تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

رپورتاژ محصول کوکسی فیت و کوکسی فیت ال

بیماری کوکسیدیوز

کوکسیدیوز شایع ترین و زیان بارترین بیماری در صنعت طیور است که توسط انگل پروتوزوآی درون سلولی اجباری متعلق به جنس آیمریا ایجاد می شود. آیمریا موجب بروز بیماری کوکسیدیوز در تمامی مهره داران از جمله دام و طیور شده و سلامت، بازدهی و تولید آن ها را به مخاطره می اندازد. کوکسیدیوز می تواند به دو صورت حاد و مزمن آسیب ایجاد کند و یا زمینه را برای بیماری های ثانویه فراهم کند. این انگل در سلول های اپیتلیال روده حیوان تکثیر شده و سبب آسیب به بافت اپیتلیال روده و درنتیجه اختلال در هضم و جذب مواد غذایی، اسهال، خونریزی، افزایش ابتلا به سایر عوامل عفونی و تلف شدن حیوان می شود. تا کنون بیش از 7 گونه آیمریا در گونه مرغ شناسایی شده است که در میان آن ها دو گونه آیمریا تنلا و آیمریا نکاتریکس بیماری زا ترین بوده و گونه های آیمریا آسرولینا، آیمریا ماگزیما و آیمریا تنلا شایع ترین هستند. این 7 گونه سالانه موجب بروز بیماری با حدت های مختلف در بیش از 60 میلیارد مرغ می شوند. به تازگی سه گونه جدید آیمریا لاتا، آیمریا ناگامبی و آیمریا زاریا نیز در مرغ شناسایی و از نظر خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی تایید شده اند. هر سه گونه جدید بر پارامترهای تولید و عملکرد طیور اثر منفی داشته و واکسن های زنده موجود در کنترل این گونه ها ناکارآمد هستند.

سیر تکاملی و اپیدمیولوژی

آیمریا دارای سیر تکاملی مستقیم است و میزبان واسط ندارد. گونه های آیمریا دارای میزبان اختصاصی  هستند و تنها در گونه ی میزبان خود عفونت ایجاد می کنند. چرخه زندگی گونه های آیمریا  با بلع اووسیست های اسپوروله شده و عفونی توسط میزبان آغاز می شود و شامل سه مرحله عمده است؛ دو مرحله اول (تقسیم جنسی و غیرجنسی) در داخل بدن میزبان و به دنبال آن مرحله اسپوروگونی  (اسپوروله شدن) در محیط بیرون رخ می دهد که طی آن اووسیست، اسپوروله شده و حاوی 8 اسپوروزوئیت می گردد. بسته به گونه آیمریا و شرایط محیطی این چرخه 2 تا 4 هفته طول می کشد. زمانی که آیمریا وارد یک مجموعه می شود، به سرعت طی چند چرخه در تمام گله پخش شده و می تواند تا 100% گله را درگیر کند. هر اووسیست اسپروله شده توانایی تولید میلیون ها اووسیست طی تنها 21 روز در فاز درونی را دارد. این توانایی منجر به آلودگی بالای محیطی می­ شود. اووسیست­ های اسپروله شده در محیط پایدار هستند و در شرایط متعادل دمایی و رطوبتی از هفته­ ها تا ماه­ ها زنده می­ مانند. عوامل متعددی موجب تسهیل شیوع کوکسیدیوز می شوند؛ چرخه زندگی مستقیم و بدون میزبان واسط، انتقال مدفوعی-دهانی، پایداری اووسیست ها در محیط، عدم وجود ایمنی بین گونه ای در برابر گونه های مختلف آیمریا، دفع اووسیست در تعداد بالا، تراکم بالای مرغداری های صنعتی و ایجاد شرایط مساعد برای اسپوروله شدن اووسیست ها از جمله این موارد هستند.

