تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

تب نزله ای بدخیم، بیماری کشنده در گاو ها

تب نزله ای بدخیم (MCF) یک بیماری کشنده است که توسط گروهی از ویروس های خانواده هرپس ویریده ایجاد می شود. ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند ها در کنار یکدیگر نگهداری می شوند بیشتر دیده می شود. از میان حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به بیماری مبتلا شده و علائم بالینی از خود بروز می دهند. این بیماری در فصل های مختلف سال به صورت پراکنده در ایران هم مشاهده می شود.

makiandampars - bovine MCF

علائم بالینی

یک سری تقسیم بندی برای این بیماری در نظر گرفته شده است مثل فرم ملایم، فرم سر و چشم یا فرم روده ای و … اما این تقسیم بندی ها پایه و اساس و فایده چندانی ندارند و می توان گفت علائم و فرم بیماری تا حدودی به اینکه حیوان چه مدت بعد از شروع بیماری زنده بماند بستگی دارد.

به طور کلی علائم بالینی این بیماری از حالت فوق حاد تا مزمن متغیر است و در حیواناتی که مدت طولانی تری زنده مانده اند، علائم واضح تر دیده می شود. در حالت فوق حاد این بیماری ممکن است حیوان بدون اینکه علائمی بروز بدهد به صورت ناگهانی بمیرد و یا ممکن است اسهال یا اسهال خونی مشاهده شود و حیوان 12 تا 24 ساعت بعد از آن بمیرد. در صورتیکه دام زنده بماند علائمی مثل تب بالا (41- 41.5 درجه سانتیگراد)، افزایش ترشحات چشم و بینی که می تواند چرکی شود، بی اشتهایی و کاهش تولید شیر مشاهده می شوند. هم چنین کدورت قرنیه در هر دو چشم می تواند از ویژگی های شاخص این بیماری باشد. تورم گره های لنفاوی سطحی، تورم مفاصل اندام های حرکتی، علائم عصبی و ادرار خونی هم از دیگر علائم این بیماری هستند.makiandampars - malignant cattarhal fever

 

زخم های پوستی و نکروز به صورت گسترده یا فقط در نواحی نوک پستان ها هم مشاهده می شود.

برای بهبود این زخم های پوستی و جلوگیری از عفونت کردن آنها می توان از اسپری کاملا طبیعی ساناورا استفاده کرد. این محصول از عصاره گیاه کالاندولا، آلوئه ورا و پروپولیس تشکیل شده است. این ترکیبات داراي خواص ضد درد، ضد التهابي، ضد باكتريایی، ضد قارچي و آنتي اكسيدانی بوده و با تقويت سيستم ايمنی، تحريک سنتز كلاژن و افزايش اپيتليزاسيون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم می شوند. کالاندولا با افزایش کلاژن و الاستین باعث بهبود شرایط زخم می شود و آلوئه ورا با دارا بودن ویتامین های مختلف و فولیک اسید باعث تحریک رشد بافت و بازسازی سلول ها می شود. پروپولیس هم به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند از عفونت زخم جلوگیری کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

 هم چنین زخم هایی در نواحی زبان، کام سخت، لثه ها و نوک پرز های داخلی گونه در این بیماری ایجاد می شود که باعث می شوند که حیوان به دلیل درد از غذا خوردن امتناع کند.

بنابراین برای بهبود سریع تر این زخم ها می توان از اسپری کاملا گیاهی ماریمند 5 که مخصوص زخم های دهانی دام است استفاده کرد. این اسپری هم شامل عصاره های کالاندولا (همیشه بهار)، شیرین بیان و پروپولیس است که همان طور که ذکر شد دارای خواص گسترده ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی هستند و به نحوی فرموله شده که با ایجاد یک فیلم محافظ بر روی زخم یا جراحت از تحریک بیشتر آن جلوگیری کرده و درد و سوزش ناشی از ضایعه به وجود آمده را کاهش می دهد. علاوه بر این با افزایش اپیتلیزاسیون و رگ زایی، کاهش التهاب، مهار رادیکال های آزاد و جلوگیری از رشد میکروب ها در ناحیه آسیب دیده به روند بهبود زخم کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

تشخیص

  • جداسازی ویروس
  • آزمایش های سرولوژی
  • مشاهدات هیستوپاتولوژی

پیشگیری

  • جدا کردن سریع دام های آلوده از دام های سالم
  • جدا نگه داشتن ناقلین (که معمولا گوسفند ها هستند) از گاو ها

علی رغم خطرناک و کشنده بودن این بیماری، هنوز واکسن اختصاصی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می شود که برای گاو ها از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت به منظور تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه جلوگیری از ابتلا به بیماری به خصوص در مناطقی که ریسک انتقال بیماری از گوسفند به گاو وجود دارد، استفاده شود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی گسترده است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. . گیاه سرخارگل هم دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی، ضد ویروس و ضد التهاب است. همچنین باعث تحریک ایمنی اختصاصی وابسته به سلول می شود و با افزایش عملکرد لنفوسیت های T و سایر گلبول های سفید و افزایش سنتز اینترفرون ها سبب بهبود فعالیت ایمنی می گردد.  بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و از ابتلا به بیماری های ویروسی جلوگیری کرده و هم چنین شدینگ و انتشار ویروس را هم کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

درمان

این بیماری درمان اختصاصی ندارد و تنها باید درمان علامتی و حمایتی انجام داد.