بهبود به عمل جراحی احتیاج دارند. در این حالت، دامپزشک ممکن است روش ترمیم داخلی یا خارجی را پیشنهاد دهد. در روش ترمیم داخلی، دامپزشک با استفاده از پلت های فلزی و پیچ، تکه های استخوان را به یکدیگر متصل می کند. در روش ترمیم خارجی، بخش های استخوان با استفاده از میخ، به میله های خارجی متصل شده و در وضعیت مدنظر قرار می گیرد.

makiandampars - fracture

دورۀ نقاهت

پس از دریافت خدمات درمانی، دامپزشک معمولا برای حیوان داروهای ضددرد، آنتی بیوتیک و داروهایی برای بهبود استخوان سازی تجویز کرده و توصیه می کند که حیوان از فعالیت های بدنی شدید دوری کرده و تا حد ممکن استراحت نماید. سعی کنید داروهای حیوان به موقع داده شود و محل آسیب دیدگی در وضعیت مناسبی قرار گیرد. همچنین ممکن است لازم باشد تا طی شدن روند بهبودی، چنیدین بار مجددا به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت شکستگی چک شود.