بیماری زایی

بیماری زایی کوکسیدیوز از طریق تخریب مستقیم سلول های اپیتلیال روده طی تکثیرهای غیر جنسی (مروگونی) و جنسی (گامتوگونی) اتفاق می افتد. کوکسیدیوز می تواند به دو صورت حاد و مزمن آسیب ایجاد کند و یا زمینه را برای بیماری های ثانویه فراهم کند. حدود 95% بروز بیماری به شکل تحت بالینی است که به صورت افت راندمان رشد، کاهش بازدهی خوراک، کاهش تولید و افت وزن­ گیری بروز می کند. در فرم بالینی کوکسیدیوز اسهال خمیری، آبکی یا خونی، بی حالی و کم تحرکی، کاهش رشد محسوس، افزایش ضریب تبدیل و افزایش تلفات دیده می شود. کوکسیدیوز همچنین زمینه بروز آنتریت نکروتیک و ابتلای همزمان به دیگر باکتری های پاتوژن نظیر سالمونلا، لیستریا مونوسایتوژنز، ویروس های روده ای و ویروس برونشیت عفونی را نیز تسهیل می کند. علاوه بر پاتوژن های روده ای، با ویروس عامل بیماری بورس عفونی (IBDV) و کلستریدیوم های عامل عفونت پوستی ارتباط مثبت دارد. ابتلای همزمان به انگل های داخلی و خارجی نیز در عفونت های آیمریایی رایج است.

خسارات ناشی از کوکسیدیوز

آمار جهانی نشان می دهد که تنها در سال 2016 این بیماری خسارتی معادل 14.5 میلیارد دلار به صنعت طیور وارد کرده است که این مقدار معادل 8 هزار تومان به ازای هر مرغ است. این مبلغ شامل خسارت ناشی از افت تولید (کاهش رشد و وزن گیری و افزایش ضریب تبدیل خوراک)، تلفات و هزینه های مرتبط با کنترل و درمان است. بیش از سه چهارم آسیب اقتصادی کوکسیدیوز ناشی از فرم تحت بالینی است که به دلیل افت عملکرد گله، افزایش ضریب تبدیل (FCR) و افت وزن گیری (BWG) رخ می دهد. کوکسیدیوز موجب دیسبیوز و به هم خوردن تعادل فلور روده ای و از بین رفتن تنوع و ساختار میکروفلور طبیعی شده و به انتقال پاتوژن های غذایی زئونوز مثل سالمونلا تیفیموریوم و کمپیلوباکتر ژژونی کمک می کند.

عفونت آیمریایی اصلی ترین پیش زمینه ابتلا به انتریت نکروتیک ناشی از کلستریدیوم پرفرنژنس است که خود سالانه به طور مستقل بیش از 6 میلیارد دلار خسارت به صنعت طیور دنیا وارد می کند. کوکسیدیوز با القای واکنش التهابی و افزایش ترشحات مخاطی (توسط سلول های گابلت)، که یک فاکتور رشد برای کلستریدیوم پرفرنژنس است، باعث شروع انتریت نکروتیک می شود. ابتلای همزمان طیور به گونه های آیمریا و ای کلای موجب اثر سینرژیک در بروز ضایعات روده می شود. علاوه بر اثرات مستقیم بیماری، کوکسیدیوز بر رفاه پرنده اثر داشته و با ایجاد اسهال و افزایش رطوبت بستر زمینه را برای درماتیت کف پا فراهم می کند.

چالش های موجود در کنترل و درمان کوکسیدیوز

در سیستم های پرورش صنعتی مدرن، مدیریت مناسب و رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش انتشار این بیماری موثر است اما درمان های پیشگیرانه از جمله ملزومات قطعی در کنترل بیماری می باشند. استفاده از داروهای ضد کوکسیدیوز و واکسن های زنده در پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز امری رایج است.  

