تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

سالمونلا (Salmonella) یکی از مهم ترین پاتوژن­های موثر بر سلامت مواد غذایی در صنعت طیور می­باشد. مهم­ترین سرووارهایی که طیور را درگیر می­کند سالمونلا گالیناروم (S.Gallinarum) و سالمونلا گالیناروم بیووار پلوروم (S.Gallinarum Biovar pullorum) می باشند که به ترتیب تیفوئید مرغان (Fowl typhoid) و بیماری پلوروم (Pullorum disease) را ایجاد می­ کنند.

انتقال:

انتقال افقی:

مستقیم: از طریق تماس

غیر مستقیم: از طریق حامل (بویژه جوندگان و پرندگان وحشی)

انتقال عمودی: از طریق درگیری دستگاه تولیدمثلی

علائم بالینی:

تیفوئید مرغان و بیماری پلوروم:

علائم بالینی در جوجه­ ها شامل بی­ اشتهایی، اسهال، کم آب شدن بدن، ضعف و مرگ می ­باشد. در پرنده­ های بالغ، بیماری پلوروم شدت کمتری دارد اما باعث کاهش تولید تخم­ مرغ، جوجه­ کشی ضعیف و برخی مواقع افزایش مرگ و میر می­ شود. تیفوئید مرغان در پرندگان بالغ شرایط سپتی سمی حادتری، بخصوص در طیور تخم­گذار بوجود می ­آورد.

پاراتیفوئید:

معمولا بدون ظهور علائم بالینی و بصورت عفونت تحت بالینی پرنده را درگیر می ­کند و تصویر بالینی بصورت عفونت اولیه در قسمت­ هایی که درگیری بیشتری وجود دارد، در هفته اول تولد جوجه­ ها بروز می­کند. در این موارد علائم بالینی مشابه با بیماری پلوروم نمو پیدا می­کند.

تشخیص:

تشخیص عفونت سالمونلا از طریق کشت باکتری و الایزا انجام می شود.

درمان،پیشگیری و کنترل:

از آنتی بیوتیک­ هایی مانند نئومایسین (neomycin) و اکسی تتراسایکلین (oxytetracycline) برای درمان سالمونلوز استفاده می شود اما متاسفانه به دلیل گسترش سریع و روز افزون مقاومت های دارویی ممکن است این ترکیبات دیگر موثر نباشند. برای پیشگیری می­توان از واکسن­ های کشته علیه پاراتیفوئید بهره برد که باعث کاهش بار میکروبی در مدفوع و کاهش انتقال از طریق تخم­ مرغ می­شوند.

یکی از اقدامات مهم بازرسی سلامت طیور تازه وارد شده به سالن، آلوده نبودن وسایل مورد استفاده و همچنین اعمال قوانین امنیت زیستی می باشد که امر ضروری در کنترل این عفونت ها می باشد.

از دیگر راه­های کنترل بیماری می­ توان به محصول آنتی آمونیوم اکسترا (Anti Ammonium Extra) اشاره کرد. این محصول ضدعفونی کننده خوراک بر پایه ترکیبات موثره گیاهی، اسیدهای آلی و ترکیبات معدنی بوده و با از بین بردن میکروب های خوراک، از ابتلای طیور به عفونت های میکروبی که توسط خوراک منتقل می شوند (مانند سالمونلا) جلوگیری می ­کند. استفاده از سین بیوتیک ها نیز در جلوگیری از عفونت های میکروبی بسیار مفید هستند چرا که با جایگزینی در دستگاه گوارش از رشد سایر پاتوژن ها جلوگیری کرده و از طرفی می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی در آن ناحیه شوند.

محصول سین بیوفیت پی (SYNBIO PHYT P) یک مکمل سین بیوتیک شامل ترکیبی از پروبیوتیک­ های متنوع، پری بیوتیک به همراه عصاره گیاه شیرین بیان می­ باشد. سین بیوفیت پی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از عفونت های باکتریایی مانند سالمونلا جلوگیری می­ کند. کانت و تنوع بالای پروبیوتیک ها و پری بیوتیک بکار رفته در محصول منحصر بفرد بوده که آن را از سایر محصولات پروبیوتیک متمایز می کند. همچنین در این محصول از عصاره گیاهی شیرین بیان به عنوان یکی از ترکیبات موثر در بهبود زخم ها، التهابات و عفونت های دستگاه گوارش استفاده شده که همچنین سبب افزایش عملکرد جز سین بیوتیک نیز می شود.