تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

رین رات در اسب ها و درمان آن

رین رات یک عفونت پوستی شدید در اسب هاست که منجر به زخم و دلمه و ضایعات پوستی می شود. این ضایعات معمولا در پشت و کفل اسب دیده می شوند اما می توانند در سرتاسر پوست بدن نیز پخش شوند.

makiandampars - rain rot in horses

عامل ایجاد کننده رین رات

عامل رین رات باکتری درماتوفیلوس کنگولنسیس (Dermatophilus congolensis) می باشد. این باکتری خصوصیاتی شبیه به قارچ ها دارد و در خاک، به خصوص خاک های مرطوب و اطراف رودخانه ها و نهر ها، مشاهده می شود.

رین رات به شدت مسری است و می تواند بین اسب ها منتقل شود.

عوامل مستعد کننده رین رات

اسب هایی که به مدت طولانی در یک محیط مرطوب بودند و سطح پوست آنها دائما خیس بوده، موجب نرم و آسیب پذیر شدن پوست می شود، در نتیجه باکتری ها به راحتی می توانند به لایه سطحی پوست تهاجم داده و عفونت ایجاد کنند. بنابراین عدم رعایت بهداشت در اصطبل و تحریک پوستی ناشی از عوامل مختلف می توانند اسب را مستعد رین رات کنند.

علائم بالینی رین رات                

درموارد خفیف فقط تعدادی زخم و دلمه مسطح و موهای به هم گره خورده دیده می شود و در صورتیکه این زخم ها و دلمه ها برداشته شوند، پوست زیر آن خیس و مرطوب است. در موارد شدید تر پوشش پشت و کفل حیوان سفت و دردناک شده و پر از دلمه های به هم چسبیده است. برداشتن این دلمه ها برای اسب دردناک است و به جای آن پوست تازه و بی مو باقی می ماند.

در صورتیکه این عفونت قسمت های پایینی اندام های حرکتی را درگیر کند، تب لجن (mud fever) نامیده می شود و زخم و دلمه های مشابه آنچه گفته شد به خصوص در پشت مفصل انگشتان دیده می شود و اندام حرکتی متورم می شود. این عارضه به ندرت صورت را درگیر می کند.

پیشگیری و درمان رین رات

با رعایت بهداشت اصطبل، کاهش رطوبت، خشک و سالم نگه داشتن پوست اسب می توان از رین رات پیشگیری نمود.

برای درمان باید تا جایی که ممکن است دلمه ها را با ملایمت برداشت و زخم ها را تمیز و ضد عفونی کرد. برای درمان سریع تر و ضد عفونی کردن زخم ها و ضایعات می توان از اسپری کاملا طبیعی ساناورا استفاده نمود. این اسپری، حاوی عصاره گیاهان کالاندولا و آلوئه ورا و عصاره پروپولیس می باشد. این ترکیبات داراي خواص گسترده ضد درد، ضد التهابي، ضد باكتريایی، ضد قارچي و آنتي اكسيدانی بوده و با تقويت سيستم ايمنی، تحريک سنتز كلاژن و افزايش اپيتليزاسيون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم و درمان عفونت می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.