  • داروهای ضدکوکسیدیوز شیمیایی و یونوفوره

از دهه 1940 با معرفی سولفونامیدها و به دنبال آن ترکیبات سنتتیک و یونوفوره  داروهای ضدکوکسیدیوز به طور گسترده به منظور پیشگیری، کنترل و درمان استفاده می شوند. دیکلازوریل آخرین داروی ضدکوکسیدیوزی است که در دهه 90 میلادی معرفی شد و بعد از آن هیچ داروی ضدکوکسیدیوز جدیدی وارد بازار نشده است.

استفاده پروفیلاکتیک از داروهای ضدکوکسیدیوز به صورت افزودنی غذا در مزارع پرورشی بسیار رایج است. مصرف طولانی مدت و دوز پایین ترکیبات ضدکوکسیدیوزی منجر به بروز گسترده مقاومت شده است. پس از مشاهده اولین مورد مقاومت در دهه 50 میلادی، تا امروز مقاومت گونه های آیمریا در برابر تمامی ضدکوکسیدیوزهای رایج گزارش شده است. برای جلوگیری از ایجاد مقاومت در یک گله داروهای ضدکوکسیدیوز باید به طور مرتب با داروی دیگری با مکانیسم اثر متفاوت جایگزین شود.  استفاده از سیستم های چرخشی و برنامه شاتل سرعت ایجاد گونه های مقاوم را کم می کنند ولی جلوی آن را نمی گیرند.

چالش دیگر داروهای ضدکوکسیدیوز رایج، لزوم رعایت دوره پرهیز از مصرف است. قطع داروهای ضدکوکسیدیوز در روزهای منتهی به کشتار که بیشترین افزایش وزن را داریم، پرنده را به شدت مستعد درگیری و عفونت می کند. در نتیجه این موارد، قوانین محدود کننده و نظارتی بیشتری بر مصرف ترکیبات ضدکوکسیدیوزی در کشورهای مختلف تصویب شده است. مصرف چندین داروی ضدکوکسیدیوز از جمله نیکاربازین و آمپرولیوم در اتحادیه اروپا ممنوع است. در آمریکا ترکیبات یونوفوره جزء آنتی بیوتیک ها دسته بندی می شوند و درنتیجه نظارت بیشتری بر تجویز و مصرف آن ها اعمال می شود. استفاده پیشگیرانه از ترکیبات ضدکوکسیدیوزی در سوئد به طور کل ممنوع اعلام شده است.

  • واکسن زنده ضدکوکسیدیوز

واکسن علیه کوکسیدیوز تنها در طیور موجود است. اکثر واکسن های تجاری ضدکوکسیدیوز شامل اووسیست های زنده اسپوروله شده سویه های مختلف آیمریا است که تضعیف نشده اند. واکسن باعث معرفی عفونت به جوجه ها شده و جوجه ها توسط اووسیست هایی که بعد از واکسیناسیون دفع می کنند مجدداً آلوده می شوند. واکسیناسیون به دلیل ناتوانی در کنترل درگیری بعد از تلقیح در شرایط فارمی، هرگز کاملاً موفق نبوده است. واکسیناسیون در گله های دچار ضعف ایمنی و شرایط نامناسب مدیریتی می تواند منجر به بروز کوکسیدیوز هموراژیک، کاهش جذب و افت راندمان شود. واکسیناسیون بر علیه آیمریا میزان وقوع انتریت نکروتیک را در طیور گوشتی افزایش می دهد. همچنین به دلیل ایجاد نشدن ایمنی بین گونه ای در سویه های مختلف آیمریا، واکسیناسیون باید به صورت تک تک بر علیه تمامی گونه های آیمریایی موجود در فارم انجام شود و سویه های موجود در واکسن های تجاری در بسیاری از موارد اثرگذار نیست. به دلایل ذکر شده واکسن های ضدکوکسیدیوزی همچنان روش کارآمد، ایمن و اقتصادی در مقابله با کوکسیدیوز و دفع اووسیست محسوب نمی شوند.

راهکار جدید

مطالعات بسیاری منتشر شده اند که کاربرد گیاهان و ترکیبات گیاهی را در مقابله با کوکسیدیوز نشان می دهند. گیاهان ترکیبات فیتوشیمیایی مختلفی از جمله فنول ها، پلی استیلن ها، آلکالوئیدها، پلی ساکاریدها، ترپنوئیدها و روغن های فرار حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فعال تولید می کنند که می توانند بر مسیرهای سیگنالینگ متفاوتی که در بیماری های مختلف نقش دارند تاثیر گذار باشند.  برخی از ترکیبات طبیعی تاثیری بر آیمریا نداشته و با بهبود سلامت روده و یا تقویت عملکرد دستگاه ایمنی اثرگذار هستند. مطالعات نشان می دهد استفاده از ترکیبات گیاهی از طریق مهار رشد و تکثیر انگل های آیمریا در پیشگیری و درمان بیماری کوکسیدیوز موثر است. در همین راستا شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس با نوآوری در فرمولاسیون و بهره گیری از عصاره های طبیعی گیاهان بلوط، درمنه و سیر موفق به تولید اولین و تنها داروی ضد کوکسیدیوز کاملا گیاهی گردید.

مواد موثره موجود در کوکسی فیت و کوکسی فیت ال

تانن ها(tannins)

از مهمترین و کارآمدترین ترکیبات گیاهی موثر بر کوکسیدیوز می توان به تانن ها اشاره کرد. تانن ها براساس ساختار و خواص به دو دسته تانن های قابل هیدرولیز و تانن های متراکم  تقسیم می شوند. تانن ها در طیف وسیعی از قلمرو گیاهان یافت می شوند بویژه در علوفه ها، درختچه ها، غلات و گیاهان دارویی که به لحاظ تغذیه ای حائز اهمیت هستند. غلظت آن نه تنها بین گونه های مختلف گیاهان بلکه در بین بخش های مختلف یک گیاه نیز متفاوت است و تحت تاثیر عوامل محیطی مانند فصل، مرحله رشد گیاه، شرایط رشد مانند نور، دما، استرس های تغذیه ای و مواجهه گیاه با گیاه خواران قرار دارد. تانن ها در واقع متابولیت ثانویه گیاهان بوده و به عنوان سیستم دفاعی شیمیایی گیاه در برابر هجوم پاتوژن ها و حشرات محسوب می شوند. تانن ها فعالیت های بیولوژیکی  زیادی دارند که برخی از آن ها در پرورش مدرن حیوانات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

تانن ها دارای فعالیت ضد میکروبی در مقابل باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و مخمرها بوده و فعالیت ضد میکروبی خود را از طریق مکانیسم های مختلفی از جمله مهار آنزیم های خارج سلولی میکروب ها، کاهش دسترسی میکروب ها به سوبستراهای مورد نیاز جهت رشد و یا از طریق مستقیم با مهار فسفریلاسیون اکسیداتیو، خارج کردن یون های فلزی از دسترس و یا تشکیل کمپلکس با غشا سلولی باکتری ها که سبب تغییرات مورفولوژیکی در دیوراه سلولی و افزایش نفوذ پذیری غشا می گردد، اعمال می کنند.

تانن ها به دلیل توانایی ایجاد کمپلکس با آنزیم های انگلی و یون های فلزی که برای حیات گونه های آیمریا ضروری هستند و همچنین تحریک سیستم ایمنی اثر ضدکوکسیدیوزی خود را اعمال می کنند. عصاره پوست درخت کاج که سرشار از تانن های متراکم است، با کاهش اسپورولاسیون اووسیست های آیمریا باعث مهار چرخه زندگی آیمریا تنلا، ماگزیما و اسرولینا می شود. گمان می رود که تانن های متراکم با نفوذ به دیواره اووسیست و آسیب به سیتوپلاسم، آنزیم های درون سلولی مسئول فرآیند اسپورولاسیون را غیرفعال می کنند.

توندا و همکاران گزارش کردند که مصرف خوراکی 500mg/kg  عصاره ی تانیک اسید گال بلوط تعداد اووسیست های دفع شده را کاهش داد و همین میزان تانیک اسید یا عصاره ی تانیک اسید گال بلوط، وخامت ضایعات روده ای مرغ های گوشتیِ آلوده به گونه های آیمریا را کاهش داد. در این مطالعه همچنین نشان دادند که عصاره تانیک اسید گال، ضریب تبدیل غذایی پرندگان واکسینه شده علیه کوکسیدیوز را افزایش می دهد که بیانگر اثر تانن ها در بهبود ایمنی محافظتی حاصل از واکسن کوکسیدیوز است.

اضافه کردن تانن هیدرولیز بلوط و تانن فشرده کبراچو به خوراک یا تنظیم سیستم ایمنی و اثر ضدالتهابی موجب کاهش دفع اووسیست های آیمریا در مدفوع، اسهال انگلی باکتریایی و اثرات منفی کوکسیدیوز در خرگوش شد. تجویز تانن های مشتق شده از Emblica officinalis به مرغ گوشتی، عملکرد رشد را بهبود داد و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش ایمنی محافظتی گردید.  اثر سودبخش تانن ها بر سلامت روده مرغ های آلوده به گونه های آیمریا، ارتباط نزدیکی با خواص آنتی اکسیدانی تانن ها دارد که می توانند آسیب های وارده توسط آیمریا به دستگاه گوارش را بازیابی کنند.

در یک بررسی نشان داده شد که اضافه کردن عصاره پروآنتوسیانیدین[1] هسته انگور که غنی از تانن فشرده است با بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی، موجب بهبود عملکرد رشد و خفیف شدن علائم بالینی بیماری در مرغ های آلوده به آیمریا تنلا گردید. اضافه کردن مخلوطی از تانن ها با غلظت نهایی 0.5 تا 1 کیلوگرم در تن خوراک چندین مزیت از جمله کاهش میزان تلفات، بهبود راندمان خوراک و افزایش وزن نهایی، افزایش سلامت روده، کاهش ضایعات  انتریت نکروتیک، کاهش وقوع درماتیت کف پا، افزایش قوام مدفوع و  بهبود کیفیت بستر در سیستم های پرورش صنعتی را به دنبال داشت. اثرات ضد اسپاسم تانن‌ها منجر به تعدیل حرکات روده و کاهش سرعت عبور مواد غذایی و در نتیجه افزایش جذب می شود.  تانن ها به دلیل دارا بودن اثرات ضد میکروبی قوی،  بر روی چندین گونه پاتوژن باکتریایی و ویروسی و همچنین سموم آنها موثر بوده و برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های روده ای، انتریت نکروتیک و اسهال استفاده می‌شوند. کاهش وقوع بیماری های گوارشی، تعدیل حرکات روده و کاهش لود میکروبی، درکنار افزایش قابلیت هضم خوراک، باعث کاهش رطوبت بستر می شود که به طور مستقیم بر سلامت و رفاه دام تأثیر می گذارد. استفاده از تانن ها در جیره هنگام بروز درماتیت کف پا در مزارع تجاری، منجر به کاهش 50 درصدی حیوانات دارای ضایعه و کاهش 20 درصدی ضایعات وخیم شد.

تانن ها همچنین به طور موثری باعث کاهش بروز انتریت نکروتیک تحت بالینی شده و می توانند ضایعات روده ای را در فارم های با سابقه درگیری شدید انتریت کلستریدیایی به شدت کاهش دهند. در آزمایشات فارمی دیده شده است که ترکیب تانن قادر است شدت ضایعات ناشی از انتریت و همچنین تعداد حیوانات دارای ضایعات را کاهش دهد. این نتیجه در مزارع تجاری کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی که به درجات مختلف به انتریت نکروتیک مبتلا بودند نیز مشاهده شده است. در یک بررسی مقایسه ای که بین آنتی بیوتیک های محرک رشد و ترکیب تجاری تانن در خوراک در آرژانتین طی یک دوره 13 ماهه (5 چرخه) در یک مزرعه طیور 200000 تایی انجام شد، سلامت روده، میزان رطوبت و لود میکروبی بستر، میزان تلفات، خوراک هضم نشده، ضایعات ناشی از درماتیت کف پا و وزن پایان دوره در گروه های تحت درمان با تانن بسیار مطلوب تر از گروه های تحت تیمار با آنتی بیوتیک های محرک رشد بود. تجزیه و تحلیل نتایج تفاوت مثبت تقریباً 10 امتیازی را برای ضریب راندمان تولید برای ترکیب تانن ها در برابر AGPs در خوراک نشان داد که نشان دهنده مزایای استفاده از تانن ها در شرایط مختلف آب و هوایی در طول سال است.

آرتمیزینین (Artemisinin)

برخی از گیاهان متعلق به جنس آرتمیزیا حاوی سسکوئیترپن لاکتون هایی بنام آرتمیزینین هستند که دارای خاصیت ضد پروتوزوآیی می باشند. آرتمیزینین از سال 2001 توسط WHO به عنوان خط اول درمان مالاریا توصیه شده است، طی 15 سال تا 60 درصد مرگ و میر جهانی ناشی از مالاریا را کاهش داده است. کشف درمان ضد انگلی آرتمیزینین و ایورمکتین در سال 2015 موفق به دریافت جایزه ی نوبل پزشکی شد.

آرتمیزیا آنوآ و ترکیب فعال آن آرتمیزینین دارای اثر ضد کوکسیدیایی هستند. آرتمیزینین با از بین بردن ترکیبات پراکسید آهن دار تولید ترکیبات اکسیژن فعال (ROS) باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در انگل آیمریا می شود. ترکیبات ROS با ممانعت از اسپورولاسیون و تشکیل دیواره سلولی، باعث تداخل در چرخه زندگی آیمریا می شوند. کاهش دفع اووسیست می تواند به کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال و گسترش آن کمک نماید. علاوه بر این، آرتمیزیا آنووا دارای مقدار زیادی ترکیبات فیتوبیوتیک، فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است که در حفظ تعادل میکروبیوتا و جذب نیتروژن نقش بسزایی دارد. بهبود میکروبیوتای روده منجر به افزایش هضم غذا و جذب مواد مغذی و بهبود پاسخ ایمنی ذاتی و اکتسابی در طیور می شود.

آلیسین (Allicin)

آلیسین از دیگر ترکیبات موثر بر کوکسیدیوز است. آلیسین با غیر فعال کردن آنزیم های پاتوژن ها که حاوی گروه تیول می باشند بطور موثری باعث مهار اسپرولاسیون انگل آیمریا می شود.  آلیسین همچنین سبب بهبود ضریب تبدیل خوراک از طریق بهبود مورفولوژی پرزهای روده کوچک می گردد. سیر به دلیل اثرات ضدالتهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی که دارد مقادیر آلبومین، گلوبولین و پروتئین های سرم را افزایش داده و به ترمیم ضایعات روده ای ناشی از ایمریا کمک می کند.

افزودن عصاره سیر در سطح 750 میلی گرم بر کیلوگرم خوراک به جیره غذایی جوجه های آلوده به گونه های آیمریا منجر به افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی بهتر شد. متابولیت‌های سیر باعث بهبود عملکرد در جوجه ها شده و به دلیل اثر سیتوتوکسیک مستقیم بر اسپوروزوئیت ها دفع اووسیست را در جوجه‌های چالش یافته با آیمریا اسرولینا کاهش داد.

مطالعات نشان می دهد مجموع این ترکیبات گیاهی به طور سینرژیک  از طریق مهار رشد و تکثیر انگل های آیمریا، در پیشگیری و درمان بیماری کوکسیدیوز موثرند و باعث بهبود محیط روده می گردند

کوکسی فیت

کوکسی فیت، محصول شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس، اولین و تنها داروی ضدکوکسیدیوز کاملا گیاهی است و بر اساس مواد موثره ی تانن، آرتمیزینین و آلیسین فرمولاسیون و تولید شده است. داروی کوکسی فیت به صورت محسوس خسارت های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از چالش با اووسیست های آیمریا در گله های گوشتی را کاهش می دهد. کوکسی فیت بر خلاف ترکیبات ضدکوکسیدیوزی شیمیایی و یونوفوره هیچ گونه باقیمانده دارویی در لاشه و تولیدات به جا نگذاشته در نتیجه در تمام طول دوره پرورش و تولید قابل استفاده است و دوره پرهیز از مصرف ندارد. به دلیل وجود مواد موثره گیاهی متعدد در این ترکیب، امکان بروز مقاومت بر علیه آن وجود نداشته و متناوبا قابل استفاده است. مصرف کوکسی فیت در دوز پیشگیرانه به طور موثری مانع بروز و انتشار کوکسیدیوز در گله شده و جایگزینی موثرتر و ایمن تر برای داروهای کوکسیدیواستات رایج است. علاوه بر پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز، مصرف کوکسی فیت باعث بهبود ضریب تبدیل، وزن پایان دوره و راندمان گله می شود. کوکسی فیت علاوه بر پیشگیری در درمان و کنترل کوکسیدیوز نیز موثر است. مصرف کوکسیدیوز در دوز درمانی در گله های درگیر باعث کاهش دفع اووسیست، کاهش ضایعات اپیتلیوم روده و کاهش تلفات می شود. کوکسی فیت به تنهایی در پیشگیری و درمان کوکسیدیوز موثر بوده و مصرف هیچگونه داروی ضدکوکسیدیوز شیمیایی و یونوفوره در کنار آن توصیه نمی شود. در مجموع استفاده از داروی کوکسی فیت در طول دوره پرورش موجب پیشگیری و درمان موثر کوکسیدیوز بالینی و تحت بالینی شده و ضریب تبدیل و راندمان گله را نیز بهبود می بخشد.

ترکیبات و مواد موثره ·         عصاره خشک جفت بلوط (Quercus infectoria) حاوی ماده موثره تانن

·         عصاره خشک درمنه خزری (Artemisia annua) حاوی ماده موثره آرتمیزینین

·         پودر سیر (Allium sativum) حاوی ماده موثره آلیسین

موارد مصرف ·         پیشگیری از بروز کوکسیدیوز

·         درمان کوکسیدیوز بالینی و تحت بالینی

·         کنترل و کاهش شیوع کوکسیدیوز در سطح گله

·         کاهش تلفات ناشی از کوکسیدیوز

·         کاهش ضایعات روده ناشی از کوکسیدیوز

·         درمان و بهبود ضایعات ناشی از انتریت کلستریدیایی

·         بهبود راندمان رشد و ضریب تبدیل خوراک

·         بهبود وزن پایان دوره در گله های مبتلا به کوکسیدیوز

·         بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش مشکلات گوارشی نظیر اسهال

·         جایگزین کامل کوکسیدیواستات های شیمیایی و یونوفوره

نحوه و دوز مصرف دوز پیشگیرانه: 0/5 کیلوگرم در تن خوراک
دوز درمانی: 1 کیلو در تن خوراک پس از شروع علایم کوکسیدیوز
بسته بندی  پاکت های 25 کیلوگرمی
دوره پرهیز از مصرف این محصول دوره پرهیز از مصرف نداشته و در تمام طول دوره پرورش و تولید قابل مصرف است.
تداخلات و احتیاطات این محصول هیچگونه تداخل دارویی نداشته و با انواع ترکیبات جیره، آنتی بیوتیک ها و واکسن ها سازگار است.
تاریخ انقضا 24 ماه پس از تاریخ تولید

 

برای اطلاعات بیشتر ضد کوکسیدیوز کوکسی فیت اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.

 

کوکسی فیت ال

کوکسی فیت ال جدیدترین محصول شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس، داروی ضدکوکسیدیوز کاملا گیاهی مایع است. عصاره های گیاهی به کار رفته در این دارو مشابه کوکسی فیت بوده ولی فرمولاسیون و اثرگذاری سریعی که دارد آن را به داروی کوکسیدیوسید ایده آل جهت کنترل و درمان عفونت و درگیری های فعال در سطح گله تبدیل کرده است. کوکسی فیت ال تمامی مزایای کوکسی فیت از جمله عدم نیاز به دوره پرهیز از مصرف، عدم هرگونه تداخلات دارویی و عدم بروز مقاومت را دارا بوده و به دلیل مصرف راحت و مکانیسم عمل کوکسیدیوسید سریعی که دارد جایگزین ایده آل برای داروهای کوکسیدیوسید شیمیایی موجود در بازار است. استفاده از کوکسی فیت ال در گله های درگیر به کوکسیدیوز موجب بهبود سریع علائم بالینی نظیر اسهال خونی، بی حالی و بی اشتهایی شده و ضایعات روده ای ناشی از تکثیر آیمریا را تخفیف داده و مانع از تلفات بیشتر می گردد. کوکسی فیت ال همچنین با ممانعت از اسپورولاسیون انگل آیمریا میزان دفع اووسیست را کاهش داده و از درگیری مجدد و گسترش عفونت در سطح گله جلوگیری می کند. در مجموع مصرف کوکسی فیت ال به مدت 3 تا 5 روز در آب آشامیدنی به طور موثری خسارت های اقتصادی ناشی از درگیری بالینی کوکسیدیوز در گله های طیور صنعتی را کاهش می دهد.

ترکیبات و مواد موثره ·         عصاره مایع جفت بلوط (Quercus infectoria) حاوی ماده موثره تانن

·         عصاره مایع درمنه خزری (Artemisia annua) حاوی ماده موثره آرتمیزینین

·         عصاره مایع سیر (Allium sativum) حاوی ماده موثره آلیسین

موارد مصرف ·         درمان کوکسیدیوز بالینی و تحت بالینی

·         کنترل و کاهش شیوع کوکسیدیوز در سطح گله

·         کاهش تلفات ناشی از کوکسیدیوز

·         کاهش ضایعات روده ناشی از کوکسیدیوز

·         درمان و بهبود ضایعات ناشی از انتریت کلستریدیایی

·         جایگزین کامل کوکسیدیوسیدهای شیمیایی

نحوه و دوز مصرف 48 تا 72 ساعت ابتدای درگیری: 1000 میلی لیتر در 1000 لیتر آب آشامیدنی

24 تا 48 ساعت بعدی: 500 میلی لیتر در 1000 لیتر آب اشامیدنی

بسته بندی هر کارتن حاوی 24 عدد بطری 250 میلی لیتری
دوره پرهیز از مصرف این محصول دوره پرهیز از مصرف نداشته و در تمام طول دوره پرورش و تولید قابل مصرف است.
تداخلات و احتیاطات این محصول هیچگونه تداخل دارویی نداشته و با انواع ترکیبات جیره، آنتی بیوتیک ها و واکسن ها سازگار است.
تاریخ انقضا 24 ماه پس از تاریخ تولید

 

برای اطلاعات بیشتر ضد کوکسیدیوز کوکسی فیت ال اینجا را کلیک کنید.